از نظر خیلی از کاربران مک‌بوک‌های اپل، داک مکینتاش دیگر بسیار قدیمی و خسته کننده شده است؛ برخلاف منو استارت ویندوز که طی سالها تغییرات بسیار زیادی داشت، داک مک دست نخورده به کار خود ادامه می‌دهد. اگر قصد دارید تغییراتی در ساختار داک ایجاد کنید و بجای آن از گزینه‌های دیگری استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

uBar

uBar یک جایگزین حرفه‌ای برای dock در سیستم‌عامل مکینتاش با ویژگی‌های قابل توجه است. این اپلیکیشن با ظاهری مشابه منوی استارت ویندوز یک خلاقیت کامل را در مک پیاده کرده است. می‌توانید این برنامه را همانند taskbar ویندوز پیکربندی کنید یا بعنوان یک داک هوشمند به سبک خود اپل از آن بهره بگیرید.

مطالب مرتبط: آموزش اضافه کردن منوی استارت و لیست اسناد اخیر در داک مک

این اپلیکیشن تمام برنامه‌ها و فایل‌های موجود در مک را بصورت پیش‌فرض دسته‌بندی می‌کند؛ ضمن اینکه می‌توانید با یک کلیک آن را ظاهر و با کلیک دیگر پنهان کنید. قابلیت فوق‌العاده uBar این است که می‌توانید بیشترین میزان شخصی‌سازی را روی آن اعمال کنید؛ برای مثال می‌توانید میانبرهای خاصی به آن اضافه کنید و یا طرح رنگ آن را تغییر دهید.

یکی از ویژگی‌های جالب این برنامه تقویم ماهانه است که بصورت معلق در بالای ساعت و تاریخ مک قرار می‌گیرد. همچنین میانبر مربوط به Trash را نیز می‌توانید پیدا کنید و در صفحه دسکتاپ قرار دهید. نکته‌ای که باید درباره این برنامه بدانید این است که uBar تنها ۱۴ روز امکان استفاده رایگان به کاربران می‌دهد و پس از اتمام این مدت زمان باید مبلغ ۳۰ دلار برای آن پرداخت کنید.

دانلود: uBar

Station

Sattion جایگزین دیگری برای داک است که می‌توانید از آن برای سفارشی ساختن داک استفاده کنید. اساس کار این برنامه بدین صورت است که یک سلسله مراتب برای سازماندهی پوشه‌ها در آن وجود دارد.

مطلب مرتبط: آموزش استفاده از Dock آیپد در آی‌او‌اس ۱۱ برای کاربری ساده‌تر اپلیکیشن‌ها 

اگر جزو افرادی هستید که همه فایل‌های موجود در مک خود را سازماندهی می‌کنید و پوشه‌های مختلفی را برای آنها ایجاد می‌کنید، Station می‌تواند بهترین انتخاب شما برای جایگزینی داک است. برای مثال می‌توانید یک پوشه مادر بنام Application ایجاد کنید و در ان پوشه‌های دیگر خود همانند Adobe، Games و... را قرار دهید. البته این برنامه می‌تواند همه موارد موجود در یک پوشه را نیز اجرا کند؛ اما خوب برای دسترسی بهتر می‌توانید از چندین پوشه استفاده کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن برنامه‌ها و فایل‌ها را در Station قرار دهید، Drag and Drop است؛ می‌توانید فایل مربوطه را بکشید و در نوار Station قرار دهید. Station برخلاف uBar پنجره‌ای برای مدیریت ندارد و تنها یک نسخه پیشرفته و کامل‌تر داک است. این ابزار در دو نسخه Station Demo و Station  ۱۵ دلاری ارائه می‌شود؛ توجه داشته باشید نسخه‌ی دمو دارای محدودیت‌های خاص خود است و شاید برای شما آزاردهنده باشد.

دانلود: Station demo

دانلود: Station

DockShelf

مک بصورت پیش‌فرض دارای یک داک است؛ اما DockShelf به شما اجازه می‌دهد هر تعداد داک، شامل هر چیزی که می‌خواهید و در هر جای دسکتاپ که می‌پسندید، بسازید. هرچند شاید بالا بردن تعداد داک‌ها و اشغال فضای دسکتاپ چندان جالب نباشد.

مطلب مرتبط: چگونه روی داک آیفون یا بخش پایین صفحه خانه، فولدر ایجاد کنیم؟

بطور پیش‌فرض این برنامه تب‌های جداگانه‌ای برای اپلیکیشن‌ها، یادداشت‌ها، دانلودها و فایل‌های اخیر درنظر گرفته است؛ اما می‌توانید داک‌های جدید را براساس صلاحدید خود بسازید و فایل‌هایی که مدنظرتان هست را در آنها قرار دهید. DockShelf به شما اجازه می‌دهد تا یک داک شامل برنامه‌های در حال اجرا (شبیه به taskbar) بسازید.

این برنامه احتمالاً با نسخه‌های قدیمی‌تر مکینتاش مشکلی نخواهد داشت، اما اگر از ورژن ۱۰.۸ و بالاتر استفاده می‌کنید، قطعاً در اجرای این برنامه مشکلی نخواهید داشت. نسخه‌ی رایگان این برنامه محدودیت زمانی ندارد، اما یک لینک بزرگ حاوی عبارت Purchase را در صفحه قرار داده است. هزینه‌ی خرید برنامه نیز چیزی حدود ۵ دلار است.

دانلود: DockShelf