کیبوردی پیش‌فرضی که اپل برای آیفون طراحی کرده، حاوی یک ترک‌پد پنهان است و در مواقع نیاز می‌توان از کیبورد به عنوان موس استفاده کرد. تاچ‌پد مخفی در کیبورد آیفون‌های مجهز به 3D Touch به سادگی فعال می‌شود و انتخاب کردن دقیق‌تر کلمات و متن، از اهداف طراحی آن است. در ادامه با روش فعال کردن تاچ‌پد به جای کیبورد آیفون آشنا می‌شویم.

اپل در ۱۰ سال اخیر قابلیت‌های مختلفی را به آیفون اضافه کرده که یکی از موارد جالب، 3D Touch یا لمس سه‌بعدی است که فشار انگشت روی صفحه نمایش را تشخیص می‌دهد. این ویژگی در آیفون 6S و نسخه‌ی پلاس آن پیاده‌سازی شده و در iPhone 7 و iPhone 7 Plus نیز موجود است. در چنین گوشی‌هایی می‌توان ترک‌پد (یا تاچ‌پد) لمسی را به جای کیبورد پیش‌فرض iOS استفاده کرد که برای حرکات دقیق مبتنی بر حرکت موس مفید است.

چگونه تاچ‌پد مخفی کیبورد آیفون را فعال کنیم؟

برای استفاده از کیبورد آیفون در نقش تاچ‌پد، به جای اینکه روی یکی از کلیدهای کیبورد تپ آرام کنید، آن را فشار دهید. لرزشی خفیف اتفاق می‌افتد و کیبورد تغییر ظاهر می‌دهد، به این صورت که دکمه‌ها ناپدید می‌شوند. اکنون اگر انگشت خود را روی کیبورد لمسی قرار دهید و حرکت دهید، محل نشان‌گر موس روی صفحه تغییر می‌کند.

تبدیل کیبورد به تاچ‌پد در برخی کاربری‌ها بسیار مفید است. به عنوان مثال برای انتخاب کردن متن ابتدا فشار انگشت روی صفحه را کم کنید و بدون آنکه انگشت خود را از روی صفحه بردارید، مجدداً فشار بیشتری وارد کنید تا متن انتخاب یا هایلایت شود. شاید این روش استفاده از کیبورد آیفون کمی عجیب و مشکل به نظر برسد اما پس از مدتی استفاده و عادت کردن به آن، ویرایش و انتخاب متن را بسیار ساده می‌کند.

آیا در آیفون‌های قدیمی هم می‌توان کیبورد را به تاچ‌پد تبدیل کرد؟

در تمام آیفون‌ها دو روش برای جابجا کردن نشان‌گر موس حین انتخاب و ویرایش متن وجود دارد. روش اول این است که روی کلمات و حروف تپ کنید که چندان دقیق و جالب نیست.

روش دوم این است که روی صفحه نمایش گوشی تپ کرده و مکث کنید تا آیکون ذره‌بین نمایان شود. این روش دقیق‌تر است ولیکن گاهی استفاده از آن مشکل به نظر می‌رسد.