ایجاد هات‌اسپات در اندروید، معمولاً برای به اشتراک گذاشتن اینترنت انجام می‌شود ولیکن Hotspot به معنی ایجاد یک شبکه‌ی وای-فای است که کاربردهای مختلفی دارد. مثلاً در اپلیکیشن‌های انتقال فایل از طریق وای-فای که طبعاً سریع‌تر از بلوتوث است، از روش ایجاد هات‌اسپات استفاده می‌شود اما نوع هات‌اسپات ایجاد شده، محدودتر است. در ادامه به نحوه‌ ایجاد کردن یک هات اسپات ساده و مفید در اندروید می‌پردازیم تا اینترنت گوشی یا تبلت خود را با سیستم‌های ویندوزی، اندروید و همین‌طور آیفون و آیپد، به اشتراک بگذاریم.

مفهوم هات‌اسپات عمومی است، در حقیقت هر نوع مکان فیزیکی برای دسترسی به اینترنت را Hotspot می‌گویند و ممکن است به صورت بی‌سیم و مبتنی بر وای-فای این عمل صورت بگیرد و ممکن است ارتباط از نوع سیمی و بی‌سیم مبتنی بر بلوتوث باشد. اما معمولاً منظور از هات‌اسپات، به اشتراک‌گذاری اینترنت از طریق وای-فای است.

همان‌طور که اشاره کردیم هات‌اسپات کاربری عمومی دارد و همین‌طور از نظر سیستم عامل، محدود به اندروید نیست. می‌توان آیفون یا کامپیوتر ویندوزی و همین‌طور محصولات اندرویدی را به هات‌اسپات تبدیل کرد و از این طریق، اینترنت سیم‌کارت را در اختیار وسایل دیگر قرار داد و محدودیتی نیز از نظر نوع وسیله، وجود ندارد.

اما در اندروید چه مراحلی برای ایجاد Hotspot مبتنی بر وای-فای وجود دارد؟

چگونه در اندروید Hotspot ایجاد کنیم؟

در اندروید خام قابلیت ایجاد هات‌اسپات وجود دارد و به همین ترتیب در رام‌هایی که سازندگان گوشی و تبلت مبتنی بر اندروید خام گوگل طراحی می‌کنند هم این ویژگی متداول است. برای ایجاد هات‌اسپات وای-فای، ابتدا اپلیکیشن Settings اندروید را از لیست اپ‌ها اجرا کنید. روش دیگر این است که نوار وضعیت بالای صفحه را با حرکت جاروبی به پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل تنظیمات تپ کنید.

در تنظیمات بخشی به اسم Tethering and mobile hotspot وجود دارد که بسته به رام گوشی، ممکن است زیرمجموعه‌ای از Network و شبکه باشد و با تپ کردن روی More نمایان شود. در برخی محصولات نیز هات‌اسپات زیرمجموعه‌ی Wi-Fi است و حتی در برخی رام‌ها نیز هات‌اسپات در صفحه‌ی اصلی تنظیمات به عنوان یک گزینه‌ی مستقل قرار گرفته است. با حوصله جست‌وجو کنید و گزینه‌هایی مثل Tethering یا Mobile Hotspot را مدنظر قرار دهید.

روی گزینه‌ی مربوط به ایجاد هات‌اسپات تپ کنید.

در صفحه‌ی بعد روی Mobile Hotspot تپ کنید و قدم بعدی تپ کردن روی سوییچ فعال کردن هات‌اسپات است تا به حالت فعال تغییر وضعیت دهد.

اکنون هات‌اسپات شما راه‌اندازی شده است اما امنیتی ندارد و همگان می‌توانند به گوشی شما متصل شوند. برای اضافه کردن امنیت و رمز عبور، روی گزینه‌ای مثل Security و یا Hotspot Settings و یا گزینه‌هایی با معنای مشابه مثل Advanced Settings تپ کنید. نوع رمزگذاری را WPA2 انتخاب کنید. رمز عبوری که حدس زدن آن دشوار باشد را وارد کنید و در نهایت روی Save یا دکمه‌ای که برای ذخیره کردن تنظیمات پیش‌بینی شده، تپ کنید.

توجه کنید که چیزی به اسم ضدهک کردن وجود ندارد! اگر در انتخاب رمز عبور و نوع رمزگذاری دقت نکنید، ممکن است کاربران حرفه‌ای به راحتی به هات‌اسپات و اینترنت سیم‌کارت شما، دسترسی پیدا کنند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای که در این زمینه تهیه شد، توجه فرمایید:

مطلب مرتبط: امنیت شبکه وای-فای: بهترین حالت محافظت از شبکه Wi-Fi کدام است؟ AES یا TKIP یا هر دو؟

بسته به مشخصات سخت‌افزاری گوشی و تبلت شما، تعداد حداکثر کاربرانی که می‌توانند به هات‌اسپات وصل شوند، محدود است. برای اتصال کافی است وای-فای گوشی یا تبلت و یا لپ‌تاپ روشن باشد، هات‌اسپاتی که گوشی یا تبلت اندرویدی ایجاد کرده، در لیست شبکه‌های وای-فای دیده می‌شود و به راحتی می‌توان با وارد کردن رمز عبور، به آن وصل شد. بنابراین رمز عبور را در اختیار همگان قرار ندهید.