اگر از آیفون یا آیپد استفاده می‌کنید و برای بروز کردن سیستم عامل، با مشکل خاکستری‌رنگ و غیرفعال بودن Download and Install روبرو شده‌اید، توجه کنید که علت اصلی مشکل، کند بودن اینترنت وای-فای یا به عبارت دیگر، استفاده از اینترنت سیم‌کارت است! برای حل این مشکل چند راهکار ساده وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

بروز کردن سیستم عامل آیفون‌ها و آیپدهای اپل از طریق خود گوشی یا تبلت و بدون کامپیوتر ویندوزی و یا مک‌بوک‌ها، انجام می‌شود که قبلاً روش کار را بررسی کردیم:

آموزش بروزرسانی آیفون و آیپد، چگونه سیستم عامل iOS را بروز کنیم؟

یکی از اشکالات عجیبی که در بروز کردن iOS از طریق آیفون یا آیپد ممکن است با آن مواجه شوید، خاکستری‌رنگ شدن گزینه‌ی دانلود و نصب آپدیت‌ها است.

علت اصلی خاکستری بودن دکمه‌ی دانلود و نصب آپدیت‌های iOS، محدودیت‌هایی است که در استفاده از اینترنت سیم‌کارت گذاشته شده است. در حقیقت تمام کاربران از نظر هزینه‌ی اینترنت سیم‌کارت وضعیت محدودی ندارند اما اپل در طراحی iOS به این نکته توجه کرده که بروزرسانی‌ها از طریق اینترنت سیم‌کارت دانلود نشود تا هزینه‌ی گزافی برای کاربر به وجود نیاید. راهکارهایی ساده برای حل مشکل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

آیفون و آیپد را از طریق اینترنت وای-فای بروزرسانی کنید

اولین و ساده‌ترین راه حل این است که با استفاده از شبکه‌ی وای-فای به اینترنت متصل شویم. در این صورت گزینه‌ی Download and Install مثل تصویر زیر فعال و قابل‌استفاده می‌شود.

شاید قبلاً به وای-فای متصل شده‌اید و همچنان گزینه‌ی دانلود و نصب آپدیت‌ها غیرفعال است! مثل نمونه‌ی زیر:

اما این بار علت چیست؟

در iOS 11 قابلیت مفیدی به اسم Wi-Fi Assist وجود دارد که اگر وای-فای از نظر سرعت اینترنت، وضعیت خوبی نداشته باشد، به صورت خودکار اینترنت را از طریق دیتای سیم‌کارت فراهم می‌کند. این ویژگی به صورت پیش‌فرض فعال است! و بدیهی است که اگر اینترنت وای-فای کند باشد، اینترنت سیم‌کارت فعال شده و دکمه‌ی دانلود و نصب بروزرسانی‌های iOS غیرفعال می‌شود.

برای حل مشکل می‌بایست سرعت شبکه‌ی وای-فای را با نزدیک‌تر شدن به مودم یا روتر بی‌سیم، بیشتر کرد تا اینترنت از طریق وای-فای فراهم شود. به علاوه می‌توان به شبکه‌ی وای-فای دیگری که سرعت اینترنت آن بالاتر است، متصل شد. اما اگر این راهکار پاسخگو نبود، بهتر است قابلیت مفید Wi-Fi Assist را به کلی غیرفعال کنید و خودتان در هر شرایطی، به صورت دستی وای-فای یا دیتای سیم‌کارت را برای استفاده از اینترنت فعال کنید.

برای غیرفعال کردن Wi-Fi Assist به Settings سیستم عامل iOS مراجعه کنید و روی Cellular Data تپ کنید. قدم بعدی تپ کردن روی سوییچ Wi-Fi Assist و قرار دادن آن در حالت غیرفعال است.

اکنون می‌توانید بروزرسانی‌های iOS را از طریق اینترنت وای-فای دانلود کنید.

اما یک سوال مهم: آیا نمی‌توان کاری کرد که بروزرسانی‌ها از طریق اینترنت سیم‌کارت دانلود شود؟ به هر حال ممکن است کاربر بسته‌ی اینترنت نامحدود خریداری کرده باشد و بخواهد چند گیگابایت فایل و بروزرسانی‌ها را سریعاً دانلود کند. پاسخ مثبت است و در ادامه روش کار را توضیح می‌دهیم.

دانلود و نصب بروزرسانی‌های iOS از طریق اینترنت سیم‌کارت

ابتدا با غیرفعال کردن وای-فای اسیست که روش آن را توضیح دادیم و یا با وصل شدن به شبکه‌ی وای-فای دارای اینترنت نسبتاً سریع، کاری کنید که گزینه‌ی دانلود و نصب آپدیت‌ها فعال شود. سپس روی آن تپ کنید.

پیام هشداری در مورد Download Over Wi-Fi نمایان می‌شود. روی Continue تپ کنید و ادامه دهید.

اکنون با حرکت جاروبی از پایین صفحه به سمت بالا، مرکز کنترل یا Control Center را بیرون بکشید و سپس روی آیکون Wi-Fi تپ کنید تا وای-فای غیرفعال شود.

توجه کنید که در آیفون ۱۰ دسترسی به کنترل سنتر اندکی متفاوت است:

چگونه کنترل سنتر را در آیفون ایکس باز کنیم و ببندیم؟

با خاموش شدن وای-فای حین دانلود بروزرسانی، ادامه‌ی دانلود از طریق اینترنت سیم‌کارت صورت می‌گیرد.

بروزرسانی سیستم عامل آیفون و آیپد به کمک iTunes از طریق هات‌اسپات

روش بعدی که کمی پیچیده‌تر است، استفاده از مک یا کامپیوتر ویندوزی و نرم‌افزار آیتونز است. می‌توان اینترنت سیم‌کارت را در آیفون یا آیپد فعال کرد و سپس قابلیت به اشتراک‌گذاری اینترنت از طریق وای-فای که به آن Hotspot گفته می‌شود را فعال کرد تا یک شبکه‌ی وای-فای به کمک گوشی یا تبلت ایجاد شود. در ادامه مک‌بوک یا لپ‌تاپ ویندوزی به این شبکه متصل شده و دسترسی به اینترنت فراهم می‌شود.

نحوه حل مشکل به اشتراک‌گذاری اینترنت آیفون در iOS 10 و iOS 11

قدم بعدی این است که نرم‌افزار آیتونز اجرا شود و سپس گوشی یا تبلت با کابل USB مربوطه به سیستم متصل شده و در نهایت بروزرسانی از طریق آیتونز انجام شود که قبلاً روش کار را توضیح دادیم:

آموزش بروزرسانی آیفون و آیپد، چگونه سیستم عامل iOS را بروز کنیم؟