زمانی که دکمه‌ی پاور یک گوشی خراب شود، دیر یا زود باید آن را تعمیر و تعویض کرد اما بدون دکمه‌ی پاور هم می‌توان از آیفون یا گوشی‌های اندرویدی استفاده کرد! قبلاً به روش روشن کردن گوشی اپل که دکمه‌ی پاور آن خراب شده اشاره کردیم و اکنون به روش روشن کردن گوشی اندرویدی که دکمه‌ی پاور آن سالم نیست، می‌پردازیم. با ما باشید.

اگر آیفون شما خراب شده و دکه‌ی پاور آن کار نمی‌کند، به مطلب مشابهی که در مورد روشن کردن گوشی اپل بدون دکمه‌ی پاور تهیه کردیم، مراجعه فرمایید:

نحوه روشن و خاموش کردن آیفون بدون دکمه پاور (با دکمه پاور خراب)

در مورد گوشی‌های اندرویدی که هزینه‌ی تعویض دکمه‌ی پاور کمتر است هم می‌توان بدون این دکمه‌ی سخت‌افزار به استفاده از گوشی ادامه داد. در واقع برخی گوشی‌های اندرویدی به قدری ارزان هستند که شاید تعمیر کردن دکمه‌ی پاوری که خراب شده، ضرورتی نداشته باشد و کاربر ترجیح دهد که صبر پیشه کند تا گوشی کاملاً غیرقابل‌استفاده شده و یک گوشی نو خریداری کند.

به علاوه شاید بخواهید از اطلاعات شخصی و محرمانه‌ی خود بکاپ تهیه کنید و سپس آن را به مراکز تعمیرات تخصصی بسپارید. در این صورت می‌توان بدون دکمه‌ی پاور هم گوشی را روشن و به کامپیوتر متصل کرد. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

روش روشن کردن گوشی یا تبلت اندرویدی که دکمه‌ی پاور آن خراب شده است

اگر خرابی به این صورت است که دکمه‌ی پلاستیکی پاور کنده شده و یا به دلیلی شکسته و حرکت نمی‌کند، می‌توان با یک جسم نوک تیز پلاستیکی گوشی را روشن کرد. کافی است نوک آن را وارد شکاف مربوط به دکمه‌ی پاور کنید و دکمه‌ی پاور که داخل آن است را فشار دهید.

گاهی خرابی جدی‌تر است و دکمه‌ی داخل بدنه به کالی عمل نمی‌کند! در این صورت روش‌های بعدی را آزمایش کنید.

گوشی را با کابل USB به کامپیوتر یا شارژر متصل کنید

اگر نگذاریم که شارژ باتری به انتها برسد و گوشی کاملاً خاموش شود، برای روشن شدن نمایشگر و به دنبال آن استفاده از طرح اتصال نقاط برای آنلاک کردن گوشی، کافی است آن را با کابل شارژ به کامپیوتر و یا شارژر متصل کنیم.

در برخی محصولات که تعدادشان کم است، حتی اگر گوشی خاموش شده باشد هم با اتصال به کامپیوتر روشن می‌شود و اندروید اجرا می‌شود.

از ترکیب کلید خانه و ولوم پایین یا بالا استفاده کنید

در برخی محصولات با استفاده از کلید خانه و ولوم پایین می‌توان گوشی را روشن کرد! توجه کنید که ابتدا باید مطمئن شد که باتری شارژ کافی دارد و سپس این روش را امتحان کرد.

روش دیگر نگه داشتن دکمه‌های ولوم پایین و ولوم بالا و سپس اتصال گوشی با کابل USB به کامپیوتر است. پس از اتصال به کامپیوتر، ولوم بالا را رها کنید اما همچنان ولوم پایین را نگه دارید و دکمه‌ی هوم یا خانه را فشار دهید. پس از لحظاتی، منویی نمایان می‌شود. در این حالت تمام دکمه‌ها را رها کنید.

در منویی که روی صفحه نمایان شده، با کلید ولوم پایین حرکت کنید و در نهایت برای انتخاب گزینه‌ی مربوط به Reboot‌ یا Restart از دکمه‌ی ولوم بالا استفاده کنید.

این روش در مورد برخی گوشی‌ها پاسخ‌گو است و در مورد برخی دیگر برای انتخاب گزینه‌ی ری‌استارت به دکمه‌ی پاور نیاز است و طبعاً نمی‌توان کار بیشتری انجام داد.

روشن کردن گوشی با دکمه‌ی ولوم پایین و اتصال به کامپیوتر

در برخی محصولات اندرویدی، اگر کلید ولوم پایین را نگه داریم و گوشی را با کابل به کامپیوتر متصل کنیم، منوی بوت نمایان می‌شود. در این حالت دکمه‌ی ولوم پایین را رها کنید و مجدداً آن را فشار دهید و گزینه‌ی مربوط به ری‌استارت یا Start را انتخاب کنید. برای فعال کردن این گزینه، ممکن است دکمه‌ی ولوم بالا انتخاب شده باشد و در این صورت می‌توان گوشی را ری‌استارت کرد تا اندروید اجرا شود.

