نرم‌افزارهای مختلفی از جمله Nero و DVD Flick برای رایت فایل‌های مختلف وجود دارند اما ویندوز ۷ در خود نرم‌افزاری برای رایت دارد. اتفاق جالب اینجاست که با ویندوزهای ۸ و ۱۰ تنها می‌توان چنین فایل‌هایی را پخش کرد و نمی‌توان آنها را بدون نرم‌افزار جانبی رایت کرد. توجه داشته باشید این آموزش تنها برای رایت DVD و استفاده از آن در DVD Player است و درصورتی که قصد رایت برای سیستم دیگری را دارید باید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

قدم اول: بارگذاری رسانه

درایو دی‌وی‌دی خود را باز کنید و یک DVD خالی در آن قرار دهید؛ نوع DVD نیز فرقی ندارد تنها باید قابل رایت شدن باشد. روی گزینه Start کلیک کنید و عبلارت dvd را تایپ کنید. Windows DVD Maker باید اولین نتیجه باشد، روی آن کلیک کنید تا برنامه اجرا شود.

در همان صفحه اول می‌توانید عکس‌ها و فایل‌های ویدیویی خود را در به حافظه DVD اضافه کنید. روی گزینه Add items کلیک کنید تا منو Windows Explorer باز شود.

در آنجا می‌توانید برای ویدیو‌ها، صداها و عکس‌ها جستجو و فایل‌ها را اضافه کنید. Windows DVD Maker یک ابزار ویژه و قدرتمند نیست و به فایل‌های زیر محدود می‌شود:

فایل‌های ویدیویی شامل: ASF, AVI, DVR-MS, M1V, MP2, MP2V, MPE, MPEG, MPG, MPV2, WM, WMV

فایل‌های تصویری شامل: BMP, DIB, EMF, GIF, JFIF, JPE, JPEG, JPG, PNG, TIF, TIFF, WMF

فایل‌های صوتی شامل: AIF, AIFC, AIFF, ASF, AU, MP2, MP3, MPA, SND, WAV, WMA

اگر فایل مورد نظر شما چیزی جز این فرمت‌ها است، باید ابتدا آن را به یکی از فرمت‌های گفته شده تبدیل کنید. لازم به ذکر است باید به میزان حافظه DVD نیز باشد.

قدم دوم: گزینه‌های موردنظرتان را تنظیم کنید

روی گزینه Options در پایین صفحه کلیک کنید؛ این گزینه چندین انتخاب بخصوص برای ویدیوها ارائه خواهد کرد.

گزینه‌های اصلی که می‌توانید از آنها استفاده کنید در ادامه لیست شده‌اند:

Choose DVD plaaybsck setting

با این گزینه می‌توانید انتخاب کنید منو قبل یا بعد از پخش ویدیو ظاهر شود و یا اینکه بدون داشتن منو ویدیو اجرا شود؛ اکثر کاربران تمایل دارند کار با ظاهر شدن منو شروع شود.

DVD aspect ratio

نسبت صفحه نمایش را با این گزینه می‌توانید انتخاب کنید؛‌از حالت استاندارد ۴:۳ تا حالت ۱۶:۹ را می‌توانید از این گزینه انتخاب کنید.

Video format

NTSC استاندارد فایل‌های ویدیویی برای پخش‌کننده‌های ویدیو است که در کشورهای زیادی فروخته می‌شوند، از آمریکا تا کشورهای شرق آسیا؛ PAL نیز یکی دیگر از استانداردهای موجود است که در مناطق دیگر استفاده می‌شود.

DVD burner speed

سرعت‌های بالاتر بهتر هستند اما واقعیت این است خیلی از دستگاه‌ها نسبت به این سرعت دچار ارور و خطا هستند.

از تب Compatibility صرفه نظر کنید و روی گزینه OK کلیک کنید. حالا می‌توانید یک نام برای DVD خود انتخاب کنید برای این کار در بخش DVD Title موضوع یا نام محتوای دی‌وی‌دی را وارد کنید؛ سپس روی OK کلیک کنید تا به پنجره اصلی منتقل شوید.

قدم سوم: انتخاب یک منو

در این صفحه می‌توانید منو را قبل از شروع ویدیو ایجاد کنید؛ تنظیمات اولیه در مرحله قبل انجام شده است و در این صفحه یکسری تنظیمات برای ظاهر کار درنظر گرفته می‌شود.

روی Menu text کلیک کنید تا بتوانید متن منو را بصورت دلخواه خود سفارشی کنید. انتخاب نوع فونت، عناوینی همچون Play و ... توسط این بخش صورت می‌گیرد. گزینه Slide show به شما این امکان را می‌دهد تا صداها و تصاویر خود را بصورت اسلاید ببینید. در گزینه Customize Menu نیز می‌توانید یک کلیپ کوتاه را بعنوان بک‌گراند منو انتخاب کنید. لازم به ذکر است می‌توانید تغییرات را برای پروژه‌های بعدی نیز ذخیره کنید.

قدم چهارم: رایت کنید

زمانی‌که همه چیز مهیا شد، کافی است روی گزینه Burn کلیک کنید. حالا بسته به اینکه چه حجمی در حال رایت شدن است، زمان متناظر با آن نیز برای رایت شدن صرف خواهد شد.