در این آموزش نحوه‌ی ایجاد موی طبیعی در فتوشاپ را خواهید آموخت. من به شما دو مدل موی کوتاه و یک مدل موی صورت آموزش خواهم داد. برای آموزش، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

در عکس زیر آن‌چه که قرار است ایجاد کنید را می‌بینید.

 

انواع و مدل‌های مختلفی از موهای کوتاه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را ایجاد کنید. ما دو مدل موی معمولی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را پوشش می‌دهیم. مهم نیست چه مدل مویی را انتخاب می‌کنید. قاعده‌ای که برای نتیجه‌‌ی بهتر باید رعایت کنید این است که مطابق با جهت موهایی که از سر خارج می‌شوند، طراحیتان را انجام دهید. به عکس زیر نگاه کنید.

 

از فرق سر شروع کنید. با توجه به مدل مو، در جهت موها به سمت بالا و پایین حرکت کنید. همان‌طور که شروع به طراحی و لایه‌های خود را سازماندهی کردید، این نکته را در ذهن داشته باشید تا بتوانید برای هر سبک طراحی مناسب را به انجام دهید.

اگر شما در طراحی مدل‌های مو تازه‌کار هستید، ممکن است بدون توجه به ساختار و مدل‌ها سریع شروع به نقاشی کنید و کمی طراحیتان بد شود. اما خودتان را به چالش بکشید و مدل‌های مختلف را امتحان کنید تا مهارت لازم را به دست آورید.

برای طراحی، عکس مناسب انتخاب کنید. سعی کنید از عکس‌های ساده و روشن استفاده کنید. عکس‌هایی که به‌راحتی بتوان روی آن‌ها طراحی انجام داد و اگر تازه شروع کردید، برای این‌که سردرگم نشوید از رنگ مویی استفاده کنید که پیچیدگی کمتری دارد.

از چه نوع Brush استفاده کنیم؟

از قلموهایی از که در لیست پیش‌فرض در فتوشاپ است استفاده می‌کنیم. در عکس زیر دو قلموی متفاوت از لحاظ شفافیت را مشاهده می‌کنید.

 

در تب Brush Preset قلموهای متفاوتی را مشاهده می‌کنید.

 

برای هر قلمو، طبق زیر گزینه‌ی Shape Dynamics را فعال کنید تا هر حرکتی که روی عکس انجام می‌دهید، زیبا، باریک و ظریف شود.

 

نحوه‌ی طراحی موی کوتاه، مدل پف‌کرده

مدل موی پف‌کرده ترکیبی از سبک جدید و قدیمی است. برای طراحی از قلموای که قبلا توضیح داده شد، استفاده کنید. طبق شکل، توجه داشته باشید که قسمت بالای مو به عقب و طرفین به پایین برمی‌گردد.

 

رنگ اولیه‌ی مو را قهوه‌ای کنید. اطمینان حاصل کنید که این لایه زیر لایه‌ی طرح اولیه است. یک لایه‌ی جدید به عنوان Mask Clipping ایجاد کنید و Blend Mode را به Multiply تغییر دهید. از این لایه‌ی جدید برای شروع طراحی سایه‌ها استفاده کنید. سایه‌ها را با استفاده از همان رنگ قهوه‌ای نقاشی کنید.

 

با تغییر حالت blend mode، رنگ به‌طور خودکار تیره‌تر می‌شود، زیرا رنگ جدید روی رنگ پایه کپی می‌شود.

اگر نیاز به طراحی سایه‌های بیشتری دارید لایه‌های بیشتری را به عنوان Mask Clipping ایجاد کنید. سپس یک لایه‌ی جدید ایجاد کنید و آن را Overlay کنید. رنگ پیش‌زمینه را سفید کنید. سایه روشن‌ها را برای طراحی زیباتر نقاشی کنید.

 

رنگ مو را با تنظیمات لایه تصحیح کنید. به Layer > New Adjustment Layer > Color Balance بروید و با استفاده از تنظیمات، طبق شکل زیر مقادیر قرمز، آبی و سبز را تغییر دهید.

 

حالا رنگ مویتان بهتر شد. در این‌مرحله به اصلاح جزییات می‌پردازیم. مقدار شفافیت قلمو را ۱۰۰% کنید و طبق شکل خط موها را اصلاح کنید.

