سرویس دانش و فناوری

چگونه نرم‌افزارهایی که لپ‌تاپ‌های اپل را کند می‌کنند شناسایی و حذف کنیم؟

نحوه شناسایی برنامه‌هایی که مک‌بوک را کند کرده‌اند

نرم‌افزار KnockKnock ابزار جالبی برای کاربران حرفه‌ای مکینتاش است چرا که رفتار تک‌تک نرم‌افزارهای نصب‌شده را مانیتور می‌کند و به کمک آن می‌توان نرم‌افزارهایی که سیستم عامل را کند می‌کنند و بهتر است در صورت عدم نیاز، حذف شوند، شناسایی کرد. حتی ممکن است برخی بدافزارها را هم از این روش به راحتی شناسایی کنید. خوشبختانه KnockKnock نرم‌افزار رایگانی است که هر کاربری می‌تواند آن را امتحان کند. اطلاعاتی که این نرم‌افزار فراهم می‌کند، به مراتب بیشتر و مفیدتر از اطلاعاتی است که در بخش System Preferences رویت می‌کنید.

جالب است بدانید که توسعه‌دهنده‌ی این نرم‌افزار، شخصی است که تاکنون چند ابزار امنیتی جالب دیگر برای مکینتاش ارایه کرده، به عنوان مثال نرم‌افزاری برای تشخیص اینکه آیا دوربین مک‌بوک فعال است یا خیر.

چگونه با KnockKnock تمام نرم‌افزارها و افزونه‌هایی که در کامپیوترهای اپل اجرا می‌شوند را بررسی و مانیتور کنیم؟

نصب کردن KnockKnock بسیار ساده است، کافی است فایل زیپ‌شده‌ی آن را دانلود کنید و از حالت زیپ‌شده خارج کرده و سپس آیکون آن را درگ کنید و روی Applications Folder رها کنید.

ناک‌ناک را اجرا کنید، واسط کاربری آن بسیار ساده است. روی دکمه‌ی Start Scan در بالای پنجره‌ی نرم‌افزار کلیک کنید تا اسکن کردن وضعیت آغاز شود.

قبل از شروع اسکن، رمز عبور از شما سوال می‌شود. رمز خود را وارد کنید.

اسکن کردن حدود چند دقیقه طول می‌کشد و نتیجه اعلام تعداد نرم‌افزارهای غیرسیستمی و همین‌طور تعداد آیتم‌هایی که VirusTotal به عنوان بدافزار شناسایی کرده است.

در ادامه می‌توان لیستی نرم‌افزارها را به صورت دسته‌بندی‌شده مشاهده کرد.

به عنوان مثال در بخش macOS extensions، افزونه‌ها که در حقیقت ابزارهای کمکی هستند و در Finder یا در نوتیفیکیشن سنتر و سایر بخش‌ها اضافه شده و کاری انجام می‌دهند را مشاهده می‌کنید. نام افزونه و مسیر آن نیز ذکر می‌شود. اطلاعات کمکی که VirusTotal در مورد هر افزونه ارایه کرده نیز ارایه می‌شود. لذا با یک نگاه کوتاه می‌توان متوجه شد که چه افزونه‌ها و چه بدافزارهایی روی مکینتاش موجود است.

بخش جالب‌تر و مفیدتر، Kernel Extensions یا افزونه‌های هسته‌ای است. این افزونه‌ها نرم‌افزارهایی هستند که مستقیماً با سیستم عامل و در سطح هسته‌ی سیستم عامل ارتباط دارند. طبعاً بهتر است هیچ نرم‌افزار بلااستفاده و اضافی در این بخش باقی نماند و تمام موارد اضافی حذف شوند.

آیکون قفل کنار هر یک از آیتم‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف دیده می‌شود که معنای خاصی دارد:

  • قفل سبز به این معنی است که نرم‌افزار متعلق به اپل است.
  • قفل مشکی به این معنی است که نرم‌افزار محصولی از اپل نیست و به عنوان یک نرم‌افزار کمکی و البته قابل‌اعتماد نصب شده است.
  • قفل نارنجی به این معنی است که آیتم موردبحث تأیید نشده است.

در تصویر فوق افزونه‌ی Wireless360Controller با قفل نارنجی مشخص شده و این یعنی اگر از منبع قابل‌اعتمادی دانلود و نصب نشده، باید آن را حذف کرد چرا که ممکن است بدافزار باشد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید مسیر افزونه نیز ذکر شده است و به راحتی می‌توان آن را در اپ Finder مکینتاش پیدا کرد و دیلیت کرد.

توجه کنید که دیلیت کردن آیتم‌های از نوع افزونه‌های هسته‌ای نیاز به دانش و تجربه دارد چرا که با حذف برخی افزونه‌ها، عملکرد سیستم عامل دچار مشکل می‌شود. بنابراین هیچ افزونه‌ای را بدون اطلاع از کارکرد آن، حذف نکنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید