به اشتراک گذاشتن فایل‌ها در شبکه، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جابجایی فایل بین لپ‌تاپ‌های مختلف است که ریسک‌هایی هم دارد. به عنوان مثال اگر دسترسی را کاملاً آزاد بگذارید، همه می‌توانند فایل‌ها را ببینند و همین‌طور باز کرده و تغییر دهند. بهتر است فایل‌ها را به صورت محدود به اشتراک بگذاریم اما در این صورت باید نام کاربری و رمز عبور را در اختیار دیگران گذاشت تا به فایل دسترسی پیدا کنند. در سیستم عامل مکینتاش یک حساب کاربری خاص برای دسترسی به فایل‌های به اشتراک گذاشته شده وجود دارد که این مشکل را حل می‌کند. در ادامه با روش به اشتراک گذاشتن فایل‌ها در مک‌بوک‌ها و iMacهای اپل به صورتی که همه نتوانند فایل‌ها را ببینند، آشنا می‌شویم و روش به اشتراک گذاشتن فایل بین مک و ویندوز را مرور می‌کنیم.

اولین حسابی که هر کاربر برای استفاده از مک خود می‌سازد، از نوع ادمین است و دسترسی‌های آن نسبتاً کامل است. حساب کامل‌تر حسابی با دسترسی Root است که بهتر است کاربران حرفه‌ای از آن استفاده کنند و نه عموم کاربران.

روش فعال کردن حساب Root در مک‌های اپل، تغییر رمز عبور و غیرفعال کردن آن

حساب دیگری که در مک‌او‌اس پیش‌بینی شده، حساب Sharing Only است که صرفاً برای دسترسی به فایل‌هایی که روی مک موجود است و در شبکه به اشتراک گذاشته شده، کاربرد دارد. به عبارت دیگر با وارد کردن نام کاربری و رمز این حساب خاص، فقط می‌توان فایل‌هایی که یک مک به اشتراک گذاشته را مشاهده و استفاده کرد. نمی‌توان نرم‌افزاری اجرا کرد یا دیگر فایل‌ها را بررسی کرد.

در ادامه به روش استفاده از حساب Sharing Only به منظور دسترسی به فایل‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده در مک می‌پردازیم.

چگونه حساب Sharing Only در مکینتاش بسازیم؟

قبل از هر چیز باید حسابی از نوع Sharing Only ساخت. به این منظور وارد یکی از حساب‌های ادمین مک‌بوک یا iMac خود شوید و سپس System Preferences را اجرا کنید و روی User & Groups کلیک کنید.

در صفحه‌ای که نمایان شده روی آیکون قفل در گوشه‌ی پایین و چپ کلیک کنید تا تغییر دادن تنظیمات و افزودن حساب کاربری جدید، امکان‌پذیر شود.

از شما در مورد رمز عبور سوال می‌شود و می‌توانید از رمز عبور یا حسگر اثر انگشت استفاده کنید. سپس روی آیکون + بالای قفل کلیک کنید. پنجره‌ی افزودن حساب کاربری نمایان می‌شود. از منوی کرکره‌ای بالای این پنجره، نوع حساب کاربری را Sharing Only انتخاب کنید.

به ترتیب نام کامل، نام حساب کاربری، رمز عبور و تکرار آن و در نهایت راهنمایی برای مواقعی که رمز خود را فراموش کرده‌اید را وارد کنید و در نهایت روی Create User کلیک کنید.

پس از ایجاد حساب Sharing Only اگر به تنظیمات مربوط به آن دقت کنید، چیزی به جز تغییر رمز عبور وجود ندارد.

فعال کردن به اشتراک گذاری فایل در شبکه در مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌های اپل

برای فعال کردن قابلیت Sharing، طبق معمول بخش System Preferences که حاوی تمام تنظیمات مک‌او‌اس است را اجرا کنید و روی آیکون Sharing کلیک کنید.

 

در پنل سمت چپ تیک گزینه‌ی File Sharing را بگذارید.

پس از فعال کردن File Sharing اگر قرار است فایل را با کامپیوترها ویندوزی به اشتراک بگذارید، روی دکمه‌ی Options کلیک کنید و تیک گزینه‌ی Share files and folders using SMB را بگذارید و برای اینکه دسترسی به فایل‌ها از طریق حساب ساخته‌شده ممکن شود، تیک کنار حسابی که از نوع Sharing Only است را اضافه کنید و سپس روی Done کلیک کنید. اگر هیچ حسابی را تیک نزنید، طبعاً در کامپیوتر ویندوزی نمی‌توان وارد حساب موردبحث شد و به فایل‌ها دسترسی پیدا کرد.

