در ویندوز ۱۰ می‌توان برخی از اطلاعات شخصی و جزئیات که به صورت متادیتا روی فایل ذخیره شده، حذف کرد. به عنوان مثال تهیه‌کننده یا Author یک فایل ساده‌ی Word را می‌توان حذف کرد و در صورت نیاز تغییر داد. درست مثل اطلاعات EXIF که مشخصات و تنظیمات دوربین عکاسی و حتی گاهی مختصات GPS جایی که عکس گرفته شده را به همراه عکس‌ها ارایه می‌کند.

گاهی اوقات فایلی را به عنوان قالب کار و نمونه، دانلود می‌کنیم و پس از تغییرات فراوان، قصد انتشار آن را داریم. در این شرایط وجود اطلاعات متادیتای قبلی که تهیه‌کننده و برخی موارد دیگر را مشخص می‌کنند، مشکل‌ساز است و باید این موارد را حذف کرد و یا تغییر داد. معمولاً برای حذف و تغییر این اطلاعات، باید از اپلیکیشن یا نرم‌افزاری که فایل را ویرایش کرده، استفاده کنیم. به عنوان مثال در مورد یک فایل Word باید از نرم‌افزار ورد استفاده کنیم اما برخی اطلاعات اضافی برخی انواع فایل را به کمک سیستم عامل نیز می‌توان دستکاری کرد و ورد نیز یکی از این انواع است.

قبلاً با روش حذف کردن اطلاعات EXIF عکس‌ها در ویندوز و همین‌طور اندروید آشنا شدیم:

و اکنون به دیگر انواع فایل می‌پردازیم.

چگونه اطلاعات شخصی را از متادیتای فایل‌ها در ویندوز حذف کنیم؟

فایل موردنظر خود را در ویندوز اکسپلورر پیدا کنید و روی آن راست‌کلیک کنید. گزینه‌ی آخر یعنی Properties را انتخاب نمایید. در پنجره‌ی خواص فایل، تب Details را انتخاب کنید. در این تب اطلاعاتی اضافی مثل تیتر و موضوع و برچسب‌ها و دسته و همین‌طور کامنت و تهیه‌کننده و ... مشاهده می‌کنید. مثل تصویر زیر:

برای حذف کردن تمام اطلاعات اضافی که ویندوز در این فایل شناسایی کرده، روی لینک Remove properties and personal information کلیک کنید. ویندوز پنجره‌ای برای انتخاب مواردی که می‌خواهید حذف کنید، نمایش می‌دهد. حالت پیش‌فرض این است که ویندوز یک نسخه‌ی کپی و بدون اطلاعات اضافه ایجاد می‌کند. بنابراین می‌توانید روی OK کلیک کنید و فایلی با نام مشابه ولیکن بدون اطلاعات اضافه، در فولدر فعلی ایجاد می‌شود.

اگر نمی‌خواهید نسخه‌ای کپی‌شده از فایل اصلی و بدون اطلاعات اضافی تهیه کنید، گزینه‌ی دوم بالای صفحه یعنی Remove the following properties from this file را انتخاب کنید و سپس مواردی که می‌بایست حذف شود را یک‌به‌یک تیک بزنید و در نهایت روی OK کلیک کنید. توجه کنید که با کلیک کردن روی دکمه‌ی Select All نیز می‌توان تمامی موارد را تیک زد تا از فایل فعلی حذف شوند.

پس از حذف اطلاعات اضافی که روی فایل ذخیره‌شده، نمی‌توان آن را بازگردانی کرد. بنابراین حین حذف کردن اطلاعات اضافه به مواردی که تیک می‌زنید توجه بیشتری کنید.