استفاده از ابزارهای مختلف بسیار ساده است؛ ابزار بزرگنمایی و زوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما راه‌های دیگری که شاید به سرعت بخشیدن کار نیز کمک کنند وجود دارد که در این مطلب سعی داریم به بررسی این موارد بپردازیم؛ با ماه همراه باشید.

روش اول: بزرگنمایی بیسیک

می‌توانید با استفاده از ابزار Zoom یا رفتن به View > Zoom in و View > Zoom out روی یک بخش از عکسی زوم کنید. اما برای بالا بردن سرعت می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Command + Plus و Command + Minus در مکینتاش و همچنین Ctrl + Plus و Ctrl + Minus در ویندوز استفاده کنید. بالاترین حد زوم ۳۲۰۰ درصد و پایین‌ترین میزان آن ۱ پیکسل است.

در کنار روش اصلی و بیسیک زوم، فتوشاپ نیز روش‌هایی برای این کار ارائه می‌کند.

روش دوم: استفاده از زوم متحرک

هنگامی که می‌خواهید زوم در یک مکان مخشص از تصویر سریعاً انجام شود کافی است از این زوم استفاده کنید. برای استفاده از این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

روی ابزار زوم کلیک کنید.

روی آن بخش از عکس که می‌خواهید زوم انجام شود، با موس کلیک کنید. زوم روی تصویر مادامی که موس را رها نکنید ادامه پیدا می‌کند. برای خارج شدن از زوم دکمه Alt در ویندوز همچنین دکمه Option در مکینتاش را فشار دهید و همزمان کلیک چپ موس را نیز نگه دارید.

در گزینه‌های مربوط به زوم، Scrubby Zoom را انتخاب کنید. سپس روی تصویر به سمت چپ حرکت کنید تا از زوم خارج شود؛ همچنین برای زوم کردن نیز می‌توانید روی تصویر به سمت راست حرکت کنید. برای این کار کافی است روی نقطه‌ای از تصویر کلیک کنید و سپس موس را به سمت راست یا چپ منتقل کنید. اگر این ویژگی برای شما کار نمی‌کند، به Preferences > Tools بروید و چک کنید تا Animated Zoom فعال باشد.

روش سوم: استفاده از زوم موقت

می‌توانید حول یک تصویر بزرگ با کمک temporary marquee حرکت کنید؛ عملگر زوم موقت به شام کمک می‌کند تا از هر ابزاری در یک قسمت خاص بهره ببرید. برای کار با این ویژگی مراحل زیر را دنبال کنید:

دکمه H روی صفحه کلید را فشار دهید؛ ابزار فعلی به Hand tool تبدیل می‌شود. سپس روی عکس کلیک کنید (کلیک چپ را رها نکنید)، با این کار در هر جای تصویر که کلیک کنید بصورت موقت روی آن بخش زوم صورت می‌گیرد.

هر زمان که دست خود را از کلیک چپ موس بردارید از زوم خارج خواهید شد.

روش چهارم: استفاده از پنل Navigator

ابزار هدایتگر را می‌توانید در نوار بالایی فتوشاپ و در تب Window پیدا کنید. بعد از انتخاب Navigator یک پنجره کوچک باز می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن روی بخش‌های مختلف یک عکس حرکت و زوم کنید. برای کار با این ابزار کافی است از نوار اسلایدر زوم در پایین کادر استفاده کنید و روی عکس زوم کنید؛ سپس با استفاده از کادر قرمز موجود به محلی که قصد دارید روی آن کار کنید بروید.