اگر آیپد خود را به iOS 11 بروز کرده‌اید و یا آیپد جدیدی خریده‌اید و از همان ابتدا iOS 11 روی آن نصب شده، بد نیست با ژست‌های حرکتی که استفاده از آیپد را ساده و سریع می‌کند، آشنایی داشته باشید، به خصوص ژست‌های حرکتی که در iOS 11 اضافه شده است. کار کردن با Dock و استفاده از قابلیت چندپنجره‌ای برای اجرا کردن موازی و کار با دو اپلیکیشن، از جمله مواردی است که بهتر است با حرکت خاص انگشت یا انگشتان روی صفحه، انجام شود. در ادامه با چند ژست حرکتی مهم برای کاربران iPad آشنا می‌شویم.

در گوشی‌ها و تبلت‌ها با توجه به اینکه صفحه نمایش لمسی و البته کوچک است، ژست‌های حرکتی بسیار مفید واقع می‌شوند و امور را ساده می‌کنند. لازم نیست انگشتان خود را مرتباً از گوشه‌ای به گوشه‌ی دیگر جابجا کنید، کافی است یک یا دو انگشت و حتی سه انگشت را هم‌زمان روی صفحه قرار داده و به سمتی بکشید تا کاری انجام شود.

داک آیپد همه جا در دسترس است: حرکت جاروبی از پایین صفحه به بالا

با حرکت جاروبی به سمت بالا از ضلع پایین نمایشگر، می‌توان Dock که در حقیقت سکوی قرار گرفتن اپلیکیشن‌های پرکاربرد و مواردی دیگر است را بیرون کشید. سه مورد از اپلیکیشن‌هایی که اخیراً به وفور استفاده شده و حداکثر ۱۳ اپلیکیشن دیگر را می‌توان روی داک قرار داد تا همیشه در دسترس باشند. به علاوه می‌توان اپلیکیشن‌ها را درگ و دراپ کرد و به صورت چندپنجره‌ای استفاده کرد.

سوییچ کردن سریع اپ‌ها با ۴ انگشت

برای برگشتن به اپلیکیشنی که چند لحظه پیش باز بوده، کافی است با ۴ انگشت خود حرکت جاروبی به سمت چپ انجام دهید. برای اجرا کردن مجدد اپی که باز بوده نیز چهار انگشت خود را به سمت راست حرکت دهید. اگر کیبوردی به آیپد متصل کرده‌اید هم می‌توانید از کلید میانبر Cmd + Tab استفاده کنید و بین اپ‌های اخیر سوییچ کنید.

استفاده از ژست‌های حرکتی برای اجرای چندپنجره‌ای اپ‌ها

مدتی است که آیپدها و در حقیقت سیستم عامل iOS و همین‌طور اندروید از قابلیت چندپنجره‌ای برای مالتی‌تسکینگ بهره می‌برند و  این یعنی می‌توان دو اپ را در پنجره‌های کنار هم باز و استفاده کرد.

برای استفاده از این ویژگی، ابتدا باید اپ‌هایی که می‌خواهید کنار هم قرار داده و استفاده کنید را اجرا کنید و توجه داشته باشید که نمی‌توان هر اپلیکیشنی را به موازات اپی دیگر روی صفحه در پنجره‌ای کوچک‌تر اجرا کرد. زمانی که دو اپ در کنار هم اجرا شده‌اند، حتی می‌توان فایلی را از یکی به دیگری درگ و دراپ کرد. مثلاً عکسی را از اپلیکیشن Photos اپل درگ کرد و روی اپ ایمیل رها کرد تا به عنوان پیوست استفاده شود. به همین صورت می‌توان لینکی از صفحه‌ی وب را از مرورگر Safari درگ کرد و روی اپ Messages رها کرد و به اشتراک گذاشت.

مالتی‌تسکینگ یا چندوظیفه‌گی در آیپدها به سه شکل انجام می‌شود:

Slide Over یا نمایش اپ روی اپ دیگر : روی اپ موردنظر خود در داک آیپد تپ کرده و آن را نگه دارید و با درگ کردن و رها کردن روی لبه‌ی صفحه، کاری کنید که بخشی از صفحه را به خود اختصاص دهد. در این حالت نوار سیاه باریکی در بالای اپ مشاهده می‌کنید. با تپ کردن و کشیدن این نوار به سمت پایین، اپ مورد بحث نصف صفحه را به خود اختصاص می‌دهد. اگر نوار سیاه بالای اپ را به سمت بالا بکشید، اپ کنار می‌رود.

برای درک بهتر به تصویر متحرکی که اپل در این خصوص ارایه کرده دقت کنید:

Split View یا تقسیم صفحه به دو بخش: در داک آیپد روی اپ موردنظر خود تپ کرده و آن را به لبه‌ی راست یا چپ صفحه نمایش درگ کنید. با این عمل، حالت Split View یا نمای دوبخشی فعال می‌شود و می‌توانید مرز دو اپلیکیشن که در حالت عادی در وسط صفحه است را به سمت راست یا چپ جابجا کنید. درگ کردن محتوا از اپی که در یک سمت باز است به اپ دیگر، امکان‌پذیر می‌شود. اگر بخواهیم اپی را ببندیم هم کافی است آن را با حرکت جاروبی روی نوار سیاره به بیرون صفحه هدایت کنیم.

Picture-in-Picture یا تصویر در تصویر: برای تماشا کردن یک ویدیو به صورت پنجره‌ای کوچک و در عین حال تایپ کردن و ارسال ایمیل، می‌توان اپ Netflix را به صورت تصویر در تصویر اجرا کرد و مشغول کار شد. به همین صورت می‌توان چت ویدیویی با Facetime را حین انجام دادن دیگر امور به صورت پنجره‌ای کوچک اجرا کرد. برای فعال کردن این حالت، روی آیکون Picture-in-Picture تپ کنید.

آن‌اینستال کردن اپ‌ها و حذف کردن اپ‌های اخیر از داک آیپد

در آیپد هم مثل آیفون می‌توان روی اپلیکیشنی تپ و مکث کرد تا آیکون آن شروع به لرزش کند و علامت ضربدر در کنار آن نمایان شود. در این حالت اگر روی ضربدر تپ کنید، اپلیکیشن حذف می‌شود.

برای حذف کردن سه اپلیکیشن پراستفاده‌ی اخیر از داک آیپد هم همین کار را انجام دهید و روی علامت - تپ کنید. توجه کنید که اپ‌ها آن‌اینستال نمی‌شوند بلکه صرفاً از داک آیپد حذف می‌شوند.

اگر اپلیکیشن‌هایی که معمولاً استفاده می‌کنید، پرتعداد هستند، به جای قرار دادن آیکون اپ‌ها در داک آیپد، می‌توانید فولدرهایی در داک آیپد ایجاد کنید و چند اپ از یک نوع و با یک کاربرد را در یک فولدر قرار دهید.

با حرکت جاروبی ۴ انگشتی ابزار قدرتمند Search را اجرا کنید

در آیپد برای جست‌وجو کردن در تبلت و همین‌طور اینترنت، می‌توان از قابلیت Spotlight search استفاده کرد. با ژست حرکتی حرکت جاروبی از وسط صفحه به پایین با چهار انگشت، می‌توان ابزار سرچ آیپد را فعال کرد. اسپات‌لایت سرچ نه تنها فایل‌ها بلکه محتوای اپ‌هایی مثل ایمیل را هم جست‌وجو می‌کنید و به علاوه به کمک گوگل یا ویکی‌پدیا نیز مشغول جست‌وجو در دنیای اینترنت می‌شود.