برای ریست کردن رمز عبور در مک‌او‌اس، چند راه ساده وجود دارد. اگر پسورد ورود به حساب کاربری خود در مک‌بوک یا آی‌مک را فراموش کرده‌اید و به دنبال چاره حل مشکل هستید، می‌توانید یکی از ۴ روشی که در این مقاله مطرح می‌کنیم را امتحان کنید و رمز عبور جدیدی برای ورود انتخاب کنید. با ۷۲۴ همراه شوید.

اگر با روش ایجاد حساب کاربری جدید در macOS آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم که مقالات زیر را مطالعه کنید:

تغییر رمز عبور حساب کاربری در مک‌او‌اس به کمک Apple ID

اولین و ساده‌ترین روش، استفاده از اپل آی‌دی است. در صفحه‌ی لاگین روی آیکون علامت سوال در کنار فیلد ورود رمز عبور کلیک کنید. پیام If you forgot your password, you can reset it using your Apple ID را مشاهده خواهید کرد.

توجه کنید که اگر شخصی دیگری در حساب کاربری خود در مک لاگین کرده باشد، ابتدا باید از حساب خود خارج شود. در ادامه روی آیکون فلش کنار فیلد پسورد کلیک کنید و سپس Apple ID و رمز عبور مربوط به آن را وارد کنید. پس از سه مرتبه ورود رمز عبور اشتباه، گزینه‌ی ریست کردن رمز عبور نمایان می‌شود.

هشداری مثل تصویر زیر نمایان می‌شود و در مورد ایجاد Keychain توضیحاتی داده می‌شود. روی OK کلیک کنید.

رمز عبور جدید را در فیلد New password تایپ کنید و در فیلد بعدی نیز همان رمز را وارد کنید. در آخرین فیلد یا Password hint، در صورت نیاز عبارت یا توضیحی به عنوان راهنمایی تایپ کنید که برای یادآوری رمز عبور مفید باشد و صد البته آن را فاش نکند!

این روش برای کاربرانی مفید است که قبلاً حساب اپل و Apple ID تهیه کرده‌اند و آن را از بخش System PreferencesiCloud برای لاگین کردن در حساب اپل، استفاده کرده‌اند. به علاوه در مسیر System Preferences > Users & Groups از منوها و تنظیمات مک‌او‌اس، گزینه‌ای به اسم Allow user to reset password using Apple ID وجود دارد که می‌بایست آن را تیک زد تا ریست کردن رمز عبور به کمک Apple ID امکان‌پذیر باشد.

ریست کردن رمز عبور در مک با حساب ادمین

اگر در مک‌بوک یا آی‌مک خود، چند حساب Admin داشته باشید، می‌توانید با استفاده از دیگر حساب‌های ادمین، پسورد حساب دیگر حساب‌ها را ریست کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:

در حساب ادمین دیگری لاگین کنید.

در منو روی System Preferences کلیک کنید و سپس Users & Groups را انتخاب کنید.

روی قفل کلیک کنید تا تغییر دادن تنظیمات امکان‌پذیر شود و سپس رمز عبور و نام حساب ادمین را وارد کنید.

حساب ادمین دیگری که رمز عبور آن فراموش‌شده را انتخاب کنید و روی Reset Password کلیک کنید.

دو مرتبه رمز عبور جدید خود را تایپ کنید و در صورت نیاز فیلد Hint را نیز پر کنید.

در نهایت روی Change password کلیک کنید.

اکنون می‌توان با رمز عبور جدید، در حساب ادمین دیگر، لاگین کرد.

 

ریست کردن رمز عبور حساب کاربری به کمک Master Password

رمز عبور اصلی یا Master Password را می‌توان از مسیر System Preferences > Users & Groups و کلیک روی گزینه‌ی Create Master Password ایجاد کرد. اگر قبلاً رمز عبور اصلی برای مک‌بوک یا آی‌مک انتخاب کرده باشید، زمانی که بیش از ۳ مرتبه رمز عبور را اشتباه تایپ می‌کنید، گزینه‌ای برای ریست کردن رمز عبور به کمک Master Password نمایش داده می‌شود.

با کلیک کردن روی گزینه‌ی reset it using your Master Password می‌توان پسورد حساب کاربری را ریست کرد و مراحل کار درست مثل ریست کردن رمز عبور از طریق اپل آی‌دی است که قبلاً به آن اشاره کردیم.

ریست کردن رمز عبور حساب کاربری مک‌او‌اس به کمک Recovery Mode

آخرین راهکار برای ریست کردن رمز عبور فراموش‌شده، استفاده از حالت ریکاوری یا Recovery Mode مک‌او‌اس است. برای فعال کردن این حالت، می‌بایست مک را Restart کرد و با فشار دادن کلید ترکیبی Cmd + R، منتظر نمایان شدن لوگوی اپل (سیب) شد. کمی طول می‌کشد تا نوار پیشرفت نمایان شود چرا که کامپیوتر در حال بوت کردن Recovery Mode است.

پس از تکمیل بوت، از طریق منو گزینه‌ی Utility و سپس Terminal را انتخاب کنید.

در ترمینال مک‌او‌اس عبارت resetpassword را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

ابزار Reset Password Utility اجرا می‌شود. از منوی کرکره‌ای حساب موردنظر خود را انتخاب کنید.

پسورد جدید خود را دو بار تایپ کرده و در صورت نیاز فیلد راهنمای یادآوری پسورد یا Hint را نیز پر کنید.

توجه کنید که در نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل macOS اپل پس از تایپ کردن عبارت resetpassword و فشار دادن کلید اینتر، نسخه‌ی قدیمی‌تر ابزار ریست کردن رمز عبور اجرا می‌شود و در صفحه‌ی شروع، سه گزینه وجود دارد. اولین گزینه forgot your password و به معنی فراموش کردن رمز عبور است. این گزینه‌ی را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید. در قدم بعدی از شما در مورد Apple ID سوال می‌شود و می‌توانید مثل روش‌های قبلی، رمز عبور خود را بازنشانی کنید.