مهم‌ترین تفاوت بین آیفون ایکس و آیفون‌های دیگر، حسگری است که چهره‌ی کاربر را به صورت سه‌بعدی اسکن می‌کند. Face ID یا قابلیت تشخیص چهره نیاز به تنظیمات اولیه دارد و باید به درستی چهره‌ی کاربر به گوشی معرفی شود تا با بالاترین دقت عمل اسکن و شناسایی کاربر را انجام دهد. در این مقاله به آموزش تنظیم Face ID یا دوربین تشخیص چهره کاربر در آیفون ۱۰ می‌پردازیم.

حسگر تشخیص چهره در آیفون ایکس، یک دوربین معمولی نیست که به راحتی با استفاده از تصویر صاحب گوشی فریب بخورد چرا که اسکن را به صورت سه‌بعدی انجام می‌دهد و در حقیقت فاصله‌ی نقاط صورت تا دوربین، تشخیص داده می‌شود. خوشبختانه این حسگر در تاریکی هم عملکرد خوبی دارد و با سرعت و دقت بالایی کاربر را شناسایی می‌کند. اما چطور چهره‌ی خود را به گوشی معرفی کنیم؟ در ادامه خواهیم دید.

قبل از هر کاری توجه کنید که در تاریکی هم اسکن چهره انجام می‌شود اما بهتر است محیطی با روشنایی متوسط انتخاب کنید تا دقت حسگر بیشتر شود.

نحوه تنظیم کرد Face ID در گوشی آیفون ایکس اپل

ابتدا اپلیکیشن Settings آیفون که آیکون چرخدنده‌ای‌شکل آن در صفحه‌ی خانه موجود است را اجرا کنید و سپس روی Face ID & Passcode تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی نیز روی Set Up Face ID تپ کنید.

اکنون روی Get Started تپ کنید.

سر خود را روبروی گوشی بگیرید و دقت کنید که فاصله زیاد باشد تا تمام سر در دید حسگر قرار گیرد. به پیش‌نمایشی که روی صفحه‌ی گوشی نشان داده شده توجه کنید و موقعیت سر خود را دقیق‌تر تنظیم کنید. کمی صبر کنید تا اسکن کردن به پایان برسد و دور تصویر، دایره‌ی سبز نمایان شود.

قدم بعدی حرکت دادن سر است تا دوربین از جهات مختلف چهره‌ی شما را اسکن کند. بنابراین سر خود را به سمت چپ بچرخانید و سپس آن را کمی به جهت‌های مختلف حرکت دهید.. با این حرکات، خطوط سفیدی که دور دایره و در سمت چپ وجود دارد، تدریجاً سبز می‌شود تا در نهایت آیفون ایکس چهره‌ی شما را از سمت چپ تشخیص دهد. اکنون سر خود را به سمت راست چرخانده و حرکت دهید تا سمت راست نیز سبز شود. اسکن اولیه به پایان رسیده است و می‌بایست روی دکمه‌ی Continue تپ کنید تا مراحل را ادامه دهید و اسکن دقیق‌تر انجام شود.

در دومین اسکن هم می‌بایست سر خود را به سمت چپ و راست بچرخانید تا تمام خطوط سبز شوند و توجه کنید که این اسکن دقیق‌تر و طولانی‌تر است.

در نهایت پیام Face ID is now set up را روی صفحه خواهید دید که به معنی تنظیم شدن حسگر تشخیص چهره است. روی Done تپ کنید.

 

از این پس زمانی که چهره‌ی شما روبروی دوربین باشد، گوشی به صورت خودکار آنلاک می‌شود. لذا توجه کنید که اگر دیگران گوشی شما را زمانی که حواستان نیست، روبروی صورت شما بگیرند، گوشی آنلاک می‌شود و اطلاعات شخصی شما در خطر خواهد بود. بنابراین با توجه به شرایط و محیط تصمیم بگیرید که از Passcode استفاده کنید یا Face ID.

در مواقع اضطراری مثل سرقت و ... می‌توان بدون آنلاک کردن آیفون ایکس و از همان صفحه‌ی قفل گوشی، حسگر Face ID را از کار انداخت تا گوشی با این روش آنلاک نشود:

چگونه Face ID یا تشخیص چهره برای آنلاک کردن آیفون را از صفحه‌ی قفل غیرفعال کنیم؟