حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک‌بوک‌ها و iMacهای اپل معمولاً حجم زیادی دارد و به راحتی پر نمی‌شود اما مدل‌های ارزان‌تر که SSD کم‌حجمی دارند، ممکن است با مشکل کمبود حافظه روبرو شوند و مک‌بوک به شدت کند شود. در این صورت باید فایل‌های اضافی، تکراری و همین‌طور حجیم را حذف کرد. برای شناسایی فایل‌ها و فولدرهایی که فضای زیادی اشغال کرده‌اند، می‌توان از نرم‌افزارها و روش‌های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی اشاره می‌کنیم.

چگونه بفهمیم چه فولدرها و فایل‌هایی فضای زیادی از حافظه‌ی مک‌بوک را اشغال کرده‌اند؟

بعد از پاکسازی فایل‌های موقتی و فایل‌های تکراری و همین‌طور سطل زباله که در بخش قبلی این مقاله بررسی کردیم، اگر همچنان مشکل پر بودن حافظه حل نشده است و یا حدس می‌زنید که فایل‌های شما حجمی کمتر از آنچه به نظر می‌رسد، دارند، بهتر است حجیم‌ترین فایل‌ها و فولدرها را شناسایی و بررسی کنید. چه بسی نرم‌افزاری فایل‌های حجیمی را روی دیسک ذخیره کرده که بلااستفاده است و بهتر است حذف شود. به علاوه  می‌توان فایل‌های حجیم اما ضروری را به هارد اکسترنال انتقال داد.

برای تحلیل و بررسی حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک‌های اپل، می‌توان از نرم‌افزار Disk Inventory X استفاده کرد. این نرم‌افزار فولدرهای حجیم را به سرعت شناسایی می‌کند و ظرفیت تمام فولدرها را ذکر می‌کند و در حقیقت با یک نگاه می‌توان فایل‌ها یا فولدرهای بزرگ را شناسایی کرد.

روش حذف زبان‌های اضافی از مک‌بوک برای کاهش استفاده از دیسک

نرم‌افزارهایی که در مکینتاش نصب می‌شوند، به همراه خود فایل‌هایی برای زبان‌های مختلف دارند. طبعاً کاربر به یک یا دو زبان خاص نیاز دارد و مابقی فایل‌های زبان، بیهوده حجم حافظه‌ی ذخیره‌سازی را پر کرده است. در مورد محصولاتی مثل مک‌بوک ایر ۶۴ گیگابایتی که فقط ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد، چند صد مگابایت فایل مربوط به زبان‌های مختلف، موضوع مهمی است اما در مورد مک‌هایی که SSD حجیمی با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت دارند، می‌توان این فایل‌ها را نادیده گرفت.

برای حذف کردن زبان‌های اضافی از Monolingual استفاده کنید.

پاکسازی حافظه‌ی مک با حذف کردن فایل‌های پیوست‌شده در اپ Mail

اگر فایل‌های حجیمی را به صورت پیوست ایمیل‌ها از طریق اپلیکیشن Mac Mail ارسال کرده‌اید، توجه کنید که پس از ارسال ایمیل‌های متعدد، تعداد این فایل‌ها و فضایی که اشغال می‌کنند، بیش از حد افزایش یافته است و باید برای پاکسازی آن اقدام کرد. در مک‌بوک‌هایی با فضای ذخیره‌سازی اندک، این موضوع جدی‌تر می‌شود و باید حتماً به فضایی که پوشه‌ی Mail در بخش Library اشغال کرده، توجه کرد.

راهکار اول این است که تنظیمات اپ Mail را تغییر دهید تا به صورت خودکار، فایل‌های ضمیمه‌شده‌ی ایمیل‌ها را دانلود نکند و راهکار دوم این است که از نرم‌افزارهای پاکسازی که در بخش قبلی این مقاله معرفی کردیم، استفاده کنید و پوشه‌ی Mail‌ را کم‌حجم کنید. اگر از Gmail استفاده می‌کنید، می‌توانید تعداد ایمیل‌هایی که به کمک IMAP همگام‌سازی می‌شود را محدود کنید تا همواره تعداد مشخصی از ایمیل‌ها (آخرین و جدیدترین ایمیل‌ها) نمایش داده شود و فایل‌های مربوطه نیز دانلود شود.

از Storage Tools در مک‌او‌اس جدید یا High Sierra استفاده کنید

در جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل مکینتاش یعنی High Sierra یک راهکار جدید برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی اضافه شود است که فرآیند پاکسازی را ساده می‌کند. برای استفاده از این ابزار، ابتدا منو را باز کنید و گزینه‌ی About This Mac را انتخاب کنید و سپس روی تب Storage کلیک کنید. ظرفیت کلی هارددیسک و فضایی که اشغال‌شده را به صورت گرافیکی مشاهده خواهید کرد.

اکنون می‌توانید به تنظیمات جدید دسترسی پیدا کنید و یکی از موارد زیر را انجام دهید:

Store in iCloud: با این قابلیت جدید می‌توان دستاپ، داکیومنت‌ها، تصاویر و ویدیوها را در فضای ابری iCloud ذخیره کرد و فضای ذخیره‌سازی مک شما نیز در صورت نیاز خالی می‌شود. اگر اینترنت سریع و ارزان در اختیار ندارید، طبعاً این روش مناسب نیست و نباید آن را فعال کنید.

Optimize Storage: این عنوان که به معنی بهینه‌سازی حافظه‌ی ذخیره‌سازی است، در حقیقت چندان با عملکرد آن تناسب ندارد چرا که اگر آن را فعال کنید، صرفاً فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی که قبلاً مشاهده کرده‌اید، از حافظه حذف می‌شوند. با توجه به اینکه ویدیوها معمولاً حجیم‌ترین داده‌ها هستند، استفاده از این گزینه کمک زیادی به آزاد شدن حافظه می‌کند اما اگر بخواهید فیلم‌ها را نگهداری کنید، راهکار مناسبی نیست.

Empty Trash Automatically: خالی کردن سطل زباله به صورت خودکار، برای کاربرانی که فراموش می‌کنند سطل زباله را هر از گاهی خالی کنند، مفید است چرا که این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد و فایل‌هایی که بیش از ۳۰ روز قدمت دارند را از سطل زباله حذف می‌کند.

بخش‌های این مقاله: