در ویندوز ۱۰ و همین‌طور ویندوز ۸ و نسخه‌های قبلی می‌توان تنظیم ساعت را با ساعت اینترنتی و کاملاً دقیق انجام داد. طبعاً باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. در ادامه به نحوه تنظیم ساعت و تاریخ ویندوز به صورت دقیق و اینترنتی می‌پردازیم و روش تغییر دادن زمان بدون دسترسی به اینترنت را نیز مرور می‌کنیم. با ما باشید.

در ویندوز ۱۰ اپلیکیشنی به اسم Settings برای انجام اغلب تنظیمات مهم به جای Control Panel در نسخه‌های قبلی ویندوز به کار می‌رود. برای تغییر دادن ساعت و تاریخ، می‌توان از اپ تنظیمات یا Settings نیز استفاده کرد اما در نهایت به کنترل پنل و بخش تغییر زمان می‌رسیم. بنابراین بهتر است از ابتدا کنترل پنل را اجرا کرده و تنظیمات مربوط به ساعت و تاریخ را انجام دهیم. ممکن است در بروزرسانی‌های بعدی ویندوز ۱۰، تنظیمات ساعت نیز کاملاً در اپلیکیشن ستینگس انجام شود و نیازی به استفاده از کنترل پنل نباشد، لذا ۷۲۴ پرس را برای اخبار و آموزش‌های بروز دنبال کنید.

آموزش تنظیم ساعت ویندوز به کمک سرورهای دقیق از طریق اینترنت

در ویندوز ۱۰ برای اجرا کردن کنترل پنل، می‌توان از قابلیت جست‌وجو توسط منوی استارت یا کورتانا استفاده کرد. در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز مثل ویندوز ۷، کنترل پنل یکی از گزینه‌های مهم و پرکاربرد در منوی استارت بوده و دسترسی به آن بسیار ساده است.

زمانی که پنجره‌ی کنترل پنل را مشاهده کردید، اگر نما به صورت Category نیست، حالت کتگوری یا دسته‌بندی‌شده را از منوی View by انتخاب کنید. سپس روی Clock, Language, and Region کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Date and Time کلیک کنید که تنظیمات مربوط به شیوه‌ی نمایش ساعت و تاریخ در آن موجود است.

پنجره‌ای نمایش داده می‌شود. ابتدا موقعیت جغرافیایی را از تب اول تنظیم کنید. به این منظور روی Change time zone کلیک کنید و در پنجره‌ی نمایش‌داده‌شده، از منوی کرکره‌ای، Tehran‌ را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تغییرات ۱ ساعتی زمان در شش ماه اول و دوم سال نیز به صورت خودکار صورت بگیرد، تیک گزینه‌ی Automatically adjust clock for Daylight Saving Time را نیز بزنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

تب سوم یا Internet Time را انتخاب کنید. در این تب دکمه‌ی Change settings را کلیک کنید.

در پنجره‌ی کوچکی که باز شده، دقت کنید که تیک گزینه‌ی Synchronize with and Internet time server گذاشته شده باشد و سپس روی دکمه‌ی Update now کلیک کنید. ممکن است به دلایلی مثل غیرفعال بودن سرور یا دسترسی نداشتن به سرور و همین‌طور تحریم‌های دسترسی به برخی سرویس‌های اینترنتی، سرورهای مربوط به دامین windows.com برای همگام‌سازی ساعت ویندوز با ساعت دقیق اینترنتی، مناسب نباشند. در این صورت از منوی کرکره‌ای انتخاب Server، یکی از گزینه‌های دیگر را انتخاب کرده و مجدداً روی دکمه‌ی Update now کلیک کنید.

ممکن است اینترنت شما به صورت لحظه‌ای قطع شده باشد، لذا اگر تایم ویندوز تغییر نکرده و پیام خطا نمایش داده شده، پس از چند ثانیه مجدداً روی دکمه‌ی Update Now کلیک کنید تا مجدداً همگام‌سازی ساعت انجام شود. در نهایت ساعت و تاریخ کامپیوتر شما به صورت دقیق با سرورهای مخصوص تنظیم ساعت، همگام و تنظیم می‌شود.

در نسخه‌های قبلی ویندوز هم روش تنظیم ساعت و تاریخ همین است با این تفاوت که برای دسترسی به کنترل پنل، می‌توان آن را از منوی استارت و یا راست‌کلیک روی منوی استارت و گزینه‌ی مربوطه، اجرا کرد.

روش تنظیم ساعت و تاریخ در ویندوز بدون اینترنت

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید ساعت و تاریخ را به صورت دستی نیز وارد و تنظیم کنید. به این منظور از روشی که اشاره کردیم به پنجره‌ی تنظیمات ساعت و تاریخ یا Date and Time مراجعه کنید و به جای تب سوم یا Internet Time، در تب اول یا Date and Time روی Change date and time کلیک کنید. توجه کنید که Time zone انتخاب‌شده، Tehran باشد و سپس روی دکمه‌ی Change date and time کلیک کنید.

در پنجره‌ای که نمایان شده، می‌توان ساعت را به صورت دقیق یا شامل ثانیه وارد کرد. PM به معنی بعدازظهر و AM‌ به معنی قبل از ظهر است. انتخاب تاریخ نیز به کمک تقویم صورت می‌گیرد. در ویندوز ۱۰ حتی می‌توان تقویم فارسی نیز استفاده کرد که تنظیمات آن را در مقاله‌ای دیگر توضیح خواهیم داد.

تاریخ را انتخاب کرده و ساعت دقیق را وارد کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.