چندی پیش برخی کاربران از کند شدن آیفون خود شکایت کرده و با ارایه کردن امتیاز گوشی در بنچ‌مارک‌های پردازشی، ادعای خود را ثابت کردند. در نهایت اپل اعلام کرد که سرعت محصولاتی که باتری‌شان فرسوده شده را به روش نرم‌افزار پایین می‌آورد تا عمر باتری به شدت افت نکند. اما چطور تشخیص بدهیم که آیفون ما واقعاً کند شده است و نیاز به تعویض باتری دارد؟ در ادامه با معرفی یک وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن ساده، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

در حال حاضر اپل تعویض باتری آیفون را با تخفیف زیادی انجام می‌دهد و با پرداخت ۲۹ دلار می‌توان آیفون را به باتری نو تجهیز کرد و مشکلات مختلفی مثل کند شدن پردازنده و پایین آمدن سرعت گوشی، کاهش روشنایی نمایشگر، کاهش صدا اسپیکر و ... را برطرف کرد. در واقع اگر باتری آیفون قدیمی و فرسوده باشد، سیستم عامل تغییراتی در عملکرد و تنظیمات انجام می‌دهد که هدف آن حفظ افزایش عمر باتری است.

این رویکرد اپل شکایت‌هایی را به دنبال داشته و مشتریان بسیار زیادی اعلام نارضایتی کرده‌اند. به علاوه رقبای اپل که گوشی‌های اندرویدی می‌سازند، اعلام کرده‌اند که سرعت گوشی‌هایشان و روشنایی نمایشگر و ... در گذر زمان و با فرسوده شدن باتری، کم نمی‌شود.

اپل با در نظر گرفتن تخفیف بزرگ برای کاهش هزینه‌ی تعویض باتری، مشکل مشتریان خود را برطرف می‌کند. ممکن است این تخفیف برای تمام مشتریان ایرانی قابل‌استفاده نباشد اما بهتر است مراتب امر را از دفاتر خدمات پس از فروش و مراکز تعمیرات، پیگیری کنید.

چگونه بفهمیم سرعت آیفون به دلیل فرسایش باتری کم شده است؟

ساده‌ترین روش تشخیص کاهش سرعت گوشی این است که از بنچ‌مارک‌ها استفاده کنیم چرا که مقایسه کردن اعداد ساده‌تر و قابل‌اعتمادتر از مقایسه کردن حسی سرعت گوشی با گذشته است. اما اگر با بنچ‌مارک‌هایی مثل گیک‌بنچ آشنایی ندارید، از وب‌اپلیکیشنی اپ ساده‌ای به اسم SlowApple استفاده کنید. تفسیر کردن نتایج تست گوشی توسط این اپلیکیشن، بسیار ساده است و در واقع تفسیری لازم نیست! با توجه به یک نمودار ساده و گرافیکی و ذکر کردن زمان اجرای تست، می‌توان متوجه شد که آیفون در حال حاضر چقدر نسبت به روز اول کندتر عمل می‌کند.

بهتر است همین حالا دست به کار شوید و به وب‌سایت SlowApple سری بزنید و توصیه‌های زیر را قبل از شروع تست جدی بگیرید:

بهتر است با مرورگر Safari که مرورگر اصلی و پیش‌فرض در محصولات اپل است، وارد این سایت شوید چرا که امتیاز و تست دقیق‌تر خواهد بود.

دقت کنید که گوشی در حالت Low Power یا کم‌مصرف نباشد و با تمام قدرت خود عمل کند. برای بررسی کردن این موضوع، اپلیکیشن Settings آیفون را اجرا کنید و سپس روی Battery تپ کنید. در این بخش سوییچ Low Power Mode را در حالت غیرفعال قرار دهید.

اکنون روی دکمه‌ی Go در صفحه‌ی وب تپ کنید تا تست آغاز شود. در کمتر از یک دقیقه بررسی انجام می‌شود و نتایجی مثل تصاویر زیر مشاهده می‌کنید:

و اما معنی اطلاعات و نتایج تست:

در نمودار دایره‌ای‌شکل سه محدوده‌ی سبز و نارنجی و قرمز وجود دارد. اگر عقربه در محدوده‌ی سبز نباشد، باتری فرسوده است و گوشی کند شده است و هر چه وضعیت وخیم‌تر باشد، عقربه بیشتر می‌چرخد.

زیر نمودار دایره‌ای، زمان انجام پردازشی خاص توسط آیفون مشابه ذکر شده است. اگر آیفون شما باتری سالمی داشته باشد و هیچ نوع مشکل دیگری نداشته باشد، مدت زمان اجرای پردازش مثل آیفون نو با همان سیستم عامل خواهد بود اما اگر باتری فرسوده باشد، زمان اجرا بیشتر بوده و در محدوده‌ی زرد یا قرمز قرار می‌گیرد. معمولاً اختلاف سرعت بیش از ۲۰ درصد است.