همانطور که می‌دانید قوی‌ترین نرم‌افزار طراحی و ویرایش تصاویر دیجیتال، در حال حاضر نرم‌افزار مشهور Adobe Photoshop است. در این قسمت قصد داریم تا ضمن تشریح دستورات Transform نحوه‌ی ساخت جعبه‌ی دستمال کاغذی با این ابزار را به شما آموزش دهیم.

 آشنایی با گزینه‌های Transform

با استفاده از این دستور که در منوی Edit قرار گرفته است، می‌توان عملیات تبدیلی مختلفی را روی تصویر یا بخش‌هایی از آن اعمال کرد. با استفاده از این دستور قابلیت‌های مختلفی از جمله تغییر اندازه، چرخاندن، پیچاندن، به هم ریختن تصویر، قرار دادن یک تصویر در یک زاویه‌ی مشخص، تغییر زاویه‌ی دید، آیینه کردن یک تصویر یا به عبارت دیگر پشت و رو کردن بخش‌هایی از یک تصویر و بسیاری عملیات مشابه را می‌توان روی تصاویر اعمال کرد که در زیر با مهمترین آنها آشنا می‌شویم.

 دستور تغییر مقیاس (Scale)

اجرای دستور Scale در اطراف بخش انتخاب شده محدوده‌ای ایجاد می‌شود که دارای دستگیره های مختلفی برای تغییر اندازه در جهت‌های مختلف است و شما می‌توانید با پایین نگه‌داشتن کلید Shift و کشیدن یکی از گوشه های آن به طور متناسب بخش انتخاب شده را تغییر مقیاس دهید. برای اعمال تغییرات از کلید Enter یا دبل کلیک در داخل محدوده‌ی مورد نظر استفاده کنید.


 دستور چرخش (Rotate)

برای این منظور در بخش دستورهای Transform گزینه‌ای به نام Rotate قرار داده شده است که با استفاده از آن می‌توانید کل تصویر یا بخش‌هایی از آن را با زاویه‌های مختلف و در جهت های مختلف چرخش دهید. برای این منظور متناسب با نیاز خود یکی از گزینه‌های Rotate 180  (چرخاندن به اندازه 180 درجه)، Rotate 90 Cw (چرخاندن به اندازه‌ی 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت)، Rotate 90 CCw (چرخاندن به اندازه 90 درجه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت) را اجرا کنید.

 دستور مایل کردن (Skew)

با انتخاب بخشی از تصویر و اجرای این دستور کادری به دور بخش انتخاب شده با دستگیره‌های مختلف ایجاد می‌شود که کاربر را قادر می‌سازد تا بتواند با کشیدن دستگیره‌های موجود در چهارگوشه یا وسط اضلاع بخش انتخاب شده را به حالت‌های مختلف تغییر فرم دهد، به طور کلی از این دستور برای مایل کردن تصویر موردنظر استفاده می‌شود.

دستور بهم ریختن (Distort)

با استفاده از این دستور در Photoshop می‌توان عملی مشابه دستور Skew را انجام داد ضمن اینکه تا حدودی این دستور عمل تغییر مقیاس یا اندازه را نیز انجام می‌دهد. با این تفاوت که در این جا وقتی کادر مورد نظر در اطراف تصویر مورد نظر ایجاد می‌شود هنگامی که اقدام به کشیدن دستگیره های موجود می‌کنید این امکان به شما داده می‌شود که آن را به طرف گوشه مقابل نیز جابجا کنید. به طور کلی از این دستور برای بهم ریختن فرم اصلی یک تصویر و افقی کردن در جهات مختلف استفاده می‌شود.

 دستور پرستپکتیو (Perspective)

به کمک این دستور می‌توان بخش انتخاب شده یا کل یک تصویر را دارای عمق و زاویه دید مشخصی کرد. این گزینه یکی از مفیدترین و کاربردی‌ترین دستورهای بخش Transform است، به طوری که با اجرای آن و با ایجاد کادر انتخاب مورد نظر در اطراف تصویر کاربر می‌تواند با استفاده از دستگیره‌های موجود در این کادر به تصویر خود عمق و زاویه خاص بدهد. ضمن اینکه در این دستور با تغییر دادن یک گوشه و جابجا کردن آن، گوشه متقابل آن نیز متناسب با این گوشه تغییر خواهد کرد. این تفاوت اصلی ترین تفاوت این دستور با دستور Distort است.

