یکی از پردازش‌هایی که روی مک‌بوک یا آی‌مک اپل اجرا در پس‌زمینه اجرا می‌شود، پردازشی به اسم sandboxd است. ممکن است این نام را در ابزار Activity Monitor سیستم عامل مک‌او‌اس دیده باشید و برایتان سوال شده باشد که کار این سرویس چیست و چرا اجرا شده است؟ در ادامه با ۷۲۴ پرس همراه شوید تا sandboxd را بیشتر بشناسیم.

اگر با ابزار مفیدی به اسم Activity Monitor آشنایی ندارید و تاکنون از آن استفاده نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم که برای افزایش سرعت مک‌بوک یا آی‌مک خود، نگاهی به پردازش‌های اجرا شده روی سیستم خود بیاندازید و از این ابزار مفید استفاده کنید:

چگونه سرعت مک‌بوک‌ها و iMac‌های اپل را افزایش دهیم و مشکل کندی آن را حل کنیم؟

یکی از پردازش‌هایی که ممکن است در این ابزار مشاهده کنید، پردازشی به اسم sandboxd است. دقت کنید که معمولاً پردازش‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه در سیستم عامل macOS اپل، با نامی که در انتهای آن حرف d وجود دارد، مشخص می‌شوند و این پردازش خاص هم یکی از سرویس‌های پس‌زمینه است.

نقش اصلی sandboxd این است که نرم‌افزارها را در محیط حفاظتی که اصطلاحاً سطل شن گفته می‌شود، اجرا کند. سطل شن در اغلب سیستم عامل‌های پیشرفته‌ی امروزی به شکل‌های مختلف پیاده‌سازی شده و حتی نرم‌افزارهای جانبی برای ایجاد محیط حفاظت‌شده و یا شبیه‌سازی کامل سخت‌افزار، وجود دارد.

اصطلاح سطل شن یا Sandbox در مقوله‌ی امنیت نرم‌افزاری، به این معنی است که نرم‌افزار در محیطی محدود اجرا می‌شود و به تمام بخش‌های سیستم عامل و به خصوص بخش‌های حساس مثل هسته‌ی سیستم عامل و درایورها و رجیستری یا بخشی که تنظیمات در آن ذخیره می‌شود، دسترسی ندارد.

بدون وجود سطل شن یا Sandbox استفاده از نرم‌افزارها ساده‌تر است چرا که دسترسی‌ها محدودیت کمتری دارد اما در مقابل احتمال ویروسی شدن سیستم عامل یا از دست رفتن فایل‌ها و داده‌ها بیشتر می‌شود.

معمولاً پردازشی به اسم sandboxd از منابع سخت‌افزاری مک به شدت استفاده نمی‌کند اما اگر با چنین مشکلی مواجه شده‌اید، بهتر است ابتدا آن را متوقف کنید و اگر پس از اجرا کردن مجدد نیز رفتار قبلی تکرار شد، موضوع را به عنوان یک مشکل و باگ نرم‌افزاری، به کمپانی اپل منعکس کنید تا توسعه‌دهندگان در بروزرسانی‌های بعدی آن را برطرف کنند.