خیلی از کاربران علاقه‌مند هستند تا سیستم مک خود را سفارشی کنند و همه چیز را همانطور که می‌خواهند در اختیار داشته باشند. یکی از مواردی که هر کاربر بارها باید به سراغ آن برود، System Preferences است؛ در این مطلب سعی داریم سریع‌ترین راه‌ها برای دسترسی به تنظیمات سیستم را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

استفاده از Spotlight

Spotlight جستجوگری پیشرفته و قدرتمند در دستگاه‌های مختلف اپل است که به کمک آن‌ می‌توان به دنبال هر چیزی گشت. در ابتدا باید ببینیم چگونه می‌توان به خود Spotlight دسترسی پیدا کرد؛ برای اینکه این ابزار را اجرا کنید کافی است از کلیدهای ترکیبی Command + Spacebar استفاده کنید یا روی آیکون ذره‌بین که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید. هنگامی که شروع به تایپ کردن نام هر چیزی که در سیستم شما موجود است می‌کنید، Spotlight یک لیست از هر آنچه مطابق با نام تایپ شده توسط شما است را به نمایش می‌گذارد.

اگر نمی‌توانید تنظیمات سیستم را در طبقه‌بندی موجود ببینید، این احتمال وجود دارد که از قبل این ویژگی غیرفعال شده است. برای فعال کردن آن به System Preferences > Spotlight > Search Results بروید و این گزینه را در لیست موجود فعال کنید.

استفاده از Dock

کلیک راست کنید یا همزامن با کلیک چپ آیکون Dock را نگه دارید؛ با این کار یک منو بصورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود که چیدمان آن براساس حروف الفبا است. هیچ نیازی به اپلیکیشنی برای باز کردن موارد موجود در لیست نخواهید داشت و کافی تنها روی هر مورد کلیک کنید. می‌توانید بجای نگه داشتن تنظیمات سیستم، محتویات آن را در یک پوشه بوک‌مارک شده نگه‌داری کنید

برای این کار، به کتابخانه تنظیمات در Finder بروید و پوشه Preferences را به آنجا منتقل کنید.

حالا روی پوشه Dock کلیک کنید تا تمام پنل تنظیمات را مشاهده کنید. Context menu را می‌توانید با کلیک راست کردن مشاهده کنید، این منو جزئیات را بصورت شبکه نشان می‌دهد.

البته برخی از پنل‌ها نیز قابلیت نمایش ندارند، دلایل مختلفی از جمله عدم پشتیبانی سیستم از این ویژگی‌ها در حال حاضر وجود دارد. TouchID، Ink و Profiles از جمله این موارد هستند.

استفاده از نوار جستجو

اگر حوصله رفتن سراغ آیکون تنظیمات را ندارید، استفاده از باکس جستجو می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای شما باشد. برای اینکه بهترین نتیجه را داشته باشید کافی است System Preferences را باز کنید و در نوار جستجو هر موردی که می‌خواهید را جستجو کنید. البته لازم به ذکر است، می‌توانید از کلید‌های ترکیبی Command + F نیز برای این کار استفاده کنید. توجه داشته باشید که باکس جستجو می‌تواند بیشتر Spotlight به شما کمک کند. زیر در داخل پوشه مربوطه به جستجو می‌پردازد و نتیجه را سریع‌تر نمایش می‌دهد. برای مثال، کلمه login را در نوار جستجو تایپ کنید، مشاهده خواهید کرد که تمامی اصطلاحات و عباراتی که شامل این کلمه می‌شوند را در یک لیست به شما پیشنهاد می‌دهد.

استفاده از گزینه View در نوار منو

هر زمان که تنطیمات سیستم را باز کنید، می توانید در نوار منو که در بالای صفحه موجود است به گزینه Veiw دسترسی پیدا کنید. با کلیک روی این گزینه می‌توانید لیست تمامی موارد را مشاهده کنید؛ لازم به ذکر است این لیست براساس حروف الفبا تنظیم شده است.

استفاده از گزینه Show All

زمانی‌که وارد پوشه تنظیمات سیستم می‌شوید، با استفاده از کلیدهای ترکیبی Command + L می‌توانید به این گزینه دسترسی داشته باشید. البته این گزینه را می‌توانید در نوار بالای صفحه نیز مشاهده کنید. گفتنی است با استفاده از این گزینه به تمامی پنل‌ها دسترسی خواهید داشت.

استفاده از نوار منو صفحه اصلی

روی آیکون‌های مختلف سییستم که در نوار منو بالای صفحه قرار دارند کلیک کنید تا یک لینک مستقیم به پنجره مربوط در سیستم تنظیمات را مشاهده کنید.

برای مثال می‌توانید از طریق آیکون وای‌فای وارد پنل این بخش در تنظیمات سیستم شوید و همینطور برای سایر گزینه‌های موجود در این نوار نیز چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که همه پنل‌های تنظیمات سیستم در این نوار قرار ندارند و اگر علاقه دارید به همه آنها دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم از ابزار XMenu استفاده کنید. بعد از نصب این ابزار، از طریق آن وارد تنظیمات شوید و با انتخاب گزینه User-Defined منو دلخواه خود را ایجاد کنید.

به کتابخانه مکینتاش بروید و یک نام مستعار برای پوشه پنل‌های تنظیمات انتخاب کنید. البته برای این کار نیاز به دسترسی ادمین خواهید داشت؛ در منو ایجاد شده توسط کلیک راست روی Make Alias کلیک کنید.

پوشه را به آدرس زیر منتقل کنید تا همه چیز برای ایجاد یک منو کامل آماده شود.

 User Library: ~/Library/Application Support/XMenu/Custom 

استفاده از کلیدهای میانبر

می‌توانید دسترسی سریع به بعضی از پنل‌های تنظیمات را با استفاده از کلیدهای میانبر صفحه کلید ایجاد کند؛ این میانبرهای شامل کلید Option در کنار یکی دیگر از کلیدهای خاص و تعیین شده هستند:

Displays pane: Option + F1 OR F2

Mission Control pane: Option + F3

Keyboard pane: Option + F5 OR F6

Sound pane: Option + F10 OR F11 OR F12