مشکل روشن نشدن آیفون ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از مشکلات نرم‌افزاری گرفته تا مشکلات مربوط به باتری و سخت‌افزار، همگی ممکن است به خاموش شدن گوشی و روشن نشدن بیانجامد. خوشبختانه برای اغلب مشکلات راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد و بدون نیاز به تعمیرات تخصصی می‌توان وضعیت را مثل قبل کرد. در این مطلب به روش‌های حل مشکل آیفونی که روشن نمی‌شود می‌پردازیم. با ما باشید.

زمانی که بدنه‌ی آیفون داغ می‌شود، سرعت گوشی پایین می‌آید، شارژ شدن باتری به کندی انجام می‌شود و هر مشکل دیگری در گوشی می‌بینیم، ممکن است پس از مدتی گوشی خاموش شود و مثل قبل روشن نشود. با توجه به علایم می‌توان مشکل را دقیق‌تر شناسایی و برطرف کرد. در ادامه به علایم و مشکلات و راه حل‌های ممکن برای هر مورد می‌پردازیم.

بدنه گوشی اپل داغ می‌شود

ممکن است داغ شدن بدنه بیش از حد باشد و حتی پیامی روی صفحه نمایش آیفون در مورد دمای بدنه نمایش داده شود. آیفون به گونه‌ای طراحی شده که اگر بسیار داغ شود، به صورت خودکار خاموش می‌شود تا آسیبی متوجه سخت‌افزار گوشی نشود. گاهی تمام قابلیت‌های آیفون از کار می‌افتد و تنها قابلیت فعال، برقراری تماس تلفنی اضطراری است. کسانی که از گوشی خود زیر تابش مستقیم نور خورشید برای مدت طولانی استفاده کرده‌اند، احتمالاً با این مشکل روبرو شده‌اند.

و اما راهکار حل مشکل: طبعاً باید گوشی را در مکانی که سایه است و دمای بالایی ندارد، استفاده کرد و حتی در حالت بی‌کاری هم نباید گوشی را در محل داغ قرار داد.

توجه کنید که به صورت ناگهانی آیفون خود را خنک نکنید! به عنوان مثال اگر ناگهان آیفون را در فریزری با دمای بسیار پایین قرار دهید، ممکن است میعان (تبدیل بخار به آب) موجب جمع شدن قطرات ریز آب داخل بدنه‌ی گوشی شود و مشکلات سخت‌افزاری جدی‌تری به وجود آید.

باتری خراب آیفون و مشکل روشن نشدن گوشی

علامت خرابی باتری این است که مرتباً پیام insert lightning cable که به معنی استفاده از کابل شارژ برای شارژ کردن باتری است را روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنید. زمانی که سطح فرسایش باتری بالا باشد، بخش مفید باتری که شارژ نگه می‌دارد، بسیار کم می‌شود و طبعاً آیفون مرتباً اعلام می‌کند که سطح شارژ کم است و باید کابل شارژ را متصل کرد.

توجه کنید که حین شارژ کردن گوشی، دمای بدنه نباید به صورت غیرطبیعی بالا باشد. به علاوه پس از اتصال کابل شارژ و شارژر سالم، باید نماد خالی بودن باتری روی صفحه باقی بماند و فلش مربوط به وصل کردن کابل شارژ، ناپدید شود.

آیفون با شارژر خراب شارژ شده است

علت بعدی نمایش پیام insert lightning cable روی نمایشگر آیفون این است که کابل شارژ و یا شارژر خراب است و در حقیقت جریان الکتریکی به گوشی نمی‌رسد و یا مقدار آن بسیار کم است. اگر شارژر و کابل دیگری در اختیار دارید، آن را امتحان کنید و بررسی کنید که مشکل شارژ نشدن باتری حل شده است یا خیر.

ممکن است کابل کاملاً خراب نباشد و در حقیقت قطعی سیم یا اصطلاحاً زدگی پیدا کرده باشد. به این ترتیب زمانی که کابل را حرکت می‌دهید و برخی نقاط آن را تا می‌کنید، شارژ شدن آغاز می‌شود و با رها کردن کابل، شارژ شدن قطع می‌شود! می‌توان با استفاده از چسب یا روش‌های دیگر، آن بخش خاص از کابل را در حالتی که اتصال برقرار است، ثابت کرد و از همان کابل نیمه‌خراب تا مدتی استفاده کرد.

