مهم نیست که چقدر شما لنز دوربین خود را تمیز می‌کنید و مهم نیست که چقدر اجزا و ترکیب بی‌عیب و نقص باشد، اجتناب از صحنه‌ای بدون نقاط گرد و غبار و لکه و یا حذف آن‌ها از عکس سخت است. خوشبختانه، حذف لکه‌ها در فتوشاپ بدون اثرگذاری آشکار در عکس نسبتا آسان است. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

چگونه نقاط گرد و غبار را در فتوشاپ از بین ببریم؟

اگر یک کاربر Lightroom هستید و تمام آن چیزی را که می‌خواهید حذف نقاط گرد و غبار از آسمان است، توصیه می‌کنم به جای استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌تر فتوشاپ، از ابزار Spot Removal نرم‌افزار Lightroom استفاده کنید.

Lightroom Visualize Spots پیدا کردن نقاط گرد و غبار غالب در تمام سطح عکس را آسان می‌کند.

با این‌حال اگر ترجیح می‌دهید فرآیند حذف نقاط گرد و غبار را در محیط کاری فتوشاپ خود انجام دهید، این یک کار ساده‌ایست که وقت زیادی از شما نمی‌گیرد، ابزار Healing Brush Tool و Clone Stamp برای حذف نقطه‌های گرد و غبار مفید هستند و هرکدام از آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. شخصاً ترجیح می‌دهم از Spot Healing Brush استفاده کنم زیرا ساده است و به همان میزان هم قدرتمند است.

و راهی که من ترجیح می‌دهم با آن نقطه‌های گرد و غبار را حذف کنم:

  • یک لایه‌ی جدید ایجاد کنید، در صورتی‌که اشتباه کردید یا می‌خواهید چیزی را بعداً تغییر دهید، همیشه توصیه می‌کنم با استفاده از یک محیط کاری خلوت با لایه‌های جداگانه کار کنید.
  • ابزار انتخابی خود را انتخاب کنید، همانطور که قبلاً ذکر شد، من ترجیح می‌دهم از ابزار Spot Healing Brush استفاده کنم (با استفاده از شورتکات J در فتوشاپ) . اطمینان حاصل کنید که Brush از نوع Content-Aware و Sample All Layers را انتخاب کرده باشید.
  • سایز Brush را تنظیم کنید و بر روی نقاط گرد و غبار کلیک کنید. حذف نقاط گرد و غبار بسیار ساده است و تمام چیزی که شما به آن احتیاج دارید کلیک کردن روی نقاط گرد و غبار و حذف آن‌ها است. اگر نقطه در ناحیه‌ای پر از جزئیات است، ممکن است به یک قلم کوچک‌تر برای تنظیم و اصلاح نیاز داشته باشید.

شما همچنین می‌توانید نقاط بزرگتر را با کشیدن قلم بر روی آن‌ها تا زمانی‌که ناحیه به طور کامل پوشیده شود، حذف کنید. اگر شما می‌خواهید در راستای یک خط نقاط را حذف کنید، یک‌بار در اول خطی که می‌خواهید شروع کنید کلیک کنید، سپس Shift را نگه‌دارید و بار دیگر در آخر آن خط کلیک کنید.