با اینکه که سال‌های سال موس تنها وسیله‌ی اشاره‌گر در کامپیوترها بوده است، اکنون لپتاپ‌ها بجز موس مجهز به تاچ‌پد (صفحه لمسی) نیز هستند و بسیاری از وسایل دارای سیستم‌عامل ویندوز با صفحه نمایش لمسی کار می‌کنند. اگر شما از ویندوز ۱۰ بر روی یک تبلت استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از گزینه Virtual Touchpad (صفحه لمسی مجازی) در Creators Update از هر دو این روش‌های کنترلی بهره‌مند شوید. برای بررسی چگونگی فعالسازی این ویژگی با ما همراه باشید.

برای فعالسازی این قابلیت، روی یک قسمت خالی از نوار برنامه‌های در حال اجرا کلیک راست کرده و گزینه show touchpad button را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر صفحه نمایش شما لمسی نیست، این گزینه را نخواهید دید. سپس شما یک آیکون جدید شبیه به تاچ‌پد را در system tray (اطلاعات سیستمی در نوار وظیفه) خود می‌بینید. آن را لمس کنید تا ویندوز یک پنجره جدید با یک تاچ‌پد مجازی باز کند.

شما می‌توانید مانند پنجره‌های دیگر، این صفحه لمسی مجازی را نیز به این هر طرف کشیده و مکان مناسبی برایش تعبیه کنید. حال مانند یک تاچ‌پد معمولی از آن استفاده کنید. انگشت خود را به منظور اشاره روی آن بکشید و برای کلیک کردن روی آن تپ کنید و همچنین از تمام ژست‌های موجود برای مکان‌یابی سریع‌تر استفاده کنید. این قابلیت، زمانی که می‌خواهید وسیله خود را به یک صفحه نمایش دیگر وصل کرده و همچنان در حالت تبلت از آن استفاده کنید، بسیار کارآمد خواهد بود.

مطلب مرتبط: آموزش استفاده از تاچ‌پد و ژست‌های حرکتی یک یا چندانگشتی مفید آن در ویندوز ۱۰

اگر می‌خواهید رفتار تاچ‌پد مجازی را تحت کنترل داشته باشید، می‌توانید گزینه‌های آن را درست مانند یک تاچ‌پد واقعی تنظیم کنید. به Setting > Devices رفته و Touchpad را که در سمت چپ است انتخاب کنید. در اینجا شما می‌توانید شدت حساسیت صفحه را تنظیم کنید. بقیه گزینه‌های موجود بسته به نوع تبلت شما متفاوت خواهند بود.

این مهمترین و کاربردی‌ترین راه برای کنترل مکان‌نما در صفحه لمسی شما نیست، اما ارزش فعال کردن را دارد! اگر معمولاً از ویندوز در یک وسیله با صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کنید، باید بهترین حرکات لمسی ویندوز 10 را بشناسید.