رمز عبور پرسیده می‌شود. رمز حسابی از نوع Sharing Only که کمی پیش‌تر ساخته‌اید را وارد کنید و نه رمز حساب ادمین خودتان را و سپس روی OK کلیک کنید.

چگونه فولدرها را در مکینتاش به اشتراک بگذاریم؟

پس از ایجاد حساب Sharing Only و فعال کردن به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در مک‌او‌اس، به مرحله‌ی سوم می‌رسیم: به اشتراک گذاشتن فولدرهای دلخواه. به این منظور قبل از خروج از پنجره‌ی Sharing، روی آیکون + زیر بخش Shared Folder کلیک کنید.

فولدری که می‌خواهید در شبکه به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید و سپس روی Add کلیک کنید.

اکنون فولدر انتخاب‌شده در لیست فولدرهای مشترک اضافه می‌شود. در کنار این بخش، بخشی به اسم User نیز وجود دارد. روی آیکون + پایین این بخش کلیک کنید.

لیست حساب‌های کاربری را مشاهده خواهید کرد. حسابی با دسترسی Sharing Only را انتخاب کنید و سپس روی دکمه‌ی Select کلیک کنید.

حساب موردبحث در لیست اضافه می‌شود و در حالت پیش‌فرض سطح دسترسی به صورت خواندن یا Read است به این معنی که کاربر فقط می‌تواند فایل‌ها را ببیند و کپی کند. کاربر مجاز نیست که فایل را باز کرده و ویرایش کند و در حقیقت تغییر دهد. برای تکمیل کردن دسترسی می‌توان روی Read Only روبروی نام کاربر کلیک کرد و حالت Read & Write را انتخاب کرد. در این صورت دسترسی به صورت خواندن و نوشتن است و کاربر می‌تواند فایل را باز کرده و ویرایش کند و سپس در همان محل ذخیره کند. کپی کردن فایل در این فولدر نیز امکان‌پذیر می‌شود که برای دریافت فایل از دیگر کامپیوترها مفید است.

چگونه از یک مک به فایل‌های مشترک در مک دیگر دسترسی پیدا کنیم؟

برای دسترسی به فایل‌های دیگر مک‌های شبکه، ابتدا اپلیکیشن Finder که در حقیقت فایل منیجر مک است را اجرا کنید و روی Network کلیک کنید. لیستی از کامپیوترهای شبکه نمایان می‌شود. روی نام مک‌بوک موردنظر خود کلیک کنید. نام کاربری و رمز عبور حسابی با دسترسی Sharing Only یا دیگر حساب‌ها را وارد کنید روی Connect کلیک کنید.

اگر همه‌ی مراحل را درست انجام داده باشید و شبکه مشکلی نداشته باشد، فولدرهای به‌اشتراک‌گذاشته‌شده را خواهید دید.

به این ترتیب به فایل‌های مشترک دسترسی پیدا خواهید کرد.

چگونه فایل بین مک و ویندوز به اشتراک بگذاریم؟

مراحل به اشتراک گذاشتن فایل‌ها و فولدرهای مک را مرور کردیم که شامل ساخت حساب با دسترسی خاص Sharing Only و فعال‌سازی File Sharing و مشخص کردن حساب‌های دارای دسترسی و سطح دسترسی بود. اکنون در سیستم ویندوزی خود، ویندوز اکسپلورر را اجرا کنید و روی بخش Network در ستون سمت چپ کلیک کنید. لیستی از کامپیوترها و مک‌ها و همین‌طور پرینترها و ... می‌شود.

روی نام مک‌بوک یا iMac موردنظر خود دبل‌کلیک کنید. با یوزرنیم و پسورد حسابی که در مک ساخته‌اید، لاگین کنید. طبعاً می‌توان از حساب ادمین هم استفاده کرد که بستگی به نظر صاحب مک‌بوک دارد که چه نام کاربری و رمزی را به شما داده باشد.

فولدرهای به اشتراک‌گذاشته‌شده را پس از ورود به حساب کاربری مک، مشاهده خواهید کرد.