 دستور حجم دادن (Warp)

یکی از دستورهایی که از نسخه CS 2.0 به بعد در زیر منوی Transform قرار گرفته و با اجرای این دستور همانطور که مشاهده می‌کنید یک شبکه توری شکل از نقاط در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که با انتخاب هریک از نقاط و درگ کردن آن در جهت مورد نظر می‌توان تصویر را کشیده، انحنا داده و از همه مهمتر به آن حجم داد.

از ویژگی‌های این شبکه تور مانند، قابلیت انعطاف آن علاوه بر محور X و Y در جهت محور Z می‌باشد. همین قابلیت باعث ایجاد حجم و تغییرات سه بعدی در ساختار تصویر می‌گردد.

 

دستور قرینه‌سازی (Flip)

با استفاده از این گزینه در بخش Transform می‌توان محدوده انتخاب شده تصویر را قرینه کرد. در حقیقت این گزینه می‌تواند در دو جهت افقی (Horizontal) و عمودی (Vertical) عمل قرینه کردن را انجام دهد. یکی از کاربردهای ویژه دستور Flip را می‌توان در آیینه کردن تصاویر یا قرینه کردن آنها دانست.

 

 نکته: علاوه بر گزینه‌های مختلف بخش Transform گزینه‌ای با عنوان Free Transform با کلید میانبر Ctrl + T وجود دارد که امکان انجام دادن کلیه تبدیلات مورد نظر را به صورت یکجا فراهم می‌آورد. به طوری که به راحتی می‌توانید عملیاتی چون چرخاندن، تغییر مقیاس، بهم ریختن و مایل کردن را به کمک آن انجام دهید.

ساخت جعبه دستمال کاغذی با استفاده از ابزار Transform

حال که کاربرد گزینه‌های مختلف منوی Transform را فرا گرفتیم، می‌خواهیم با استفاده از امکانات این دستور جعبه دستمال کاغذی را با استفاده از تصاویر ایجاد کنیم.

بدین منظور ابتدا تصویری دلخواه را در فتوشاپ باز کنید.

ابعاد آن را با استفاده از گزینه Scale به اندازه‌ای مناسب جهت ساخت این جعبه تنظیم کنید.

در واقع همانطور که می‌دانید یک جعبه دستمال کاغذی به شکل هندسی مکعب مستطیل است لذا کافیست با تصاویر این شکل هندسی را ایجاد کنیم.

هنگامی اولین تصویر را به اندازه مناسب تنظیم کردید در اصل یکی از صفحه‌های تشکیل دهنده مکعب خود را ساختید، این صفحه روبروی شما قرار دارد.

حال در صورتی که بخواهید جعبه شما به صورت کامل با استفاده از یک تصویر ساخته شود کافیست با کلیک راست کردن روی تصویر و انتخاب گزینه‌ی Dublicate Layer یک کپی از لایه تصویر خود ایجاد کنید تا بتوانید صفحه‌ی دیگری از مکعب خود را کامل کنید. پس از ایجاد این تصویر حال آن را به بالای صفحه‌ی اول کشیده و رها کنید تا صفحه بالایی را ایجاد کنید. برای شکل گرفتن مکعب روی تصویر جدیدی که ایجاد کرده‌اید کلیک کنید و با استفاده از ابزار Transform و انتخاب گزینه‌ی Distort تصویر جدید را جوری تنظیم کنید تا مکعب مورد نظر ما را مانند تصویر زیرتشکیل دهد.

 برای ایجاد صفحه سوم یا کناری نیز مجدداً نیاز است تا یک کپی از لایه اولیه ایجاد کنید که همانطور که گفته شد با استفاده از گزینه‌ی Dublicate Layer این امکان فراهم شده است. پس از ایجاد لایه‌ی سوم، بازهم با استفاده از گزینه‌ی Distort از منوی Transform صفحه کناری را تنظیم می‌کنیم تا مکعب ما همچون شکل زیر کامل شود.

به پایان این بخش از آموزش نرم‌افزار فوق‌العاده فتوشاپ رسیدیم، در بخش‌های بعدی آموزش نیز ما را همراهی کنید.