سرویس دانش و فناوری

روش فعال کردن حساب Root در مک‌های اپل، تغییر رمز عبور و غیرفعال کردن آن

نحوه فعال کردن حساب روت مکینتاش

برای استفاده از MacBook یا iMac چه حسابی بهتر است؟ معمولی، ادمین و یا روت؟

اگر از MacBook خود به‌تنهایی استفاده می‌کنید و تنها یک حساب administrator برای استفاده از لپ‌تاپ خود تعریف کرده‌اید، ممکن است تصور کنید که دسترسی شما به همه چیز کامل است و می‌توانید هر نرم‌افزاری نصب کنید و هر تغییری در تنظیمات و عملکرد سیستم بدهید. اما در حقیقت این‌گونه نیست و حتی حسابی از نوع ادمین هم محدودیت‌هایی دارد. مثلاً نمی‌توان فایل‌های کاربران دیگری را تغییر داد.

برای دسترسی کامل‌تر، می‌بایست حساب root را فعال کنید که مثل فعال کردن دسترسی روت در اندروید یا لینوکس، مزایا و در عین حال، معایبی دارد. شاید مهم‌ترین عیب این باشد که با استفاده از حساب روت، امنیت سیستم پایین‌تر خواهد بود ولیکن اگر کاربر حرفه‌ای باشد و اصول امنیت را رعایت کند، معمولاً این مشکل بی‌اهمیت می‌شود و حتی ممکن است امنیت بیشتر شود!

توجه کنید معمولاً دسترسی روت به این معنی است که اگر مکینتاش به بدافزار و ویروسی آلوده شود، خرابکاری بدافزار کامل‌تر و بیشتر خواهد بود اما سال پیش باگی در مک کشف شد که امکان تبدیل هر حسابی به حساب روت را فراهم می‌کرد ولیکن اگر حساب شما حساب روت باشد، عملاً این باگ موثر نیست.

به هر حال قبل از فعال کردن حسابی با دسترسی روت، به نیازهای خود توجه کنید و تنها اگر لازم است، این نوع حساب را فعال کنید.

چگونه حساب روت را در مکینتاش فعال کنیم؟

تنظیمات مربوطه به سطح دسترسی حساب‌های کاربری، در System Preferences قرار دارد. بنابراین مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا سیستم پریفرینسز را باز کنید و روی بخش Users & Groups کلیک کنید.

در بخش Users & Groups روی آیکون قفل در پایین پنجره و سمت چپ کلیک کنید و رمز عبور خود را وارد کنید. در ادامه روی لینک Login Options کلیک کنید.

روی دکمه‌ی Join در کنار Network Account Server کلیک کنید.

در پنجره‌ی پاپ‌آپی که باز شده، روی دکمه‌ی Open Directory Utility کلیک کنید تا پنجره‌ی بعدی باز شود.

در پنجره‌ی Directory Utility روی آیکون قفل در گوشه‌ی پایین و چپ کلیک کنید و رمز عبور خود را وارد کنید. می‌توانید به جای رمز عبور از حسگر اثر انگشت هم استفاده کنید.

در نوار منو، روی Edit کلیک کنید و گزینه‌ی Enable Root User را انتخاب کنید.

از شما رمز عبور جدیدی خواسته می‌شود که برای حساب روت است. می‌بایست رمز جدیدی برای حساب روت انتخاب کنید و توجه کنید که رمزی با امنیت کافی انتخاب کنید.

چگونه در مک‌های اپل با دسترسی روت لاگین کنیم؟

پس از فعال کردن حساب روت، می‌بایست روش استفاده از آن را نیز بدانیم. برای ورود به این حساب خاص، از حساب فعلی خود خارج شوید یا به عبارت دیگر Log out انجام دهید. می‌توانید از قابلیت سوییچ کردن سریع یوزر‌ها در نوار منو نیز استفاده کرد که در این صورت گزینه‌ی Other را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید.

به جای نام کاربری root را وارد کنید و رمز عبور نیز همان رمزی است که حین فعال کردن حساب روت تعریف کرده‌اید.

پس از لاگین کردن، همه چیز شبیه به حساب کاربری معمولی است اما در حقیقت دسترسی روت فعال است و اگر آشنایی کاملی با مکینتاش و کاربری حرفه‌ای نداشته باشید، ممکن است کار اشتباهی انجام دهید. بنابراین مراقب باشید.

چگونه حساب Root را در مک غیرفعال کنیم و یا رمز آن را تغییر دهیم؟

اگر دیگر به حساب روت نیاز ندارید و بهتر است غیرفعال شود، می‌توانید مراحلی که برای فعالسازی طی کردید را تکرار کنید. به این منظور به مسیر زیر مراجعه کنید:

و در بخش Directory Utility روی Edit در نوار منو کلیک کنید و گزینه‌ی Disable Root User را انتخاب کنید. اگر تنها نیاز این است که رمز حساب روت عوض شود، می‌توان گزینه‌ی Change Root Password را در همین بخش انتخاب کرد.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید