در ویندوز اسکرول کردن به سمت پایین یا بالا با حرکت دادن انگشت روی تاچ‌پد به سمت جلو و عقب صورت می‌گیرد اما می‌توان جهت را برعکس کرد تا با حرکت انگشت به سمت جلو، اسکرول به سمت پایین صفحه اتفاق بیافتد. در بروزرسانی‌های اخیر ویندوز ۱۰، این قابلیت از اپلیکیشن Settings حذف شده است اما هنوز هم می‌توان جهت اسکرول را معکوس کرد. در ادامه روش معکوس کردن اسکرول را بررسی می‌کنیم.

چگونه اسکرول کردن با حرکت دوانگشتی روی تاچ‌پد لپ‌تاپ را معکوس کنیم؟

توجه داشته باشید که اسکرول کردن با چرخش چرخ موس نیز امکان‌پذیر است و تنظیمات متفاوتی دارد. برای معکوس کردن جهت اسکرول با تاچ‌پد، از اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنیم. ابتدا با کلید میانبر Windows + I اپ تنظیمات را اجرا کنید. سپس روی Devices کلیک کنید و در صفحه‌ی بعدی از ستون سمت چپ، Touchpad را انتخاب نمایید.

در سمت راست صفحه روی گزینه‌ی Additional Settings کلیک کنید تا پنجره‌ای دیگر نمایان شود.

روی تبی به اسم Clickpad settings یا Device Settings کلیک کنید. اگر درایور تاچ‌پدهای کمپانی Synaptics را نصب کرده‌اید، در کنار عنوان این تب لوگوی قرمزرنگ Synaptics را خواهید دید. کاربرانی که از لپ‌تاپ‌های ایسوس یا لنوو یا برخی تولیدکنندگان دیگر استفاده می‌کنند، ممکن است تب متفاوتی را در تنظیمات ببینند و مممکن است Smart Gestures در آن وجود داشته باشد.

اگر در تب موردبحث، دکمه‌ی تنظیمات Clickpad را مشاهده می‌کنید، روی آن کلیک کنید. در این بخش تنظیمات مربوط به ژست حرکتی دو انگشتی برای اسکرول کردن یا Two-Finger Scrolling موجود است. روی آیکون چرخدنده روبروی گزینه‌ی Two-Finger Scrolling کلیک کنید.

در پنجره‌ی بعدی تیک گزینه‌ی Enable reverse scrolling direction را بزنید و با کلیک روی Apply تنظیمات را ذخیره کرده و خارج شوید. به این ترتیب حرکت دو انگشتی معادل اسکرول کردن در جهت معکوس خواهد بود.

چگونه اسکرول کردن با چرخ موس را در ویندوز ۱۰ معکوس کنیم؟

اگر ویندوز ۱۰ را بروز کرده‌اید و در اپلیکیشن ستینگس و در مسیر Devices و سپس Mouse & Trackpad، سوییچ ساده‌ای برای معکوس کردن اسکرول مشاهده نمی‌کنید، می‌بایست از رجیستری ادیتور استفاده کنید و یکی از مقادیر رجیستری ویندوز را تغییر دهید. ابتدا باید VID ID موس خود را از طریق Device Manager ویندوز پیدا کنیم. مراحل زیر را دنبال کنید:

روی منوی استارت راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Device Manager را انتخاب کنید.

در پنجره‌ی دیوایس منیجر روی شاخه‌ی Mice and other pointing devices دبل‌کلیک کنید و سپس روی گزینه‌ی مربوط به موس که معمولاً نام آن HID-compliant mouse است، دبل‌کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده روی تب Details کلیک کنید.

از منوی کرکره‌ای Property گزینه‌ی Device instance path را انتخاب کنید.

در پایین پنجره و در فیلد Value، یک آدرس ساده مربوط به رجیستری ویندوز موجود است. روی آن راست‌کلیک کرده و آن را کپی کنید.

قدم بعدی اجرا کردن رجیستری ادیتور ویندوز است. در منوی استارت عبارت regedit را جست‌وجو کنید و روی اولین نتیجه که Registry Editor است، کلیک کنید.

در پنجره‌ی رجیستری ادیتور از ستون چپ، فولدرها را با توجه به مسیر زیر باز کنید. می‌توانید از نوار آدرس بالای صفحه نیز برای پیست کردن این آدرس استفاده کنید و در نهایت کلید اینتر را فشار دهید تا دسترسی به آن سریع و ساده شود.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\HID

در این بخش چند کلید (فولدر) موجود است که یکی از آنها نامی شبیه به آدرس کپی شده دارد. روی آن دبل‌کلیک کنید.

روی فولدر زیرمجموعه نیز دبل‌کلیک کنید. یکی از فولدرها در این فولدر زیرمجموعه، Device Parameters نام دارد. روی آن کلیک کنید. اکنون در سمت راست، مقداری به اسم FlipFlopWheel دیده می‌شود. روی این مقدار دبل‌کلیک کنید و در فیلد Value به جای ۰، عدد ۱ را وارد کنید تا حرکت چرخ موس به معنی اسکرول معکوس باشد. برای تبدیل وضعیت به حالت معمولی نیز باید همین مسیر را طی کرد و به جای ۱ از ۰ استفاده کرد.