مایکروسافت در ویندوز ۱۰ قابلیت‌های جدید و مفیدی اضافه کرده تا کاربران را به استفاده از نسخه‌ی جدید ویندوز تشویق کند. شاید قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰ برای کاربرانی که اخیراً آن را نصب کرده‌اند، ناشناخته باشد. در این مقاله به معرفی ۱۰ ویژگی جدید در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم که بهتر است هر کاربری در مورد آن بداند.

بروزرسانی‌های ویندوز ۱۰ صرفاً برای بهبود امنیت نیست بلکه قابلیت‌های جدیدی نیز به این نسخه‌ی ویندوز اضافه می‌کند و همین‌طور قابلیت‌های موجود را بهینه می‌کند. به عنوان مثال اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ که می‌خواهد جای Control Panel ویندوزهای قبلی را بگیرد، در گذر زمان کامل‌تر شده و تنظیمات بیشتری را در خود جای داده است. در ادامه با ۱۰ مورد از بهترین قابلیت‌ها و ابزارهای جدید ویندوز ۱۰ آشنا می‌شویم.

دستیار صوتی کورتانا

شاید برای کسانی که انگلیسی‌زبان نیستند، استفاده از دستیار صوتی که در درجه‌ی اول برای تشخیص گفتار و اجرای دستوراتی به زبان انگلیسی طراحی شده، در ابتدا مشکل باشد اما در نهایت باید از دستیارهای صوتی معروف مثل Siri اپل و دستیار صوتی گوگل و همین‌طور Cortana استفاده کرد.

برای فعال کردن کورتانا می‌توان روی آیکون سرچ کلیک کرد اما راه حل ساده‌تر این است که روی آیکون جست‌وجو کلیک کنید و سپس روی Notebook در سمت چپ کلیک کنید تا تنظیمات کورتانا نمایان شود. در این بخش می‌توان Hey Cortana را فعال کرد تا با تلفظ این عبارت، دستیار صوتی آماده‌ی دریافت دستورات شود.

یکپارچگی با گوشی‌های مبتنی بر Windows 10

در بروزرسانی پاییزی ویندوز ۱۰ که چندی پیش منتشر شده، ارتباط بین کامپیوتر ویندوز و گوشی‌ها و به خصوص گوشی‌های ویندوزی بهتر شده است. زمانی که گوشی ویندوزی با کامپیوتر ویندوز در ارتباط است، می‌توان پیامک‌ها را از طریق کامپیوتر تایپ و ارسال کرد و همین‌طور فرستادن اپ‌ها و وب‌سایت‌ها از کامپیوتر به گوشی و بالعکس، ساده می‌شود.

با استفاده از قابلیت جالب قفل دینامیک یا Dynamic Lock نیز می‌توان هم‌زمان با دور شدن از سیستم ویندوزی، آن را به صورت خودکار لاک کرد و در ادامه با نزدیک شدن گوشی به سیستم ویندوز ۱۰، لاگین به صورت خودکار انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی مفید و جالب به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه فرمایید.

روش استفاده از Dynamic lock ویندوز ۱۰: با دور شدن گوشی یا خاموشی بلوتوث، سیستم خود را قفل کنید

فایل‌های خود را در OneDrive آپلود کنید و هر زمان که لازم است، دانلود و همگا‌م‌سازی کنید

سرویس ابری وان‌درایو مایکروسافت، یکی از رقبای اصلی گوگل درایو است که به کمک آن می‌توان فایل‌ها را آپلود کرد و با دیگران به اشتراک گذاشت و همین‌طور مشغول ویرایش فایل‌های آفیس به صورت آنلاین شد.

وان‌درایو به صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ موجود است و کاملاً با آن یکپارچه شده است. یک فولدر مخصوص وان‌درایو در ویندوز ایجاد می‌شود و می‌توان فایل‌های آنلاین را مثل فایل‌هایی که روی هارد یا SSD کامپیوتر قرار گرفته، استفاده کرد و صد البته باید به اینترنت دسترسی داشت. اگر فایل‌های بزرگی دارید و یا سرویس اینترنت شما گران‌قیمت و حجمی است، طبعاً وان‌درایو تنها برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های آفیس مثل ورد و اکسل به شما کمک می‌کند اما در ویندوز ۱۰ یک راه حل ساده برای این شرایط وجود دارد: دانلود شدن فایل‌ها تنها با انتخاب کردن فایل‌ها و سپس کلیک روی دکمه‌ی download صورت می‌گیرد. بنابراین حجم اینترنت شما برای همگام‌سازی همیشگی، مصرف نمی‌شود.

با Storage Sence ویندوز ۱۰

یکی از ویژگی‌های مفید ویندوز ۱۰ این است که حجم ویندوز کمتر از نسخه‌های پیشین است و به مرور زمان نیز افزایش کمتری دارد. ابزار مفیدی به اسم Storage Sense نیز در ویندوز ۱۰ موجود است و فایل‌های بی‌استفاده و همین‌طور فایل‌های قدیمی که دیلیت شده و در سطل زباله باقی‌مانده را پس از ۳۰ روز، حذف می‌کند. با این روش پاکسازی خودکار، حجم ویندوز ۱۰ پس از مدتی استفاده، کمتر از نسخه‌های قبلی است.

