امروزه همه ما توسط شبکه‌های وای‌فای و سیگنال‌های آنها احاطه شده‌ایم؛ اما سوال اینجاست، کدام یک از این شبکه‌ها امن هستند. امنیت شبکه‌های وای‌فای در مقابل شبکه‌های سیمی پایین‌تر و مشخصاً یک چالش برای شرکت‌ها و سازمان‌های اداری بزرگ است. در این مقاله به موضوعی تحت عنوان ویژگی امنیتی WiFi که در اصطلاح Hidden SSID گفته می‌شود خواهیم پرداخت. در ادامه به معرفی SSID پرداخته و سپس راه‌های پیدا کردن شبکه‌های پنهان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

Hidden SSID چیست؟

زمانی که به یک شبکه وای‌فای متصل می‌شوید، مسلماً از روی نام آن شبکه را انتخاب کرده و رمز عبور مربوطه را وارد کرده‌اید؛ شبکه‌های وای‌فای بطور مداوم SSID خود را پخش می‌کنند تا در دسترس کاربران قرار بگیرد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی می‌بایست این نام کاربری را پنهان کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که هکرهای حرفه‌ای با داشتن نرم‌افزارها و ابزار لازم SSID پنهان شده شما را به راحتی پیدا خواهند کرد؛‌ اما برای جلوگیری از سرقت حجم توسط هکرهای معمولی و تازه‌کار بهترین کار پنهان کردن SSID است. نکته مهم بعد از پنهان کردن SSID، تعویض رمز عبور است؛ بدین ترتیب حتی اگر شخصی از قبل به شبکه شما متصل بوده باشد بعد از پنهان شدن نام شبکه و تغییر رمز عبور به بن‌بست خواهد خورد.

چگونه SSID را پنهان کنیم؟

برای پنهان کردن نام شبکه وای‌فای کافی است آدرس آی‌پی مودم خود را وارد مرورگر کنید تا به تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنید؛ پس از ورود به صفحه تنظیمات به سراغ بخش WiFi Setting یا Wireless Setting بروید. در آنجا باید یکی از گزینه‌های Hide access point یا Hide SSID را مشاهده کنید. روی این گزینه کلیک کنید تا نام شبکه وای‌فای شما پنهان شود.

چگونه به یک شبکه وای‌فای با ویژگی Hidden SSID متصل شویم؟

همانطور که بالاتر اشاره شد، پنهان کردن نام شبکه خیلی راهکار امنیتی جدی و پیچیده‌ای نیست؛‌کافی است شبکه شما در حوزه کاری یک هکر حرفه‌ای باشد تا با ابزارها و نرم‌افزارهای خود شبکه وای‌فای شما را پیدا کند و به آن متصل شود. برای وارد کردن یک شبکه وای‌فای پنهان در ویندوز ۱۰ کافی است مسیر زیر را دنبال کنید:

صفحه تنظیمات را باز کنید.

به سراغ گزینه Network and Internet بروید.

از منو سمت چپ Wi-Fi را انتخاب کنید.

روی گزینه Manage Known Networks کلیک کنید.

اکنون روی Add a new network کلیک کنید.

SSID را وارد کنید، نوع پروتکل امنیتی را انتخاب کنید و سپس رمز عبور را وارد کنید.

اگر قصد دارید هر زمانی که به شبکه دسترسی دارید، لپ‌تاپ بصورت خودکار به آن متصل شود، گزینه Connect Automatically را انتخاب کنید.

چگونه یک شبکه وای‌فای پنهان را پیدا کنیم؟

همانطور که گفته شد، ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن شبکه‌های وای‌فای پنهان وجود دارد؛‌ این ابزار هنگام اتصال، در بازرسی امنیت شبکه به شام کمک می‌کنند. در ادامه تعدادی از این ابزارها را بصورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

NetSurveyor

یک ابزار رایگان و قدرتمند برای یافتن شبکه WiFi پنهان که توانایی جستجو سیگنال‌های مختلف در یک محدوده مشخص را دارا است.

پس از پیدا کردن شبکه‌های مختلف، شروع به پردازش اطلاعات آنها کرده و گزارشات مختلی را بصورت نمودار برای شما به نمایش می‌گذارد. نکته مثبت درباره NetSurveyor این است که از بیشتر مودم‌های موجود در بازار پشتیبانی می‌کند.

NetStumbler

این برنامه، همانند مورد قبلی است با این تفاوت که برای مودم‌های قدیمی‌تر کاربرد دارد؛ اگر مودم خانگی شما قدیمی است، استفاده از این برنامه می‌تواند بهترین انتخاب باشد اما اگر از آخرین مدل مودم‌های بازار استفاده می‌کنید، باید بدانید ممکن است توسط این ابزار شناسایی نشود و قابل تشخیص نباشد.