نسخه‌های ۱۰ و ۸ ویندوز شبیه به سایر نسخه‌های منتشر شده این سیستم‌عامل نیستند. این دو ورژن برای استفاده در لپ‌تاپ ودسکتاپ و تبلت‌ها طراحی شده‌اند. لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های Surface به خوبی با ویندوز ۱۰ نصب‌شده روی آن‌ها کار می‌کنند. سرفیس‌ تنها وسیله‌ی لمسی‌ که می‌تواند با ویندوز ۱۰ کارکند، نیست. تعداد رو به رشدی از لپ‌تاپ‌های دومنظوره وجود دارند که می‌توانند به شکل تبلت نیز به کار برده شوند. وسایل زیادی ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کنند اما احتمالاً به خوبی Surface تقریباً دستگاهی در بازار موجود نیست. صرف‌نظر از این مطلب، به دلیل وجود یک صفحه لمسی، ممکن است دقت ورودی در این وسایل افت کند. در صورتی که آسیبی به صفحه نمایش شما وارد نشده باشد، تنها دلیل باگ‌های موجود، موضوع کالیبراسیون است. برای رفع این موضوع، کافیست که شما صفحه نمایش خود را در ویندوز 10 کالیبره کنید.

چگونه کالیبراسیون را انجام دهیم؟

کنترل پنل تنظیماتی را به کالیبراسیون صفحه نمایش در ویندوز ۱۰ اختصاص داده است. اگر دستگاه شما مجهز به صفحه نمایش لمسی و یا قلمی نیست، شما قادر مشاهده تنظیمات صفحه لمسی در تنظیمات ویندوز ۱۰ نخواهید بود. سریعترین راه برای دسترسی به این تنظیمات، تایپ کردن عبارت Tablet PC Setting در نوار جستجوی ویندوز است. در صورتی که صفحه نمایش شما فقط لمسی است، پنجره این تنظیمات، شامل ۲ تب خواهد بود؛ اما در صورتی که دارای قلم نیز باشد، تعداد این تب‌ها به سه عدد می‌رسد. از آنجایی که ما قصد داریم صفحه لمسی را کالیبره کنیم، فقط با تب Display سروکار خواهیم داشت. در این تب روی گزینه calibrate کلیک کنید.

پنجره دومی باز خواهد شد که در آن سوالی مطرح می‌شود که آیا می‌خواهید صفحه نمایش لمسی یا دارای قلم را کالیبره کنید؟ گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

حال صفحه نمایش شما کاملا سفید شده و دستورالعمل‌های کالیبراسیون آن، به نمایش درمی‌آیند. این کار بسیار ساده است؛ به عنوان قسمتی از پروسه کالیبراسیون، یک آیکون + مثل مگسک تفنگ روی صفحه به نمایش درمی‌آید که شما هر بار باید بر روی آن کلیک کنید. ویندوز در تمام این مراحل شما را راهنمایی خواهد کرد. یک بار که این پروسه را طی کنید، صفحه نمایش شما بهتر از گذشته به ورودی‌ها پاسخ خواهد داد.

در صورتی که صفحه لمسی شما آسیب فیزیکی دیده است، کالیبره کردن آن کمکی به رفع مشکلاتش نخواهد کرد. کالیبراسیون یک تعمیر پیکربندی نرم‌افزاری است. اگر سخت‌افزار دستگاه شما آسیب دیده باشد، هیچ راه‌حل نرم‌افزاری‌ برای آن وجود نخواهد داشت. اگر به‌تازگی صفحه نمایش خود را تعویض و یا تعمیر کرده‌اید، بهتر است که حداقل یک بار پس از این کار، آن را کالیبره کنید. صفحه ‌نمایش‌های لمسی لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها، قبل از خروج از کارخانه کالیبره می‌شوند اما اگر شما آن را تعویض کرده باشید نمی‌توان از این قضیه مطمئن بود، بنابراین، کالیبره کردن آن ایده‌ خوبی خواهد بود.