مک‌های اپل عموماً صفحه‌نمایش رزولوشن‌بالایی دارند که در زبان اپل به آن رتینا گفته می‌شود. اما بالا بودن رزولوشن نمایشگر بدون تنظیمات صحیح، به تصویری واضح و عالی منتهی نمی‌شود. بنابراین باید تنظیماتی که در macOS برای بهینه کردن تصویر در نظر گرفته شده را بررسی کرد و بهترین تنظیمات را اعمال کرد. در این مقاله به تنظیمات مربوط به نمایشگر در مک‌او‌اس می‌پردازیم و راه‌های بهینه کردن خوانایی و کیفیت تصویر را بررسی می‌کنیم.

رزولوشن Scaled برای بزرگ و کوچک کردن ابعاد حروف و عناصر گرافیکی

با کلیک کردن روی گزینه‌ی System Preferences از منوی بالای صفحه و انتخاب گزینه‌ی Displays، در تب اول که Display است، می‌توان به جای حالت اصلی و پیش‌فرض، حالت Scaled را انتخاب کرد و سپس روی یکی از تصاویر کوچک کلیک کرد تا ابعاد متن و عناصر منوها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود. به عبارت دیگر این بخش از تنظیمات برای اسکیل کردن یا مقیاس کردن استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی جامعی که در مورد تنظیم روزولوشن مانیتور اکسترنال و همین‌طور نمایشگر مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها تهیه کردیم، مراجعه فرمایید: 

آموزش بزرگ و کوچک کردن متن و آیکون‌ها در مک‌بوک و تنظیم رزولوشن مانیتور اکسترنال

 

کمی پایین‌تر نیز یک اسلایدر ساده برای تنظیم روشنایی یا Brightness پیش‌بینی شده است.

بزرگ کردن اندازه‌ی متن

اگر نمایشگر مک‌بوک یا آی‌مک شما از نوع Retina یا رزولوشن‌بالا نیست،‌ می‌توانید ابعاد متن را در برخی اپلیکیشن‌ها به صورت مجزا بزرگ کنید. به عنوان مثال می‌توان متن را در اپلیکیشن Mail اپل بسیار بزرگ در نظر گرفت و در اپی دیگر بزرگ و در سایر اپ‌ها معمولی باقی گذاشت. به این منظور مسیر Mail > Preferences > Fonts & Colors را دنبال کنید و روی دکمه‌ی Select در کنار Message font کلیک کنید و اندازه‌ی متن را بیش از ۱۲ که مقدار پیش‌فرض است، تنظیم کنید.

اکنون در اپلیکیشن دیگری مثل Messages نیز با مراجعه به مسیر Messages > Preferences > General می‌توان از اسلایدر پایین صفحه برای تغییر دادن Text size استفاده کرد.

در برخی نرم‌افزارهای دیگر مثل گوگل کروم یا سافاری اپل نیز می‌توان ابعاد متن را به راحتی بزرگ یا کوچک کرد. با دکمه‌ی ترکیبی Command و + می‌توان متن را بزرگ کرد و با استفاده از Command و - می‌توان متن را کوچک کرد. برای بازگشت به حالت ۱۰۰ درصد یا پیش‌فرض نیز از Command + 0 استفاده کنید.

تغییر دادن اندازه‌ی متن و آیکون‌های دستاپ در مک

در مکینتاش می‌توان ابعاد آیکون‌هایی که روی دستاپ قرار گرفته را نیز کوچک یا بزرگ کرد. به این منظور روی دستاپ مکینتاش راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Show View Options را انتخاب کنید. اکنون گزینه‌ای برای تنظیم اندازه‌ی آیکون‌ها Icon size و گزینه‌ای برای تنظیم اندازه‌ی متن Text size در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید ابعاد را در حد مطلوب خود تنظیم کنید.

در مورد اپلیکیشن Finder که در حقیقت فایل اکسپلورر مک‌بوک است هم این قابلیت وجود دارد. کافی است از منوی اپلیکیشن فایندر گزینه‌ی View را انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی Show View Options را انتخاب کنید.

