این روزهابا افزایش محبوبیت تلفن‌های همراه در بین کاربران و همچنین رشد روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی، فایل‌های مختلفی بین کاربران منتقل می‌شوند؛ زمانی‌که بحث پهنای باند و سرعت بارگذاری باشد، مسلماً ترجیح همه استفاده از فایل‌هایی با حجم کمتر هستند. به همین دلیل از فایل‌های ویدیویی به‌سمت فایل‌های گیف و از گیف‌ها هم به سمت فایل گیف کم‌ حجم‌تر می‌روند. در این مقاله سعی داریم به چگونگی کم کردن حجم یک فایل گیف پرداخته و بهترین اپلیکیشن‌ها برای این کار را معرفی کنیم.

چگونه حجم یک فایل گیف را کم کنیم؟

موارد مختلفی برای مدیریت حجم یک فایل گیف وجود دارد؛ این موارد شامل تعداد رنگ موجود در فایل، ابعاد تصاویر و تعداد فریم‌های موجود در فایل است. اگر یک فایل گیف دارای تحرکات زیادی باشد، مسلماً حجم آن بیشتر است؛ اما اگر بتوانید آن را بهینه کنید به‌ راحتی می‌توانید از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید. فتوشاپ یکی از ابزارهای عالی برای ویرایش تصاویر تصویر شماست. برای ویرایش یک فایل GIF در فتوشاپ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فضای اضافی اطراف تصویر را حذف کنید

می‌توانید با کم کردن حاشیه اطراف تصویر اصلی موجود در فایل گیف حجم آن را به نسبت خوبی کاهش دهید.

  • ابعاد خروجی را کاهش دهید

اگر از Adobe Photoshop elements 14 استفاده می‌کنید، در رابط کاربری برنامه به سراغ گزینه File و سپس Save for Web بروید. در این پنجره جدید می‌توانید تغییرات لازم در ابعاد فیزیکی فایل خود ایجاد کنید، اطلاعات رنگی را کاهش دهید و ...

  • تعداد رنگ‌های موجود در تصویر را تنظیم کنید

۶۴ رنگ خاص، بهترین پیشنهاد برای کاهش حجم است.

بهترین اپلکیشن‌های تغییر دهنده حجم GIF

در لیست زیر به بهترین جایگزین‌ها برای فتوشاپ اشاره می‌کنیم؛ توضیحات لازم برای هر یک از اپلیکیشن‌ها داده شده است.

FileOptimizer

این اپلیکیشن یکی از ابزارهای پیشرفته برای بهینه‌سازی فایل‌های گیف است؛ زیرا می‌تواند با روش‌های متعدد فایل گیف را فشرده کند. البته این برنامه می‌تواند فایل‌های صوتی و تصویری نظیر JPG، TIFF و... را نیز فشرده کند.

FileMinimizer Pictures

این برنامه می‌تواند تا حدود ۹۸ درصد یک فایل گیف را با تکنیک‌های معمول فشرده کند. اساس کار این برنامه فشرده‌سازی بر مبنای ۴ سطح مختلف است که می‌تواند یک فایل گیف را کم حجم کند. اپلیکیشن ذکر شده تنها برای ویندوز برنامه‌نویسی شده است.

RIOT، Giffting Tools، GIF Optimizer، Picasion.com – Online،  GIF Reducer همگی ابزارهای توانمند دیگری هستند که می‌توانند به شما برای کاهش حجم فایل‌های گیف کمک کنند؛ هر کدام از این اپلیکیشن‌ها ویژگی‌های متععدی را به شما ارائه می‌کنند.