در سیستم عامل iOS می‌توان هشدارهای مبتنی بر موقعیت مکانی ایجاد کرد. به عبارت دیگر کاری کرد که آیفون یا آیپد پس از ورود به موقعیت مکانی خاصی مثل خانه یا محل کار و حتی ایستگاه اتوبوس خاصی در خیابان، آلارم پخش شود و به سرعت مطلع شوید. به این منظور می‌توان از اپلیکیشن رایگانی به اسم Alarm on Place استفاده کرد. در ادامه روش استفاده از این اپلیکیشن مفید و کاربردی را بررسی می‌کنیم.

ابتدا اپ Alarm on Place را فروشگاه اپ استور اپل دانلود و نصب کنید. پس از اجرا کردن اپ Alarm on Place، موقعیت مکانی موردنظر خود را در نقشه‌ی داخلی این اپلیکیشن انتخاب کنید. روی موقعیت موردنظر تپ کرده و مکث کنید.

اکنون می‌توانید برای موقعیت مکانی انتخاب‌شده، نام انتخاب کنید و شعاع محدوده‌ی آن را وارد کنید و همین‌طور صدایی برای آلارم آن انتخاب کنید. دقت کنید که در مورد اماکنی مثل ایستگاه اتوبوس کنار خانه یا محل کار، می‌بایست شعاع را بزرگ انتخاب کرد تا کمی مانده به ایستگاه اتوبوس، صدای آلارم پخش شود. انتخاب واحد طول نیز ممکن است. هر فوت تقریباً یک سوم متر است و هر مایل نیز ۱.۶۰۹ کیلومتر است اما می‌توان واحدهای متریک مثل متر و کیلومتر را نیز انتخاب کرد. برای خاموش کردن یکی از آلارم‌ها می‌توان روی آن تپ کرد و سوییچ Snooze را فعال کرد.

محدودیت‌های اپلیکیشن Alarm on Place

توجه داشته باشید که این اپلیکیشن با استفاده از موقعیت مکانی گوشی متوجه موقعیت می‌شود و طبعاً اگر GPS و همین‌طور سرویس مکان‌یابی مبتنی بر فاصله‌ی گوشی تا دکل‌های مخابراتی عملکرد ضعیفی داشته باشد، موقعیت مکانی شما به درستی و به سرعت تشخیص داده نمی‌شود. به همین جهت در اماکن بسته که آنتن‌دهی ضعیف است و همین‌طور ایستگاه‌های زیرزمینی مترو، نمی‌توان به پخش صدای آلارم توسط اپلیکیشن Alarm on Place اعتماد کرد.

با چند بار تست کردن اپلیکیشن در موقعیت‌هایی که آنتن‌دهی ضعیف است، می‌توان در مورد عملکرد صحیح یا ناپایدار آن اظهارنظر قطعی کرد.

نکته‌ی دیگر این است که اگر همواره GPS را روشن بگذارید، عمر باتری گوشی یا تبلت اندکی کمتر خواهد شد.