متادیتا برای اکثر افراد اهمیت چندانی ندارد، با وجود این‌که اغلب مردم با موبایلشان عکس می‌گیرند و آن‌هارا آپلود می‌کنند. متادیتاها در این عکس‌ها دربردارنده‌ی مکان دقیق عکسی که گرفته شده است. در ادامه‌ی مطلب برای آشنایی بیشتر با متادیتاها و کاربرد آن در فتوشاپ آشنا خواهید شد.

 نحوه‌ی اضافه‌کردن و ویرایش متادیتاها در فتوشاپ

متادیتاها می‌توانند مفید باشند، مخصوصا اگر شما طراح و یا عکاس باشید. دوربین‌ها اطلاعات زیادی که عکاسان به آن‌ها احتیاج دارند مثل تنظیمات، هنگام عکس‌برداری ذخیره می‌کنند. فتوشاپ توانایی همچین کاری را دارد. به طور پیش‌فرض فتوشاپ، متادیتاهای زیادی را درباره‌ی تصویر ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید به راحتی متادیتا‌ها را در فتوشاپ اضافه و ویرایش کنید.

متادیتاها در فتوشاپ

یک فایل یا عکسی را در فتوشاپ باز کنید. اگر یک عکس را باز کنید، متادیتای بیشتری خواهید داشت. اگر بخواهید، می‌توانید این متادیتاها را ویرایش کنید. اگر یک تصویر در فتوشاپ ایجاد کردید، متادیتاها بسیار کمتر خواهند بود.

برای اضافه کردن متادیتاها، File menu را باز کنید و به File Info بروید.

 

در پنجره‌ی جدید باز شده، می‌توانید متادیتاها را اضافه و ویرایش کنید. فتوشاپ از استاندارد XMP برای ذخیره‌ی متادیتاها پشتیبانی می‌کند. این امکان توسط شرکت Adobe توسعه داده شد و اطلاعات قابل توجهی را ذخیره می‌کند. به طور کلی، نام نویسنده و عنوان‌، نام اسناد و وضعیت کپی‌رایت و همچنین توضیحات، کلمات کلیدی و رتبه‌بندی برای فایل را می‌توانید وارد کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات در مورد دوربین را از تب Camera Data ویرایش یا اضافه کنید. تب GPS به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات مکان را برای تصویر ویرایش کنید.

 

اگر فایل باز شده یک تصویری است که شما به‌طور کامل آن‌را در فتوشاپ ساخته‌اید، به زبانه‌ی داده‌ی خام در این پنجره بروید تا ببینید که چه اطلاعاتی به‌طور پیش‌فرض به آن اضافه شده است. البته می‌توانید آن‌را ویرایش کنید. پس از اضافه‌کردن و ویرایش متادیتاها در فتوشاپ، تصویر با اطلاعات جدید ذخیره می‌شود.

خواندن متادیتاها

شما می‌توانید متادیتاهای هر فایل در سیستم عامل خود را بخوانید، صرف نظر از این‌که ازسیستم عامل ویندوز یا macOS استفاده می‌کنید. فقط برای مشاهده‌ی اطلاعات به Properties یا Details یک فایل بروید. سیستم‌عامل شما قادر خواهد بود که بیشتر اطلاعات را به نمایش بگذارد. می‌توانید با استفاده از metadata viewer متادیتاها را بخوانید یا یک تصویر را با فتوشاپ باز کنید و دیتاها را از تب Raw Data ببینید.