تغییر دادن اندازه‌ی نشان‌گر موس در مک

در مکینتاش هم مثل ویندوز و لینوکس، تنظیمات ظاهر نشان‌گر موس بسیار کامل و متنوع است. قبلاً با تنظیمات دکمه‌های موس یا تاچ‌پد آشنا شدیم:

چگونه موس‌های مختلف را به مک متصل کرده و استفاده کنیم؟

اگر موس گیمینگ تهیه کرده باشید هم می‌توان تنظیمات کاملی در مورد آن انجام داد:

چگونه موس‌های پیشرفته را به مک متصل کرده و تنظیمات کامل آن را انجام دهیم؟ (بخش دوم)

برای بزرگ‌تر کردن ابعاد نشان‌گر موس، مسیر System Preferences > Accessibility > Display را در منوی مک‌او‌اس دنبال کنید و سپس اسلایدر Cursor size را به سمت راست جابجا کنید. اگر تیک گزینه‌ی Shake mouse pointer to locate را بزنید، مشاهده کردن نشان‌گر موس به صورت بزرگ برای لحظات کوتاه امکان‌پذیر می‌شود. به این منظور کافی است موس را در محل خود کمی بلرزانید و یا انگشت خود را روی تاچ‌پد، با سرعت عقب و جلو کنید.

تنظیمات روشنایی خودکار در مکینتاش

اگر عمر باتری برایتان مهم است و می‌خواهید روشنایی نمایشگر بسته به شرایط محیط پیرامون، به صورت خودکار تنظیم شود، تصمیم‌گیری در مورد میزان روشنایی را به مک‌او‌اس واگذار کنید. به این منظور در منوی بالای صفحه مسیر System Preferences > Displays را دنبال کنید و در بخش Display تیک گزینه‌ی Automatically adjust brightness را بزنید.

آموزش افزایش عمر باتری مک‌بوک با تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر و حالت Energy Saver مک‌او‌اس

تنظیمات کنتراست و شفافیت در مک‌او‌اس

در تنظیمات مخصوص معلولین یا افرادی که ضعف بینایی و ... دارند، دو تنظیم دیگر برای بهینه کردن تصویر وجود دارد. بنابراین در منوی مک روی System Preferences کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Accessibility را انتخاب کنید. اکنون در پنل سمت چپ صفحه، روی Display کلیک کنید. با تیک زدن در چک‌باکس Increase contrast می‌توان کنتراست یا به بیان دیگر تضاد را افزایش داد. افزایش کنتراست به این صورت است که میزان شفافیت پنجره‌ها کمتر می‌شود و حاشیه‌ی دکمه‌ها، تب‌ها و دیگر عناصر گرافیکی تیره‌تر می‌شود تا تشخیص دادنشان ساده‌تر شود.

اگر کنتراست را بیش از حد افزایش داده‌اید و می‌خواهید شفافیت کمی بیشتر شود، تیک گزینه‌ی Reduce transparency را بزنید تا زمینه‌ی نیمه‌شفاف به زمینه‌ی خاکستری و کدر تبدیل شود.

فعال کردن حالت شب یا Night Shift در مکینتاش

نور آبی رنگی است که بیش از دو رنگ اصلی دیگر، چشم کاربر را خسته می‌کند. به همین علت زمانی که در گجت‌های مختلف الکترونیکی، حالت شب را فعال می‌کنیم، تصویر کمی زرد و سرخ به نظر می‌رسد و رنگ آبی آن کمتر می‌شود. اپل نیز در طراحی حالت Night Shift از همین اصل کلی پیروی کرده است.

برای فعال کردن حالت شب به صورت خودکار و طبق برنامه‌ی زمانی مشخص، مسیر System Preferences > Displays را در منوی مک‌او‌اس طی کنید و روی تب Night Shift کلیک کنید. در ادامه می‌توانید ساعت ابتدا و انتها را مشخص کنید.