 

به ادامه‌ی اصلاحات می‌پردازیم. برای نقاشی بهتر موهای ریز روی سر، اندازه‌ی قلمو را کوچک‌تر کنید. برای این‌که طراحیتان طبیعی‌تر به‌نظر برسد، از یک عکس پس‌زمینه‌ی مناسب استفاده کنید. عکس نهایی طراحی‌شده را مشاهده کنید.

 

طراحی مدل موی کوتاه و لایه‌ لایه‌ای

برای طراحی این مدل مو، با لایه‌هایی که موهای زیبایی به‌وجود می‌آورند، کار خواهیم کرد. برای طراحی مو و چهره از قلموی مثال قبل استفاده می‌کنیم. به تغییر مسیر مو از تاج سر دقت کنید. به‌دلیل این‌که موها بلندتر است، آن‌ها را به قسمت‌های بزرگ‌تر تقسیم کنید.

 

برای طراحی اولیه، رنگ پایه را نقاشی کنید. هررنگ را روی لایه‌ی خود جدا کنید و لایه‌های جدید را به عنوان Mask Clipping برای طراحی سایه ایجاد کنید. باز هم حالت Blend Mode را برای لایه‌های سایه به Multiply تغییر دهید و از همان رنگ‌ها برای رنگ سایه استفاده کنید.

 

مقدار شفافیت لایه را به ۲۵% تغییر دهید. دو لایه ایجاد کنید، یکی از لایه‌ها را Overlay و دیگری را به Color Dodge تغییر نام دهید. در لایه‌ی اول از هایلایت آبی روشن استفاده کنید. از رنگ صورتی تیره برای پس‌زمینه استفاده کنید.

 

اندازه‌ی قلمو را به کمتر از ۵ پیکسل برسانید و مقدار Hardness قلمو را به ۱۰۰٪ تغییر دهید. حالا رشته‌رشته‌های مو را در جهت رشد موها نقاشی کنید. توجه داشته باشید که کدام قسمت از موها هم‌دیگر را پوشانده است و سعی کنید بیرون زدگی‌های طراحیتان را تمیز کنید.

 

لایه‌ی جدیدی به نام Linear Dodge برای طراحی هایلایت‌های بیشتر ایجاد کنید. مانند شکل، با نقاشی‌کردن رنگ صورتی روی موها شروع به ترکیب نورهای محیطی روی عکس کنید. اجازه دهید تا پس‌زمینه هم در طراحیتان تاثیرگذار باشد تا موهایتان حجیم به نظر نرسند.

 

شروع به تمیزکاری تصویر کنید. با ایجاد هایلایت‌ها و رنگ‌کردن رشته‌های مو، حرکت بدن را نشان دهید. این هم عکس نهایی ویرایش شده!

 

نحوه‌ی طراحی ریش طبیعی

نوع دیگر از مدل موهای کوتاه، موی ریش است. درسته روی سر شما نیست اما در طراحی، عملکردی مشابه با موی سر دارد. در این مورد توجه کنید که جهت موها روی صورت از بالا به پایین است.

 

با استفاده از آموزش‌هایی که قبلا ارائه شد، رنگ‌های پایه را تنظیم و شفافیت را به ۲۰% تغیییر دهید. از قلموی نازک برای طراحی سایه‌های ریش در لایه‌ی جدید استفاده کنید. طراحی ریش و سیبیل متفاوت است. پس حتما آن‌ها را به دو بخش مجزا تقسیم کنید.

 

در لایه‌ی مشابه که به Multiply تنظیم شده است، برای نشان‌دادن بافت مو، در جهت پایین شروع به طراحی کنید. به چگونگی حرکت رشته‌های مو به سمت داخل و خارج از فک و گردن توجه کنید.

 

لایه‌ی جدید برای Overlay ایجاد کنید. رنگ پیش‌زمینه را سفید کنید و هایلایت‌ها را روی ریش بکشید. هایلایت را به طرف بالا جایی که منبع نور وجود دارد متمرکز کنید.

 

خب موقع آن رسیده است که کمی طراحیتان را طبیعی‌تر کنید. لایه‌ی جدیدی با عنوان  Linear Dodge ایجاد و شروع به طراحی هایلایت‌های نازک برای موهای ریش کنید. موها را دسته‌بندی کنید و نشان دهید که جهت آن‌ها از بالا به پایین است.