اضافه کردن زبان برای تایپ کردن توسط کیبورد در ویندوز، حین نصب نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ و همین‌طور حین نصب ویندوز XP امکان‌پذیر است اما اگر حین نصب هم کیبورد فارسی را فعال نکرده‌اید، اضافه کردن آن پس از نصب ویندوز بسیار ساده است. در این مقاله به آموزش اضافه کردن زبان فارسی برای تایپ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸ و همین‌طور ویندوز ۷ و ایکس‌پی می‌پردازیم. با ما باشید.

قبل از بررسی روش اضافه کردن کیبورد به ویندوزهای مختلف، توجه کنید که زبان ویندوز متفاوت از زبان تایپ کردن با کیبورد است. در ویندوز ۱۰ می‌توان زبان ویندوز را فارسی کرد تا منوها و ... به زبان فارسی نمایش داده شوند:

مطلب مرتبط: چگونه زبان ویندوز ۱۰ را تغییر دهیم و زبان فارسی را به عنوان زبان سیستم انتخاب کنیم؟

نحوه اضافه کردن زبان فارسی برای تایپ در ویندوز ۱۰

ابتدا کلید ترکیبی Windows + I را فشار دهید تا اپلیکیشن Settings که راهکار جدید ویندوز ۱۰ برای مدیریت تنظیمات کامپیوتر است، اجرا شود. در این اپ روی آیکون Time & Language کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی از ستون سمت چپ تب Region & language را انتخاب کنید. در سمت راست روی دکمه‌ی + با تیتر Add a language کلیک کنید تا به صفحه‌ی انتخاب زبان‌های اضافی هدایت شوید.

از نوار جست‌وجوی بالای صفحه استفاده کنید و عبارت فارس را وارد کنید تا زبان‌های فارسی ایران و فارسی افغانستان در لیست باقی بماند. اکنون روی زبان فارسی کلیک کنید.

فعال کردن کیبورد فارسی استاندارد و کیبورد فارسی معمولی در ویندوز

زبان فارسی به لیست زبان‌های شما اضافه می‌شود و می‌توانید با کیبورد خود به صورت فارسی تایپ کنید. توجه کنید که زبان فارسی با دو کیبورد فارسی معمولی و فارسی استاندارد در ویندوز موجود است. کیبورد فارسی استاندارد یا به اختصار FAS اندکی با کیبورد معمولی متفاوت است و به عنوان مثال اعداد بالای کیبورد زمانی که زبان تایپ فارسی است، عدد فارسی تایپ می‌کنند و همین‌طور برای تایپ کردن نیم‌فاصله (جدا کردن دو حرف بدون اسپس، مثل م‌ن‌ی‌د‌س و ...) ، می‌توان Shift + Space را فشار داد. اما در کیبورد فارسی FA، برای تایپ کردن نیم‌فاصله باید Shift + Ctrl + 2 یا یکی از اعداد ۳ و ۴ را فشار داد و اعداد بالای کیبورد نیز در اغلب نرم‌افزارها، اعداد انگلیسی تایپ می‌کنند.

برای انتخاب کیبورد موردنظر خود، روی زبان فارسی کلیک کنید و سپس روی Options کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی می‌توان روی Add a keyboard کلیک کرد و کیبورد Persian و یا Persian (standard) را به تناسب نیاز، فعال کرد.

می‌توان هر دو کیبورد را نیز فعال کرد. در این صورت حین تغییر زبان کیبورد با شرت‌کات Shift + Alt،  کیبورد فارسی که قبلاً فعال بوده، مجدداً فعال می‌شود. برای تغییر کیبورد FA به FAS، در تسک‌بار ویندوز روی آیکون کوچک زبان کلیک کنید و یکی از کیبوردهای فارسی را به عنوان کیبورد فارسی اصلی، فعال کنید.

روش اضافه کردن زبان فارسی به کیبورد ویندوز ۸

در ویندوز ۸ روی منوی استارت راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Control Panel‌ را انتخاب کنید. در کنترل پنل نیز ابتدا نما را به حالت Category تغییر دهید و سپس روی Clock, Language, and Region کلیک کنید. در این بخش نیز روی Language کلیک کنید.

اکنون در لیست زبان‌ها، زبان Persian را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

زبان فارسی به لیست زبان‌های کیبورد اضافه می‌شود. اگر به دنبال استفاده از کیبورد Persian و یا Persian (standard) هستید، می‌بایست روی Options کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی، با کلیک کردن روی Add an input method می‌توان انواع کیبوردهای فارسی که در ویندوز موجود است را انتخاب کرد.

چگونه زبان فارسی را به کیبورد ویندوز ویستا و ویندوز ۷ اضافه کنیم؟

در ویندوز ۷ و ویستا روی منوی استارت کلیک کنید و سپس Control Panel را انتخاب کنید. در کنترل پنل نیز مثل ویندوز ۸ عمل کنید و مسیر زیر را طی کنید:

 Control Panel > Clock, Language, and Region > Change keyboards or other input methods

در این بخش روی دکمه‌ی Change keyboards کلیک کنید. در تب General روی Add کلیک کنید و در لیست زبان‌های موجود اسکرول کنید تا به زبان فارسی برسید. تیک زبان‌ها و کیبوردهای موردنظر خود را اضافه کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید و در پنجره‌های قبلی نیز روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

روش اضافه کردن زبان فارسی برای تایپ در ویندوز XP

برای اضافه کردن زبان فارسی به کیبورد در ویندوز XP، اگر حین نصب ویندوز زبان فارسی را انتخاب نکرده‌اید، می‌بایست سی‌دی نصب ویندوز را در اختیار داشته باشید. مسیر اضافه کردن زبان جدید به کیبورد، شبیه به ویندوز ویستا و ویندوز ۷ است. ابتدا کنترل پنل را از طریق منوی استارت اجرا کنید. در کنترل پنل مسیر زیر را طی کنید:

Control Panel > Date, Time, Language, and Regional Options > Add other languages

در تب Languages روی دکمه‌ی Details کلیک کنید. در تب Settings روی Add کلیک کنید و زبان ورودی را از منوی کرکره‌ای Input language انتخاب کنید. نوع کیبورد را نیز از طریق منوی کرکره‌ای Keyboard layout مشخص کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید. در پنجره‌های قبلی نیز روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

اگر حین مراحل انتخاب زبان و کیبورد، در مورد موجود نبود فایل‌ها هشدار داده شد، سی‌دی نصب ویندوز ایکس‌پی را در درایور نوری کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود قرار دهید تا فایل‌های ضروری، کپی شود.