بهترین نرم‌افزارهایی که می‌توان جایگزین Telegram کرد، از نظر قابلیت‌ها و امنیت و همین‌طور سادگی استفاده، چندان تفاوتی با تلگرام ندارند و خوشبختانه امنیت و رمزگذاری بسیار خوبی دارند و تعدادشان نیز زیاد است. نرم‌افزار تلگرام برای پلتفرم‌های مختلف مثل اندروید و ویندوز و iOS ارایه شده و یکی از بهترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی برای چت کردن خصوصی، عمومی و ایجاد کانال است. در این مقاله به معرفی بهترین نرم‌افزارها و اپ‌هایی که می‌توان به جای تلگرام استفاده کرد می‌پردازیم. با ما باشید.

شاید هنوز هم تلگرام به اندازه‌ی WhatsApp معروف نشده باشد اما در میان کاربران ایرانی و برخی کشورهای دیگر، محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسانی است. قابلیت ایجاد کانال و گروه، قابلیت برنامه‌نویسی ربات‌ها و همین‌طور قابلیت ارسال ویدیو و صدا و عکس و همین‌طور فایل‌های دیگر و رمزگذاری ارتباطات محرمانه یا Secret Chats، از جمله مزایای تلگرام است که آن را به رقیب قدرتمندی برای سرویس‌های پیام‌رسانی قدیمی مثل واتس‌اپ، تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه تلگرام مبتنی بر پروتکل MTProto Mobile است، امنیت بالایی دارد و رمزگذاری در آن به خوبی پیاده‌سازی شده و یکی از بهترین اپ‌ها برای گفت‌وگوهای کاملاً محرمانه محسوب می‌شود، اما توجه کنید که باگ‌های امنیتی در این اپ نیز مشاهده شده و به سرعت برطرف شده است.

اما به جای تلگرام از چه اپ‌ها و سرویس‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ در ادامه به معرفی بهترین جایگزین‌های تلگرام می‌پردازیم.

Viber برای اندروید، ویندوز، iOS و ویندوز فون

وایبر به لحاظ امنیت بهتر از تلگرام است و پیام‌ها و تماس‌ها و حتی ارسال عکس و ویدیوها، همگی به صورت رمزگذاری‌شده صورت می‌گیرد. تماس صوتی و ویدیویی در وایبر مثل تلگرام رایگان است. خوشبختانه Viber هم مثل تلگرام برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شده است و در ارتباط بین پلتفرم‌های مختلف مثل اندروید و ویندوز هم رمزگذاری سراسری اعمال می‌شود.

یکی از برتری‌های وایبر نسبت به تلگرام، پشتیبانی از چند ابزار مختلف یا multi-device support است که استفاده از آن به صورت هم‌زمان در وسایل مختلف را ممکن می‌کند. وایبر از استیکرها و گفت‌وگوهای مخفی، درست مثل تلگرام پشتیبانی می‌کند.

تنها ضعف وایبر نسبت به تلگرام، پشتیبانی نکردن از ربات‌ها یا Bots است که امور مختلف را خودکار و ساده می‌کنند.

برای دانلود کردن وایبر به وب‌سایت رسمی Viber مراجعه فرمایید.

WhatsApp برای انواع وسایل

برخی کاربران پیام‌رسان محبوب واتس‌اپ برای برخورداری از رمزگذاری سراسری تلگرام و امنیت بالاتری که دارد، به این پیام‌رسان مهاجرت کرده‌اند اما بد نیست بدانید که در حال حاضر، WhatsApp هم دارای رمزگذاری سراسری است. توجه کنید که در تلگرام در گفت‌وگوهای محرمانه یا Secret Chats رمزگذاری سراسری اعمال می‌شود نه در روش‌های دیگر ارتباطی اما در واتس‌اپ و وایبر، رمزگذاری سراسری است. چه تماس صوتی گرفته باشید و چه در حال تایپ کردن متن باشد و چه فایلی ویدیویی یا تصویری ارسال کنید، همواره رمزگذاری روی آنچه ارسال و دریافت می‌شود، برقرار است.

واتس‌اپ در حال حاضر کاملاً رایگان است و یکی از مزایای آن نسبت به تلگرام و برخی مسنجرهای دیگر، قابلیت تهیه کردن نسخه‌ی پشتیبان روی گوگل درایو یا آی‌کلود است. قابلیت مفید بعدی نیز امکان فرمت کردن متن (تغییر فونت و رنگ و ...) است که در تلگرام و اغلب مسنجرها به شکل کاملی وجود ندارد.

از نقاط ضعف و کمبودهای واتس‌اپ نسبت به Telegram می‌توان به فقدان قابلیت تماس ویدیویی و پشتیبانی از GIF اشاره کرد که در حال حاضر سازنده مشغول کار کردن روی این موارد است.

برای دانلود کردن نسخه‌ی اندرویدی، iOS و ویندوزی و ویندوز فونی و همین‌طور نسخه‌ی مکینتاش واتس‌اپ، به وب‌سایت رسمی WhatsApp مراجعه فرمایید. توجه کنید که واتس‌اپ مثل تلگرام نسخه‌ی تحت وب نیز دارد و بدون نصب کردن نرم‌افزار و اپلیکیشن مربوطه هم می‌توان در یک مرورگر ساده، از آن استفاده کرد ولیکن امکانات محدودتر خواهد بود.

