وجود رنگ‌های متعدد در صفحه نمایش می‌تواند باعث جلب توجه بیشتری به آن شود، اما از طرفی هم می‌تواند تمرکز شما را به هم بزند؛ بخصوص زمان‌هایی که نیاز به تمرکز بسیار بالا هنگام کار با یک نرم‌افزار خاص است. برای این‌که تمرکز بالاتری داشته باشید می‌توانید صفحه نمایش کامپیوتر خود را سیاه و سفید کنید. در این مقاله سعی داریم نحوه سیاه و سفید کردن صفحه در سیستم‌عامل ویندوز و همین‌طور در سیستم‌عامل مکینتاش را مورد بررسی قرار دهیم.

صفحه نمایش سیاه و سفید در ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ دارای ویژگی فیلتر رنگ بصورت پیش‌فرض است. این ویژگی بخصوص برای کاربرانی که از کور رنگی رنج می‌برند بسیار مهم است. همچنین این نسخه از ویندوز دارای گزینه grayscale است که می‌تواند صفحه نمایش را سیاه و سفید کند. تنظیمات را باز کنید و وارد Ease of Access  شوید. به سراغ تب Color & high contrast بروید و سوئیچ مربوط به فیلتر رنگ‌ها را فعال کنید. از فیلد مربوط به Choose a filter گزینه Grayscale را انتخاب کنید.

فیلتر رنگ سیاه و سفید به‌درستی اعمال خواهد شد و دیگر نیازی به ری‌استارت کردن یا دوباره لاگین شدن نیست. با تکرار همین مراحل می‌توانید به‌راحتی به حالت قبل بازگردید.

سیاه و سفید شدن صفحه در ویندوز ۷

ویندوز ۷ نیز ویژگی Ease of Access را دارد اما همانند ویندوز ۱۰ فیلتری برای رنگ‌ها در این نسخه موجود نیست؛ برای همین اگر قصد دارید در ویندوز ۷ صفحه را سیاه و سفید کنید باید اشباع رنگ‌ها را به صفر برسانید. این کار را می‌توانید به کمک  کارت گرافیک خود در کنترل پنل انجام دهید. اگر از مانیتور جداگانه استفاده می‌کنید (درصورت استفاده از کامپیوترهای خانگی) نباید تغییرات را بوسیله تغییر در رنگ‌بندی مانیتور انجام دهید. اگر از کارت گرافیک اینتل استفاده می‌کنید، روی صفحه دسکتاپ کلیک راست کنید و تنظیمات کارت گرافیک را انتخاب کنید؛ در پنل تنظیمات به سراغ Display > Color Setting بروید.

اسلایدر مربوط به اشباع رنگ‌ها را به سمت چپ بکشید تا به عدد صفر برسد، در اینصورت شما یک صفحه سیاه و سفید خواهید داشت. اگر از کارت گرافیک‌های NVIDIA  یا AMD استفاده می‌کنید، در تنظیمات موجود در پنل مدیریتی این کارت گرافیک‌ها بدنبال تنظمیات مشابهی که برای کارت گرافیک اینتل مطرح شد بگردید.

سیاه و سفید کردن صفحه در مکینتاش

محصولات اپل گزینه‌های دسترسی فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، یکی از آنها فیلتر صفحه است. برای دسترسی به این فیلتر کافی است وارد System preferences شوید و سپس وارد Accessibility شوید. در صفحه مربوط به دسترسی‌ها باید در نوار سمت چپ ابتدا Display را انتخب کنید و سپس از گزینه‌های آن تیک مربوط به گزینه grayscale را بزنید.

همانند ویندوز ۱۰ برای اعمال تغییرات نیازی به ری‌استارت کردن سیستم یا دوباره لاگین کردن نیست. برای بازگرداندن رنگ صفحه به حالت قبل کافی است مسیر گفته شده را دوباره تکرار کنید و تیک زده شده را بردارید.