با توجه به قیمت سرسام‌آور گوشی‌های اپل و به خصوص آیفون ایکس ۱۰۰۰ دلاری، خریداران آیفون می‌بایست به ثبت سریال گوشی و همین‌طور برگشتی کارخانه یا Refurbished نبودن آن توجه دوچندان داشته باشند. محصولی که توسط کارخانه تعمیر شده شاید کاملاً سالم و نو باشد اما قیمت آن پایین‌تر از گوشی کاملاً جدید و نو است. در ادامه به روش تشخیص دادن آیفون نو از آیفونی که توسط کارخانه تعمیر شده و مجدداً روانه‌ی بازار شده، می‌پردازیم.

اپل پشتیبانی خوبی دارد و با بروزرسانی منظم و سخت‌افزاری عالی که در گوشی‌ها و تبلت‌های خویش استفاده می‌کند، کاربر را تا چند سال کاملاً راضی نگه می‌دارد. ممکن است همین حالا هم افرادی با آیفون ۴ که بسیار قدیمی شده امور روزانه‌ی خود را انجام دهند. طبعاً آیفون ۴ بسیار کند عمل می‌کند و مناسب استفاده‌ی امروزی نیست امادر برخی کاربری‌ها، گوشی صرفاً نقش گوشی را ایفا می‌کند و کاربر صرفاً به ابزاری مطمئن برای تماس تلفنی نیاز دارد. بنابراین عجیب نیست که برخی کاربران آیفون خود را چندین سال استفاده کنند و به دنبال خرید محصول جدید نباشند.

اما اگر به فکر خرید یک آیفون جدید هستید، توجه کنید که هزینه‌ی گزافی لازم است و باید دقت کرد که گوشی در طرح رجیستری ثبت شده باشد و همین‌طور برگشتی کارخانه که اصطلاحاً رفرش گفته می‌شود، نباشد. در این صورت بدیهی است که قیمت واقعی گوشی به مراتب پایین‌تر از محصولی نو و ثبت‌شده در طرح رجیستری است. اپل مدتی است که گوشی‌های برگشتی کارخانه را با قیمت پایین‌تر و همان شرایط گارانتی گوشی‌های نو، به دست مشتریان می‌رساند اما برخی فروشندگان سوء استفاده کرده و تلاش می‌کنند که آیفون برگشتی را با قیمت آیفون نو بفروشند!

چگونه آیفون نو را از آیفونی که توسط کارخانه تعمیر شده تشخیص دهیم؟

همه چیز بدون باز کردن جعبه‌ی محصول روشن می‌شود! کافی است به ارقام روی جعبه توجه کنید. ابتدا جعبه را برگردانید و زیر آن به دنبال شماره‌ی مدل یا Model Number بگردید. این شماره درست پس از نام مدل iPhone ذکر می‌شود.

  • آیفونی که نو باشد، شماره‌ی مدل آن با حرف M آغاز می‌شود.
  • شماره‌ی مدل آیفونی که ریفربیشد (یا اصطلاحاً رفرش) است و توسط کارخانه تعمیر شده، با حرف F شروع می‌شود.
  • اگر گوشی به عنوان جایگزین گوشی خراب‌شده ارایه شده باشد، ممکن است حرف اول شماره‌ی مدل N باشد.

بدیهی است که تعمیرات توسط دیگر مراکز، موجب تغییر حرف M به F نمی‌شود و تنها این مورد است که باید با بررسی ظاهری و اطمینان به فروشنده از آن گذر کرد.

بنابراین قبل از باز کردن جعبه متوجه خواهید شد که گوشی روی میز فروشنده، نو است و یا تعمیرشده و می‌بایست ارزان‌تر از محصولات نو باشد.

توجه کنید که آیفون تعمیرشده توسط کارخانه، معمولاً عمر بالایی دارد و بدون مشکل کار خواهد کرد. به عبارت دیگر مطمئن‌تر از دیگر آیفون‌های تعمیر شده است. این نوع تعمیر با تعمیراتی که در دفاتر خدمات پس از فروش صورت می‌گیرد، متفاوت است.

اگر جعبه‌ی آیفون را نداشته باشیم چطور نو بودن گوشی را چک کنیم؟

روی آیکون اپلیکیشن Settings در صفحه‌ی خانه تپ کنید و در تنظیمات آیفون روی General و سپس About تپ کنید. در این صفحه اطلاعاتی مثل شماره سریال یا IMEI و همین‌طور شماره‌ی مدل و نسخه‌ی سیستم عامل و ... را مشاهده خواهید کرد. به دنبال Model Number یا شماره مدل بگردید.

اگر شماره مدل با حرف M آغاز شده، گوشی تعمیری نیست و اگر با حرف F آغاز شده، گوشی توسط کارخانه تعمیر شده است.

چگونه متوجه شویم که آیفون در طرح رجیستری ثبت شده و از کار نمی‌افتد؟

اگر گوشی از منابع غیرمجاز به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد و یا خریدار مستقیماً آن را در کشور دیگری خریداری کرده و وارد ایران کرده باشد، پس از مدتی متوجه می‌شوید که گوشی آنتن ندارد! مشکل سخت‌افزاری نیست بلکه گوشی در طرح رجیستری موبایل ثبت نشده است. به عبارت دیگر شناسه‌ی اختصاصی گوشی یا همان شماره‌ی سریال IMEI ثبت نشده و در نتیجه گوشی نمی‌تواند با شبکه‌ی مخابراتی داخل کشور ارتباط برقرار کند.

و این هم نمونه‌ای از پیامک غیرفعال شدن گوشی به دلیل ثبت نشدن در طرح رجیستری:

شماره‌ی سریال یا IMEI بگردید. IMEI عدد ۱۶ رقمی است که پس از مدل گوشی ذکر می‌شود و به کمک آن می‌توان از ثبت شدن گوشی در طرح رجیستری اطمینان حاصل کرد. کافی است این عدد را از روی جعبه‌ی گوشی خوانده و به سامانه‌ی #۷۷۷۷* یا #۴* ارسال کنید. پس از لحظاتی، وضعیت رجیستر شدن IMEI گوشی مشخص می‌شود. بنابراین قبل از خرید گوشی اپل، همه چیز را چک کرده و با خیال راحت خرید کنید.