مشکل هنگ کردن آیفون حین بوت شدن سیستم عامل

گاهی اوقات آیفون روشن می‌شود و روی لوگوی اپل گیر می‌کند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. گاهی نوار پیشرفت بوت نیز نمایان می‌شود اما پس از کمی جلو رفتن، ثابت باقی می‌ماند و اتفاقی نمی‌افتد. در این صورت آیفون مشکلی نرم‌افزاری دارد و سیستم عامل iOS را بوت نمی‌کند.

اما راهکار این مشکل چیست؟ معمولاً مشکل بوت نشدن سیستم عامل، مشکل نسبتاً بزرگی است اما راه حل‌های ساده‌ای برای آن وجود دارد که ممکن است بدون تعمیرات سخت‌افزاری، گوشی را مثل قبل کند.

اولین چاره این است که آیفون را ریست کنید. اگر گوشی حین ارتقا دادن سیستم عامل هنگ کرده هم از روش ریست کردن iOS استفاده کنید. برای هر مدل از آیفون، روش ریست کردن متفاوت است. لذا باید گوگل کنید و مراحل ساده‌ی ریست کردن را انجام دهید. گاهی دانگرید کردن سیستم عامل چاره‌ی مشکل است. 

به علاوه می‌توان از آیتونز نیز برای ارتقا و بروزرسانی iOS استفاده کرد:

چگونه نسخه iOS آيفون و آیپد را ببینیم؟ آیا بروز کردن iOS در آیفون و آيپد مهم است؟

توجه کنید که قبل از ارتقا به کمک آیتونز، می‌توان بکاپی کامل از گوشی تهیه کرد. به این منظور آیفون را با کابل مربوطه به کامپیوتر ویندوزی یا مک‌های اپل متصل کنید و آخرین نسخه‌ی iTunes را اجرا کنید. پیام Trust روی نمایشگر گوشی را تأیید کنید و سپس به تب Summary مراجعه کنید. دکمه‌ی Back up Now در این بخش برای تهیه کردن نسخه‌ی پشتیبان موجود است. توجه کنید که در همین بخش اگر قبلاً نسخه‌ی پشتیبان تهیه کرده باشید، دکمه‌ی Restore Backup فعال است و می‌توان بکاپ قبلی را بازگردانی کرد تا مشکلاتی که اخیراً در سیستم عامل دیده می‌شود، برطرف شود.

پس از تهیه کردن بکاپ، برای بروزرسانی iOS اقدام کنید و روی Update کلیک کنید.

اگر آیتونز گوشی را نشناسد، برای وارد شدن به حالت Recovery Mode تلاش کنید که روش آن در مدل‌های مختلف گوشی‌های اپل متفاوت است:

در آیفون ۸ و ۸ پلاس و آیفون ایکس: دکمه‌ی ولوم بالا را فشار داده و سریع رها کنید و سپس به سرعت دکمه‌ی ولوم پایین را فشار داده و رها کنید و سپس دکمه‌ی کناری یا Side را فشار داده و نگه دارید تا صفحه‌ی اتصال به iTunes نمایان شود.

در آیفون ۷ و ۷ پلاس: دکمه‌ی کناری و ولوم پاییم را فشار داده و نگه دارید تا صفحه‌ی اتصال به آیتونز را مشاهده کنید.

در آیفون ۶ و ۶ پلاس و نسخه‌های قدیمی‌تر، آیپد و آیپاد: دکمه‌ی خانه و دکمه‌ی بالا یا کناری را هم‌زمان فشار داده و نگه دارید تا صفحه‌ی اتصال به آیتونز نمایان شود.

مشکلات سخت‌افزاری و آسیب‌هایی که به آیفون وارد شده و خاموش شدن گوشی

اگر صفحه نمایش پرک می‌زند، ترک برداشته و در حقیقت ضربه‌ای به گوشی وارد شده، بدیهی است که ممکن است پس از مدتی استفاده و یا به صورت آنی، گوشی غیرقابل‌استفاده شود و حتی روشن نشود. خیس شدن و ورود آب به داخل گوشی و سقوط گوشی و همین‌طور قرار گرفتن گوشی در محیط بسیار داغ یا بسیار سرد برای مدت نسبتاً طولانی، همگی ممکن است به خراب شدن سخت‌افزار منجر شود.

در این موارد اگر گوشی را حدود یک ربع شارژ کرده‌اید و سپس روش خاموش و روشن کردن را امتحان کرده‌اید و با اتصال کابل شارژ نیز هیچ علامتی از حیات دیده نمی‌شود، احتمالاً مشکل سخت‌افزاری جدی به وجود آماده و چاره‌ای جز به مراکز خدمات پس از فروش وجود ندارد.