در ویندوز ۱۰ می‌توان اجرای اپ‌ها در پس‌زمینه را به سادگی از طریق Settings مدیریت کرد. اپ‌های ویندوز ۱۰ با اجرا شدن در پس‌زمینه، دانلود اطلاعات از اینترنت، نمایش نوتیفیکیشن و و بروزرسانی داده‌های خود را پیگیری می‌کنند. اگر تعداد این اپ‌ها زیاد باشد و سیستمی ویندوزی سخت‌افزار خوبی نداشته باشد، طبعاً افت سرعت محسوس می‌شود و باید برای غیرفعال کردن تعدادی از اپ‌ها اقدام کرد. در ادامه روش کار را بررسی می‌کنیم.

اجرا در پس‌زمینه روش خوبی برای اطلاع از آخرین اتفاقات یک اپ است. به عنوان مثال اپلیکیشن Mail ویندوز ۱۰ را در نظر بگیرید، زمانی که این اپ در پس زمینه اجرا شده، هر از گاهی بررسی می‌کند که آیا ایمیل جدیدی دریافت کرده‌اید یا خیر. دانلود داده از اینترنت نیازمند پردازش و استفاده از منابع سخت‌افزاری است و طبعاً اپ سبک و ساده‌ی Mail، بخشی از رم و پردازنده را به خود اختصاص می‌دهد. اپ‌های اصلی ویندوز ۱۰ و همین‌طور برخی اپ‌ها که از ویندوز استور دانلود و نصب شده‌اند در پس‌زمینه اجرا می‌شوند.

متوقف کردن اپ‌های پس‌زمینه علاوه بر بهبود سرعت سیستم ویندوزی، در مصرف باتری نیز موثر است. اما چگونه این کار را انجام دهیم و اجرا در پس‌زمینه را محدود کنیم؟

چگونه از اجرای اپ‌ها در پس‌زمینه در ویندوز ۱۰ جلوگیری کنیم؟

  • ابتدا با کلید ترکیبی Windows + I و یا از منوی استارت، اپ Settings را اجرا کنید.
  • در ستینگس روی گزینه‌ی Privacy کلیک کنید و در ادامه روی Background apps کلیک کنید.
  • اکنون در سمت راست سوییچ Let apps run in the background را در حالت Off قرار دهید تا اجرای تمام اپ‌ها در پس‌زمینه، متوقف شود.

شاید توقف اجرای همه‌ی اپ‌ها، چه مفید و چه غیرضروری، انتخاب شما نباشد. در این صورت می‌توانید اپ‌ها را به صورت جداگانه کنترل کنید و موارد دلخواه را مجاز فرض کنید و موارد دیگر را غیرفعال کنید تا در پس‌زمینه اجرا نشوند. برای هر اپ یک سوییچ On و Off در نظر گرفته شده و می‌توان یکایک اپ‌ها را به صورت جداگانه مدیریت کرد.

  • برای از کار انداختن برخی اپ‌های پس‌زمینه، اسکرول کنید و در لیست اپلیکیشن‌ها، موارد ضروری را On و سایر موارد را Off کنید.

توصیه می‌کنیم که اپ‌هایی مثل ایمیل، ویندوز استور، وان‌نوت و ویندوز دیفندر و Security Center یا مرکز امنیت ویندوز را برای اجرا در پس‌زمینه مجاز فرض کنید و اپ‌های کم‌اهمیت‌تر مثل اسکایپ و فیس بوک و اپلیکیشن Weather برای بررسی وضعیت آب‌وهوایی را غیرمجاز در نظر بگیرید.