Signal Messenger

مسنجری به اسم Signal توسط گروهی از برنامه‌نویسان Open Whisper Systems طراحی شده که در حال حاضر یکی از کمپانی‌های شریک فیس‌بوک است. در این اپ پیام‌رسان هم رمزگذاری سراسری مثل واتس‌اپ و همین‌طور مسنجر فیس‌بوک پیاده‌سازی شده است. تمام تماس‌ها، چت‌ها و اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود، مشمول رمزگذاری است و لذا می‌توان گفت که سیگنال امن‌تر از تلگرام است.

از نظر قابلیت‌ها نیز Signal شبیه به تلگرام و دیگر رقبا است هر چند تمام قابلیت‌های تلگرام را دارد. مهم‌ترین کمبود آن، پشتیبانی نکردن از پلتفرم‌های مختلف است. در واقع سیگنال در حال حاضر مخصوص اندروید و iOS است و همین‌طور نسخه‌ای تحت وب برای کروم دارد.

برای دانلود کردن کردن مسنجر Signal به وب‌سایت رسمی آن مراجعه فرمایید.

 اپلیکیشن پیام‌رسانی Google Allo و فیس‌بوک مسنجر

گوگل چند ماه پیش از اپلیکیشن جدید خود برای پیام‌رسانی پرده برداشته که نام آن گوگل الو است. Allo هم از رمزگذاری سراسری بهره میبرد و حتی حالتی ناشناس به اسم Incognito mode نیز دارد که اطلاعات شخصی کاربر را بهتر از حالت معمولی حفظ می‌کند. گوگل اپلیکیشن دیگری برای چت ویدیویی به اسم Google Dou دارد که در این اپلیکیشن هم رمزگذاری سراسری پیاده‌سازی شده است.

اپ گوگل الو به لحاظ قابلیت‌ها شبیه به تلگرام طراحی شده و حتی نقاط قوتی مثل پشتیبانی از تغییر اندازه‌ی فونت در آن پیش‌بینی شده است. از گیف‌ها و همین‌طور استیکرها و ربات‌ها پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب رقیبی جدی برای تلگرام و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان معروف مثل فیس‌بوک مسنجر است اما هنوز به اندازه‌ی تلگرام، معروف و محبوب نشده است.

توجه کنید که هوش مصنوعی در اپلیکیشن Allo گوگل هم مثل اغلب سرویس‌های این کمپانی وجود دارد و به عنوان مثال پاسخ‌های هوشمند یا Smart Replies مبتنی بر پاسخ‌هایی که در گذشته به جملات و سوالات مشابه داده‌ایم، پیشنهاد می‌کند. این اپلیکیشن برای اندروید و همین‌طور iOS طراحی شده و نسخه‌ی تحت وب آن نیز در تمام پلتفرم‌ها قابل استفاده است.

برای دانلود کردن اپلیکیشن Google Allo‌ به وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید.

در اپلیکیشن فیس‌بوک مسنجر هم قابلیت‌هایی مثل پشتیبانی از بات‌ها، استیکرها، تماس ویدیویی و صوتی و همین‌طور پشتیبانی از تصاویر متحرک با فرمت GIF، پیاده‌سازی شده است و یکی دیگر از اپلیکیشن‌های محبوب برای مکالمه‌ی متنی، صوتی و ویدیویی است.

پیام‌رسان امن Surespot برای اندروید و iOS

پیام‌رسان Surespot از رمزگذاری سراسری بهره می‌برد و کلید رمزگذاری با الگوریتم ۵۲۱ بیتی ECDH ایجاد می‌شود و به همین علت فقط فرستنده و گیرنده‌ی پیام می‌توانند پیام یا عکس و یا صدای ارسال‌شده را رمزگشایی کنند. در این پیام‌رسان زمانی که پیامی را حذف می‌کنیم، در مقصد یا گیرنده نیز پیام از بین می‌رود. قابلیت‌های این پیام‌رسان محدود است اما اگر صرفاً به دنبال اپی ساده و قدرتمند برای ارسال پیام، فایل عکس و یا صدا باشیم، گزینه‌ای امن و عالی محسوب می‌شود.

برای دانلود نسخه‌ی اندرویدی Surespot به گوگل پلی و برای دانلود نسخه‌ی مخصوص iOS به اپ استور اپل مراجعه فرمایید.

TextSecure و RedPhone دو اپلیکیشن امن و ساده برای ارسال پیام

این دو اپلیکیشن ساده نیز مأموریت پیام‌رسانی و تماس صوتی را به صورت امن و ساده انجام می‌دهند.

TextSecure که مخصوص ارسال پیام متنی است، حتی پیام‌هایی که روی حافظه‌ی گوشی ذخیره شده‌اند را نیز رمزگذاری می‌کند. به همین علت اگر گوشی شما مفقود شود و یا به سرقت برود هم نمی‌توان به راحتی پیام‌ها را رمزگشایی کرد! این اپ برای اندروید منتشر شده است و با مراجعه به گوگل پلی می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

در اپلیکیشن RedPhone می‌توان تماس صوتی معمولی را به تماس صوتی امن تبدیل کرد ولیکن می‌بایست شرایط لازم برقرار باشد.

برای دانلود کردن اپلیکیشن تماس صوتی RedPhone نیز به گوگل پلی مراجعه فرمایید.