این روش نیز در برخی محصولات کاربردی است و نه تمام گوشی‌ها.

در مورد محصولات سامسونگ، منوی بوت‌لودر با نام Download Mode طراحی شده و برای دسترسی به آن می‌بایست دکمه‌ی ولوم پایین و هوم را هم‌زمان فشار داد و سپس گوشی را به کامپیوتر متصل کرد. در گلکسی اس ۸ و گوشی‌های جدید که دکمه‌ی خانه ندارند، می‌بایست ولوم بالا و دکمه‌ی بیکسبی را فشار داد.

چگونه Bixby‌ را در گوشی‌های Galaxy سامسونگ غیرفعال کنیم؟

ری‌استارت کردن گوشی با ADB و Fastboot

اگر با شل‌های ADB و Fastboot آشنایی دارید، از این روش استفاده کنید چرا که نیاز به دانش و تجربه‌ی بیشتری دارد. به علاوه اگر قبلاً در منوی توسعه‌دهندگان، تیک USB Debugging را اضافه نکرده باشید، معمولاً این روش پاسخ‌گو نخواهد بود.

مراحل زیر را طی کنید:

در تنظیمات گوشی به بخش About Phone مراجعه کنید و ۷ بار روی Build Nunber یا شماره ساخت تپ کنید تا منوی Developer Options فعال شود. در منوی دولوپر آپشنز، تیک گزینه‌ی USB Debugging را بگذارید تا دیباگ کردن از طریق ADB امکان‌پذیر شود. درایور گوشی خود را در ویندوز نصب کنید تا به درستی شناسایی شود و در دیوایس منیجر نام گوشی خود را مشاهده کنید. در اولین مرتبه اتصال گوشی به کامپیوتر، در مورد دسترسی ADB سوال می‌شود. آن را تأیید کنید.

قدم بدی دانلود کردن بسته‌ی ۹ مگابایتی زیپ‌شده‌ی ADB و Fastboot است. سپس این بسته را از حالت زیپ‌شده خارج کنید.

در محیط خالی فولدر حاوی adb.exe با نگه داشتن دکمه‌ی Shift کیبورد، راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Open command prompt here را انتخاب کنید. اکنون گوشی را بسته به سازنده و روش بوت کردن منوی بوت‌لودر یا فست‌بوت و یا دانلود مود مخصوص آن، با نگه داشتن دکمه‌های لازم به سیستم متصل کنید.

پس از شناسایی گوشی توسط سیستم، در پنجره‌ی cmd دستور fastboot continue را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید. اگر با این دستور، اتفاقی نیافتاد، دستور adb reboot را امتحان کنید.

اگر هیچ اتفاقی نمی‌افتد، دستور adb devices یا fastboot devices را وارد کنید. در صورت اتصال صحیح گوشی به سیستم و فعال بودن adb‌ یا fastboot، شناسه‌ی گوشی را مشاهده خواهید کرد و در غیر این صورت هیچ شناسه‌ای دیده نمی‌شود و نشان می‌دهد که درایور نصب نشده و یا گوشی به درستی به سیستم متصل نشده است و یا USB Debugging فعال نیست.

اما چگونه وارد محیط بوت‌لودر یا فست‌بوت شویم؟ بسته به سازنده‌ی گوشی یا تبلت، به روش‌های زیر عمل کنید:

گوشی‌های نکسوس و پیکسل گوگل: دکمه‌ی ولوم پایین را فشار داده و نگه‌دارید و گوشی را به سیستم متصل کنید. زمانی که لوگوی گوگل نمایان شد، دکمه‌ها را رها کنید.

ال‌جی: در گوشی‌های ال‌جی کافی است دکمه‌ی ولوم پایین را نگه‌دارید و گوشی را به سیستم متصل کنید و زمانی که لوگوی ال‌جی را مشاهده کردید، دکمه‌ی ولوم پایین را رها سازید. در برخی مدل‌ها نیز پس از رویت کردن لوگوی ال‌جی، می‌بایست آن را رها کرد و دو مرتبه فشار داد.

اچ‌تی‌سی: در محصولات HTC حالت Fastboot در نظر گرفته شده است که برای استفاده از آن می‌بایست دکمه‌ی ولوم پایین را نگه داشت و گوشی را روشن کرد.

موتورولا: در محصولات موتورولا نیز دکمه‌ی ولوم پایین را نگه دارید و گوشی را به کامپیوتر متصل کنید.

سامسونگ: در محصولات قدیمی‌تر سامسونگ می‌بایست دکمه‌ی ولوم پایین و خانه را نگه داشت و گوشی را به کامپیوتر متصل کرد اما در مدل‌های جدیدتر که فاقد دکمه‌ی خانه هستند، کلید ولوم بالا و Bixby برای این منظور کاربرد دارد.