سرویس دانش و فناوری

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای بکاپ گرفتن در مک

بهترین نرم‌افزارهای backup برای مک‌بوک

Time Machine

کسانی که از محصولات اپل مثل مک‌بوک و آی‌مک استفاده می‌کنند، می‌توانند از اپلیکیشن Time Machine که در macOS پیش‌بینی شده استفاده کنند. به کمک Time Machine می‌توان بکاپی از سیستم عامل و فایل‌ها روی هارد اکسترنال تهیه کرد که قابلیت بسیار مفیدی است. به علاوه بکاپ گرفتن از تغییرات فایل‌ها نیز طبق برنامه‌ی زمانی، ممکن است.

 

در مجموع می‌توان گفت که Time Machine در مک، یکی از بهترین گزینه‌های بکاپ‌گیری است اما در عین حال کامل نیست. به عنوان مثال کاربر نمی‌تواند مشخص کند که از چه فولدرها و فایل‌هایی بکاپ تهیه نشود و همین‌طور مدیریت دقیق روی زمان بکاپ‌گیری ممکن نیست. واسط کاربری Time Machine بیش از حد ساده است و گاهی حتی انیمیشن آن هم روان نیست!

برای آشنایی با Time Machine و روش استفاده از آن، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه فرمایید:

آموزش بکاپ گرفتن از هارد مک‌بوک و فایل‌ها ضروری به کمک Time Machine و iTunes اپل

SuperDuper

دومین اپلیکیشن رایگان برای بکاپ‌گیری، SuperDuper نام دارد که در حقیقت برای Clone کردن دیسک یا به عبارت دیگر تهیه کردن نسخه‌ی کپی کامل از درایوها به کار می‌رود. با SuperDuper می‌توان از دیسک استارت‌آپ در مک‌او‌اس بکاپ تهیه کرد و این به معنی بازگردانی سیستم عامل به وضعیت قبل در زمانی کوتاه است.

این نرم‌افزار نسخه‌ی پولی نیز دارد اما امکانات نسخه‌ی رایگان آن نیز بسیار عالی و مفید است. در نسخه‌ی رایگان امکان برنامه‌ریزی کردن زمانی برای بکاپ‌گیری خودکار وجود ندارد که شاید موضوع مهمی نباشد.

Intego Backup Assistant

کمپانی LaCie یکی از فعالان حوزه‌ی وسایل ذخیره‌سازی مثل هارددرایو است که محصولات جالبی تولید می‌کند. این کمپانی نرم‌افزار بکاپ‌گیری Intego Backup Assistant را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده که امکانات مختلفی دارد.

بکاپ‌گیری یک مرتبه‌ای، بکاپ‌گیری زمان‌بندی شده و پشتیبانی از بکاپ‌گیری تفاضلی که در حقیقت از تغییرات فایل‌ها نسبت به حالت قبل بکاپ می‌گیرد، از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار رایگان است. به علاوه می‌توانید دو فولدر را با هم همگام‌سازی کنید تا همیشه نسخه‌ای کپی از یک فولدر داشته باشید. البته در مورد قابلیت همگام‌سازی به اندازه‌ی Carbon Copy Cloner که متأسفانه دیگر رایگان نیست، قوی نیست اما انتخاب خوبی است.

نرم‌افزار FreeFileSync برای همگام‌سازی محتویات فولدرها از محلی به محل دیگر طراحی شده است. به عبارت دیگر این نرم‌افزار برای بکاپ‌گیری از فایل‌ها و فولدرها عالی است. البته می‌توان حالت همگام‌سازی دوطرفه را نیز فعال کرد که در این صورت اگر فایلی از فولدر بکاپ حذف شود، از فولدر اصلی نیز حذف می‌شود و بالعکس!

این نرم‌افزار گزینه‌ی خوبی برای فایل و فولدرهای شخصی است اما در بکاپ‌گیری از درایوی که سیستم عامل روی آن نصب شده، بهتر است سراغ دیگر گزینه‌ها رفت.

iBackup

نرم‌افزار iBackup از نظر روش بکاپ، کمی متفاوت است و برای کاربران مبتدی، ساده‌تر. در این نرم‌افزار می‌توان نمایی از فولدرهای خانگی و دسته‌بندی‌های اصلی مک‌او‌اس را مشاهده کرد و ساختار بکاپ را به همان صورت شکل داد. مشاهده کردن و انتخاب فایل و فولدرها ساده و واضح است.

در این نرم‌افزار حتی می‌توان از تنظیمات سیستم عامل macOS و فایل‌های سیستمی نیز بکاپ گرفت، درست مثل برخی نرم‌افزارها نظیر Time Machine اپل.

نرم‌افزار iBackup کمی قدیمی شده است و هنوز هم نام‌گذاری برخی فولدرها مثل نسخه‌های قدیمی‌تر مک‌او‌اس است اما از نظر عملکردی، در حال حاضر مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای بکاپ‌گیری در مک معرفی کرد.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید