در iOS 11 ویژگی‌های جدیدی از جمله: رفع باگ‌های امنیتی و ویژگی‌های اصلی آیفون و آیپد اضافه شد. برای اولین‌بار، تعداد قابل توجهی از ویژگی‌ها تنها برای کاربران آیپد در دسترس قرار گرفته است. حتی اگر مالک جدیدترین نوع iPad نیستید می‌توانید خوشحال باشید؛ زیرا ویژگی‌های جدید برای مدل‌های مختلفی از آیپدها عرضه شده است و بخش زیادی از مدل‌ها را شامل می‌شود. یکی از این ویژگی‌های جدید نوار ابزار Dock بوده که برگرفته از این نوار در مک‌بوک‌ها است. در این مقاله درباره چگونگی استفاده از این ویژگی صحبت خواهیم کرد.

Dock را چگونه فعال کنیم؟

داک اپل در وهله اول یک لانچر است که ویژگی‌های متعددی را با خود به ارمغان می‌آورد و با لانچرهای سوم شخص در iOS متفاوت است. این نوار ابزار همیشه در پایین صفحه باقی می‌ماند و می‌توانید به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. در آی‌او‌اس ۱۰ اگر پایین صفحه را به بالا بکشید، Control Center ظاهر می‌شود؛ این درحالیست که در آی‌او‌اس ۱۱ با این حرکت داک ظاهر خواهد شد و اگر صفحه را بیشتر به سمت بالا بکشید مرکز کنترل را بعنوان بخش جدیدی از Mission Control مشاهده خواهید کرد.

مطلب مرتبط: در iOS 11 چه ویژگی‌های جدیدی وجود دارد و چگونه آن را دانلود و نصب کنیم؟

اگر از صفحه کلید فیزیکی برای آیپد خود استفاده می‌کنید، کافی است برای فعال کردن داک از کلیدهای ترکیبی Command + Option + D استفاده کنید.

اضافه کردن اپلیکیشن به داک

داک می‌تواند از ۱۱ اپلیکیشن در آیپد مینی ۱۱ اینچی و ۱۵ اپلیکیشن در آیپد پرو پشتیبانی کند. برای اضافه کردن اپلیکیشن‌ها مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه اصلی روی آیکون اپلیکیشن یا یک پوشه تپ کنید و انگشت خود را نگه دارد تا زمانی‌که آیکون مورد نظر شروع به لرزیدن کند.
  • آیکون را بکشید و به نوار داک منتقل کنید.

توجه داشته باشید به تعداد اپلیکیشنی که به داک اضافه می‌کنید، آیکون‌ها کوچک‌تر می‌شوند تا به فرمی مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای اینکه تعداد اپلیکیشن بیشتری در داک داشته باشید می‌توانید از ترفندی جالب استفاده کنید؛ یک پوشه با نامی مشخص بسازید و اپلیکیشن‌هایی که با هم تشابه دارند را در آن پوشه قرار دهید و سپس پوشه را به داک منتقل کنید.

چگونه اپلیکیشن‌ها را از داک حدف کنیم؟

درصورتی‌که تصمیم به حذف هر اپلیکیشنی از داک دارید، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

روی آیکون اپلیکیشن در داک تپ کنید و انگشت خود را نگه دارید تا آیکون شروع به لرزیدن کند.

اپلیکیشن را به صفحه اصلی یا یک پوشه درگ کنید.

مطلب مرتبط: با تغییرات iOS 11 که کمتر به آن اشاره شده آشنا شوید

نمایش یا پنهان کردن اپلیکیشن‌های اخیرا استفاده شده

بصورت پیش‌فرض، گوشه راست داک برای اپلیکیشن‌هایی که آخرین بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند رزرو شده است. لیست اپلیکیشن‌های از قبل استفاده شده، جزو همان لیست ۱۱ تا ۱۵ اپلیکیشن موجود در داک قرار خواهند گرفت.

اگر قصد دارید تا با حذف آنها فضای موجود بصورت خاص برای اپلیکیشن‌های منتخب باشد، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تنظیمات را باز کنید و روی گزینه General تپ کنید.
  • Multitasking & Dock را انتخاب کنید.
  • نوار مربوط به گزینه Show Suggested and Recent Apps را بزنید تا غیرفعال شود.

ترتیب و ویرایش مکان اپلیکیشن‌ها در داک

علاوه‌بر اضافه کردن اپلیکیشن‌ها به نوار داک، می‌توانید آنها را در جای مخشصی قرار دهید؛ برای این کار ابتدا انگشت خود را روی آیکون اپلیکیشن نگه دارید تا شروع به لرزیدن کند و سپس شروع به درگ کردن آن در فضای داک کنید.

Slide Over را برای حالت چند وظیفه‌ای و موازی با هم فعال کنید

داک در آی‌او‌اس تنها راه برای دستیابی به Slide Over یا Split Veiw در آیپد نیست، اما خوب آسان‌ترین راه است. Slide Over یک اپلیکیشن در صحفه است که در کنار اپلیکیشن‌های دیگر در صفحه موجود می‌باشد. برای باز کردن یک اپلیکیشن در Slide Over به موازات یک اپلیکیشن دیگر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • درحالیکه یک اپلیکیشن را باز کرده‌اید به داک بروید
  • آیکون اپلیکیشن دوم را تپ کنید و آن را در برنامه اول بکشید
  • مشاهده خواهید کرد که اپلیکیشن دوم در پنجره شناور در سمت راست صفحه بصورت پیش‌فرض نشان داده خواهد شد.

لازم به ذکر است می‌توانید این پنجره شناور را به جاهای مختلف صفحه نمایش ببرید؛ برای این کار کافی است نوار بالای صفحه را گرفته و آن را جابجا کنید.

جابجایی داده‌ها بین اپلیکیشن‌ها و داک

در Slide Over می‌توانید داده‌ها را بین اپلیکیشن‌ها جابجا کنید؛ برای مثال می‌توانید یک لینک را در سافاری کپی کنید و در اپلیکیشن دوم که Note است بصورت مستقیم پیست کنید.