ساخت PDF با قابلیت Print to PDF ویندوز ۱۰

ایجاد فایلی با فرمت پرتابل یا به اختصار PDF برای جابجا کردن فایل‌های آفیس و ... بدون به هم ریختن فونت‌ها و چیدمان و ابعاد، انتخابی عالی و فراگیر است. به همین جهت در ویندوز ۱۰ یک اپلیکیشن جدید برای ساخت PDF ایجاد شده است. این ابزار ساخت PDF مثل اغلب ابزارها به صورت یک پرینتر نرم‌افزاری در ویندوز مجتمع می‌شود و در نتیجه در هر نرم‌افزاری که قابلیت پرینت کردن دارد، می‌توان این پرینتر را انتخاب کرد و در ادامه یک فایل PDF ایجاد کرد. توجه کنید که نام پرینتر پی‌دی‌اف در این نسخه از ویندوز، Microsoft Print to PDF است و پس از کلیک روی دکمه‌ی پرینت، نام و آدرس فایل PDF سوال می‌شود.

فعال کردن ویندوزهای اورجینال با حساب کاربری مایکروسافت

مایکروسافت فعالسازی ویندوز ۱۰ را برای کاربرانی که می‌خواهند ویندوز خود را ارتقا دهند و سریال نامبر و ... حفظ نکنند را ساده کرده است چرا که می‌توان لایسنس قانونی ویندوز را در حساب کاربری مایکروسافت ذخیره کرد و هر زمان که ویندوز جدیدی نصب می‌شود، پس از ورود به حساب خود در وب‌سایت مایکروسافت، فعالسازی نیز به صورت خودکار و ساده، انجام شود.

مزیت دیگر این روش جدید، نصب کردن ویندوز ۱۰ روی دیگر محصولات است چرا که لایسنس ویندوز ۱۰ ارتباطی با سخت‌افزار نخواهد داشت.

مایکروسافت برای استفاده از ویندوز ۱۰ بدون نرم‌افزارها و اپ‌های خویش و در حقیقت استفاده از سبک‌ترین حالت ویندوز ۱۰، گزینه‌ای به اسم Start with a clean Windows install را نیز در کنار ابزارهای ویندوزی دیگر اضافه کرده است.

مدیریت کامل و بهینه‌ی بروزرسانی‌های ویندوز

کسانی که اینترنت کند و یا گران‌قیمتی در اختیار دارند، همیشه از سیستم دانلود خودکار بروزرسانی‌ها در ویندوز و همین‌طور سایر سیستم عامل‌ها گله می‌کنند. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ این امکان را فراهم کرده که سرعت دانلود بروزرسانی‌ها به دلخواه تنظیم شود.

مطلب مرتبط: چگونه سرعت دانلود و آپلود آپدیت‌ها را در ویندوز ۱۰ محدود کنیم؟

دانلود کردن بروزرسانی از دیگر کامپیوترهایی که در شبکه موجود هستند و قبلاً بروزرسانی‌ها را دریافت کرده‌اند و همین‌طور مشخص کردن زمان نصب بروزرسانی، از دیگر ویژگی‌های مدیریت بروزرسانی‌ها در ویندوز ۱۰ است. حتی می‌توان بروزرسانی‌هایی که اخیراً روی ویندوز ۱۰ نصب شده و احیاناً مشکلاتی به وجود آورده را آن‌اینستال کرد.

روشنایی کمتر برای ساعت‌های شب با Night Light

در ویندوز ۱۰ هم مثل اندروید و آیفون، حالت شب اضافه شده تا بتوان در ساعت‌های خاموشی، روشنایی صفحه و به خصوص رنگ آبی که چشم را بیشتر خسته می‌کند، کاهش داد. خوشبختانه این ویژگی به صورت خودکار نیز عمل می‌کند و به عنوان مثال می‌توان آن را از شروع تاریکی تا صبح، به صورت خودکار فعال کرد.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای که در مورد نور شب یا حالت تاریکی ویندوز ۱۰ منتشر کردیم، مراجعه فرمایید:

چگونه نور شب (حالت شب) را در ویندوز ۱۰ فعال کنیم؟

مدیریت بهتر نوتیفیکیشن‌ها در ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰ می‌توان نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های مختلف ویندوزی و همین‌طور نرم‌افزارهای جانبی را بهتر از قبل مدیریت کرد. برای غیرفعال کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها و یا نوتیفیکیشن‌های مربوط به چند اپ خاص، می‌توان در اپ ستینگس به مسیر زیر مراجعه کرد:

Settings > System > Notifications & Actions

و سوییچ هر اپ را به صورت جدا فعال یا غیرفعال کرد.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

چگونه نوتیفیکیشن نرم‌افزارها در ویندوز ۱۰ را به صورت جداگانه غیرفعال کنیم؟

حذف کردن صفحه‌ی قفل ویندوز ۱۰

در ویندوز ۱۰ اگر صفحه‌ی لاگین مزاحم شماست و نیازی به حفظ امنیت و حریم شخصی نمی‌بینید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید. به این منظور کافی است در منوی استارت عبارت netplwiz را جست‌وجو کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید.

اکنون در پنجره‌ای که حساب‌های کاربری را لیست کرده، تیک گزینه‌ی Users must enter a user name and password to use this computer را حذف کنید و در ادامه رمز عبور خود را وارد کنید تا حذف صفحه‌ی لاگین، تأیید شود. اگر رمز عبوری انتخاب نکرده‌اید، کلید اینتر را فشار دهید و فیلد رمز عبور را خالی بگذارید.