فتوشاپ از آن‌چه که فکر می‌کنید، فضای بیشتری اشغال می‌کند. همچنین فتوشاپ از فایل‌های بزرگ و حجیم موقت که در Cache هستند استفاده می‌کند و هر کدام از آن‌ها بیش از یک گیگابایت حجم دارند که آن‌ها زمانی‌که شما برنامه را هم می‌بندید، از بین نمی‌روند. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

فتوشاپ یک برنامه‌ی بزرگ است که اگر آن را به‌ صورت Recommended نصب کنیم حدود ۱.۶ گیگابایت فضا لازم دارد. اما این حتی به فضایی که فایل‌های موقت فتوشاپ اشغال می‌کنند، نمی‌رسد. پروژه‌های بزرگ‌تر و مکرر این مشکل را تشدید می‌کنند. ممکن است حجم فایل‌های موقت به بیش از ۵۰ گیگابایت هم برسد. بدتر از این آنست که برنامه هیچ نشانه‌ای از فضایی که اشغال کرده است وجود ندارد و شما بایستی به طور دستی آن فایل‌ها را جست‌و‌جو کنید (یا با استفاده از ابزاری مانند SpaceSniffer) تا مکان واقعی فایل‌هایی که ذخیره می‌شوند را پیدا کنید. خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است.

فایل‌های موقت یا Temp چیست؟

فتوشاپ برنامه ایست که با داده‌ها و اطلاعات زیادی به یکباره کار می‌کند و بسیاری از آن اطلاعات به تنهایی در حافظه‌ی کامپیوتر نگهداری می‌شوند. بنابراین فتوشاپ بسیاری از کارهایتان را در فایل های محلی “scratch” ذخیره می‌کند. این فایل‌ها برای دو هدف ایجاد می‌شوند: آن‌ها به فتوشاپ اجازه می‌دهند تا بدون وابستگی به RAM کارهای خود را انجام دهد و آن‌ها فایل‌های پشتیبانی برای زمانی‌که کامپیوترتان کرش می‌کند، محسوب می‌شوند. این فایل‌ها به نظر زمانی که فتوشاپ را می‌بندیم حذف می‌شوند.

متاسفانه فتوشاپ در مدیریت فایل‌ها از عملکرد خوبی ندارد و فایل‌های موقت، حتی بعد از بستن برنامه هم از بین نمی‌روند. اگر شما اغلب با فتوشاپ پروژه‌های بزرگ انجام می‌دهید، این بدان معنیست که این فایل‌ها هم از لحاظ تعداد زیاد و از لحاظ حجم می‌توانند بزرگ باشند. برخی از کاربران بدون اینکه متوجه شوند می‌توانند با این فایل‌های موقت تمام هارددیسک خود را پر کنند.  اگر شما هم این مشکل را دارید و یا می‌خواهید سریع این فایل‌ها را پاک کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

شما می‌توانید با ابزاری مثل Disk Cleanup از این فایل‌های فتوشاپ خلاص شوید، برای رویکردی سریع‌تر (و با توجه به این‌که چه مقدار از این فایل‌های بزرگ وجود دارد) روش دستی را پیشنهاد می‌کنیم.

کارهای خود را ذخیره کنید

قبل از این‌که جلوتر برویم، فتوشاپ را باز کنید و مطمئن شوید که پروژه‌های فعلی‌تان را ذخیره‌سازی کرده‌اید. ما می‌خواهیم تمام فایل‌های موقتی که فتوشاپ از آن‌ها استفاده می‌کند را پاک کنیم. فایل‌ها را در پوشه‌ی کاری معمولی خود ذخیره کنید و سپس برنامه را ببندید.

شما ممکن است بخواهید File Explorer را از پنجره‌ی "This PC" باز کنید، که به شما یک نگاه سریع به هر یک از درایو‌های شما می‌دهد. برای این‌که ببینید در آخر چقدر از حافظه‌ی کامپیوترتان پاک‌سازی شده است این‌کار برایتان مفید است.

تمام برنامه‌های Adobe را ببندید

فتوشاپ، Adobe Bridge ،Illustrator و هر برنامه‌ی دیگر Adobe که ممکن است در حال اجرا باشد را ببندید. باز بودن آن‌ها اجازه‌ی دسترسی به فایل‌های موقتی که می‌خواهید آن‌ها را حذف کنید نمی‌دهد. Task Manager را باز کنید و برنامه‌هایی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند را به صورت دستی ببندید.

 

  • به  پوشه‌ی Temp بروید

پنجره‌ی دوم File Explorer را باز کنید، سپس به فولدر Temp data بروید، شما می‌توانید از این مسیر به Temp برسید:

C:\Users\Your Username\AppData\Local\Temp

اگر از macOS استفاده می‌کنید، برنامه‌ی Terminal را باز کنید (یا از Finder و یا از پوشه‌ی Utilities) سپس "open /tmp" را تایپ کنید و دکمه‌ی Enter را بزنید.

اگر برای مدت طولانی از کامپیوترتان استفاده می‌کنید، در این پوشه ممکن است هزار فایل و فولدر وجود داشته باشد. فایل‌هایی که دنبال آن‌ها می‌گردید "Photoshop Temp" نام دارند. به اندازه‌ی فایل‌های Temp من که در عکس زیر است نگاه کنید.

فایل‌ها را حذف کنید

فایل‌ها را هایلایت کرده و حذف کنید. اگر با پیغامی مانند "This action can’t be completed" مواجه شدید، برنامه‌های Adobe در جایی باز مانده است، Task Manager را چک کنید و به صورت دستی دوباره آن‌ها را حذف کنید.

وقتی‌که این کارها را انجام دادید، Recycle Bin را خالی کنید تا فضای مورد نظر به دست آید و سپس چک کنید که چقدر حافظه آزاد شده است.

دفعه‌ی بعد که فضای ذخیره‌سازی‌تان کم شد، این فایل‌های بزرگ را بررسی کنید و مطمئن شوید که کامپیوترتان فایل‌های Temp که به آن احتیاج ندارید را جمع‌آوری نکند.