یکی از اشکالات سیستم عامل iOS و سبک اپل در ارایه‌ی اپ و سیستم عامل و سرویس‌های اینترنتی، محدودیت است که در عین حال وقتی از امنیت و بد‌افزار صحبت می‌کنیم، نقطه‌ی قوت نیز محسوب می‌شود. در حقیقت دنیای بازتر اندروید به این معنی است که طراحی بد‌افزارها و ویروس‌ها جدی‌تر دنبال می‌شود و راه‌های بیشتری برای نفوذ به وسایل هوشمند وجود دارد. اما سوال کاربران iOS: آیا آیفون و آیپد به آنتی‌ویروس نیاز دارند؟ در ادامه در مورد نفوذپذیری iOS و نیاز به آنتی‌ویروس بیشتر صحبت می‌کنیم و به پاسخ این سوال می‌رسیم.

چرا در اپ استور اپل آنتی‌ویروس وجود ندارد؟!

اپل در تأیید کردن اپ‌ها سخت‌گیری می‌کند و این یعنی امنیت بیشتر

اپل سیستم عامل iOS را برای آیفون و آیپد طراحی کرده و تلاش خود را کرده که امنیت در این سیستم عامل برقرار باشد. در کنار طراحی سیستم عامل و تعدادی اپلیکیشن اصلی و کاربردی، اپ‌های جانبی که در App Store قرار داده می‌شوند هم با دقت بالایی بررسی شده و سپس تأیید می‌شوند تا عموم کاربران نصب کرده و استفاده کنند. به همین علت تقریباً اغلب بدافزارها و ویروس‌هایی که برای آیفون و آیپد طراحی می‌شود، در اواسط مسیر به سد محکمی به اسم اپل و توسعه‌دهندگان آن می‌رسند و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرند.

اپل با این شیوه‌ی بررسی خود، سخت‌گیرانه عمل می‌کند و در مقابل ادعا می‌کند که iOS نیازی به آنتی‌ویروس ندارد! به همین دلیل است که در اپ استور اپل، آنتی‌ویروس خاصی مشاهده نمی‌کنیم. قطعاً سازندگان معروف بسته‌های امنیتی، اپ‌هایی در اپ استور اپل قرار داده‌اند ولیکن این محصولات از جنس آنتی‌ویروس نیستند. به عنوان مثال مرورگری با قابلیت وب‌گردی امن و شخصی و نرم‌افزارهایی برای مدیریت و به خاطر سپردن پسوردها و ... توسط کمپانی‌های تولید آنتی‌ویروس منتشر می‌شود.

به نظر می‌رسد که ادعای اپل صحیح است چرا که حتی اگر بدافزاری از سد اپل عبور کند و روی آیفون نصب شود، دسترسی‌ اپ‌ها محدود است و نفوذ کردن و خرابکاری بیشتر، بسیار دشوار است. در اندروید با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان از ساختار سیستم عامل آگاهی بیشتری دارند، طبعاً راه‌های بیشتری برای خرابکاری و توسعه‌ی آلودگی وجود دارد.

برای بهبود امنیت و مقابله با ویروس‌ها در آیفون و آیپد چه کنیم؟

هیچ سیستم عامل ۱۰۰ درصد امن و نفوذناپذیر نیست. به همین علت است که باید همواره توصیه‌های امنیتی را متناسب با حساسیت امور، جدی گرفت. کسی که اطلاعات بسیار حساسی روی آیفون خود ذخیره کرده است، باید بیش از کاربران معمولی مراقب باشد و موارد ذیل را جدی بگیرد.

مهم‌ترین کاری که باید همیشه و به موقع انجام داد، بروز کردن سیستم عامل است. زمانی که باگی کشف می‌شود، سازنده‌ی سیستم عامل یا اپ و نرم‌افزار، دیر یا زود برای حل مشکل اقدام می‌کند. اپل معمولاً در بروزرسانی و برطرف کردن باگ‌ها و به خصوص باگ‌های امنیتی، عملکرد سریعی دارد. بنابراین همیشه سیستم عامل iOS را با چک کردن بروزرسانی‌ها، بروز نگه دارید. روش بروز کردن iOS توسط iTunes و همین‌طور به صورت دانلود و نصب بسته‌های بروزرسانی یا روش OTA و حل مشکلات بروزرسانی، در مقالاتی که قبلاً منتشر کردیم، بررسی شد:

برای چک کردن نسخه‌ی فعلی iOS و بررسی موجودیت آپدیت جدید نیز به مقاله‌ی زیر رجوع کنید:

شاید بروزرسانی موجب کاهش عمر باتری و تغییرات نامطلوب در برخی اپ‌های کاربردی شود و کمی بعد پشیمان شوید اما توجه کنید که مقوله‌ی امنیت اطلاعات چیزی نیست که با بروز نکردن سیستم عامل، به خوبی برقرار شود.

موضوع بسیار مهم بعدی این است که مثل عموم کاربران دسترسی‌ها را بدون دقت و حوصله به اپ‌ها ندهید! دسترسی داشتن یک اپ به دوربین یا میکروفون و یا فایل‌های روی حافظه، موضوع پیش‌پا‌افتاده‌ای است که به راحتی با تپ کردن روی Allow خاتمه پیدا کند! ممکن است همین دسترسی‌های متعدد، در نهایت راهی برای نفوذ هکرها به گوشی شما باز کند. بهتر است با سخت‌گیری در مورد دسترسی‌ها تصمیم بگیرید و بسته به اهمیت امنیت اطلاعات روی گوشی یا تبلت، دسترسی‌ها را محدود کنید.

در هر سیستم عامل حین وب‌گردی محتاطانه عمل کنید

مقوله‌ی سوم این است که در استفاده از اینترنت و سرویس‌های اینترنتی مثل ایمیل، به راحتی روی هر لینکی کلیک نکنید و هر فایلی را دانلود نکنید. هر زمان در مورد رمز عبور ایمیل یا رمزی دیگر سوال شد، ابتدا کمی فکر کنید و بررسی کنید که آیا منطقی است که این درخواست‌کننده یا وب‌سایت و اپ خاص، رمز عبور من را بپرسد؟ بهتر است برای مرور کردن وب‌سایت‌ها از مرورگر اصلی اپل یعنی سافاری استفاده کنید چرا که حین مراجعه به وب‌سایت‌های مشکوک، هشدار می‌دهد. مرورگرهایی مثل گوگل کروم و فایرفاکس نیز امنیت بالایی دارند اما معمولاً Safari سبک‌تر است و مصرف باتری کمتری دارد.

آخرین توصیه این است که برای رفع محدودیت‌ها، گوشی یا تبلت خود را جیلبریک نکنید! با جیلبریک کردن می‌توان اپ‌های خارج از اپ استور را نیز روی آیفون و آیپد نصب کرد اما امنیت سیستم عامل کاهش پیدا می‌کند.