امروزه با توجه به سرعت بالای انتقال وای‌فای، بلوتوث دیگر فقط برای اتصال صفحه کلید یا هدفون و اسپیکر استفاده می‌شود. در ویندوز ۱۰ می‌توانید با اسپیکرها، تلفن‌های همراه، قلم‌ها و بسیاری از تجهیزاتی که بلوتوث دارند ارتباط برقرار کنید. ویژگی قفل پویا در ویندوز ۱۰ به کار بلوتوث بستگی دارد. اتصال یک دستگاه بلوتوث به ویندوز ۱۰ آسان است، مگر آنکه گزینه روشن کردن آن به‌سادگی قابل دسترس نباشد. این اتفاق بسیار کم پیش آمده است اما درصورتی که چنین اتفاقی رخ دهد باید مراحل زیر را برای پیدا کردن آن دنبال کرد.

قبل از هر چیز باید بدانید دکمه مربوط به بلوتوث را می‌توانید در تنظیمات نرم‌افزاری پیدا کنید؛ برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید:

Setting > Devices > Bluetooth

اگر این گزینه را در آنجا پیدا نکردید، می‌توانید از مراحل زیر برای یافتن آن اقدام کنید.

چک کردن بخش BIOS

اگر از داشتن ویژگی بلوتوث در لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی خود مطمئن هستید و اکنون گزینه مربوط به روشن کردن آن را پیدا نمی‌کنید؛ قدم اول چک کردن بخش BIOS است تا ببینید این ویژگی بصورت پیش‌فرض فعال شده است یا خیر. برای این کار بعد از ورود به بخش بایوس به زیرمجموعه‌های سخت‌افزاری بروید و از فعال بودن بلوتوث مطمئن شوید.

بازگردانی یا آپدیت درایورها

اگر بعد از آپدیت ویندوز ۱۰ بعضی از ویژگی‌ها از ویژگی‌ها ناپدید شوند که یک دلیل آن می‌تواند استفاده شما از یک لپ‌تاپ به نسبت قدیمی باشد که با ویژگی‌های آپدیت جدید ویندوز ۱۰ سازگاری ندارد. Device Manager را باز کنید و سپس به سراغ بلوتوث بروید؛ روی آن کلیک راست کنید و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. به تب درایورها بروید و اگر گزینه Rollback فعال بود روی آن کلیک کنید. اما اگر این گزینه فعال نبود یعنی هیچ نسخه قبلی از آن وجود ندارد و باید گزینه به‌روز رسانی را بررسی کنید. اگر ویندوز قادر به پیدا کردن آپدیت برای درایور نیست مباحث بعدی را پیگیری کنید.

نصب و راه‌اندازی مجدد دستگاه بلوتوث

دوباهر به سراغ Device Manager رفته و به سراغ دستگاه بلوتوث بروید؛ روی آیکون آن کلیک راست کنید و گزینه Uninstall device را انتخاب کنید. این کار را برای همه دستگاه‌های بلوتوث تکرار کنید. سیستم را ری‌استارت کنید و در حالت Boot مشاهده خواهید کرد ویندوز برای درایورهای جدید جستجو می‌کند.

درایورهای بلوتوث تولید شده توسط سازندگان لپ‌تاپ

ممکن است درایورهای عمومی و جنرالی که برای دستگاه‌های مختلف وجود دارد برای یک وسیله کار نکند؛ به همین دلیل برخی از سازندگان لپ‌تاپ‌ها برای دستگاگ‌های جانبی نیز درایورهایی تولید می‌کنند؛ می‌توانید از درایورهای بلوتوثی ساخته شده توسط خود سازندگان نیز در این مورد استفاده کنید. برای پیدا کردن این درایورها کافی است به سایت سازنده لپ‌تاپ رجوع کنید و در بخش درایورها درایور موردنظر خودتان را با توجه به مدل لپ‌تاپ و سیستم‌عامل مورد استفاده پیدا کنید.