روش آنلاک کردن گوشی با اسکن چهره یا Face Unlock، مدت‌هاست که در سیستم عامل ویندوز اضافه شده است. تشخیص چهره اخیراً در گوشی آیفون ۱۰ اپل نیز پیاده‌سازی شده و همین‌طور گوشی OnePlus 5T و برخی گوشی‌های اندرویدی دیگر، با بروزرسانی آن را دریافت کرده‌اند. خبر خوش این است که در میان اپلیکیشن‌های اندرویدی، اپ‌هایی وجود دارد که آنلاک کردن با تشخیص چهره را با عملکرد نسبتاً خوب، فعال می‌کند. در ادامه به روش فعال کردن قابلیت تشخیص چهره در اندروید توسط یک اپ جالب می‌پردازیم.

قابلیت Face Unlock در گوشی‌های اندرویدی که دوربین باکیفیتی داشته باشند قابل‌استفاده است و عملکرد قابل‌قبولی دارد. البته توصیه‌ی متخصصین امنیت این است که حتی در آیفون ۱۰ هم بهتر است از این روش استفاده نکنید چرا که موارد زیادی گزارش شده که یکی از اعضای خانواده، گوشی شخصی دیگر را به دلیل شباهت نسبتاً زیاد، آنلاک کرده است!

اما به هر حال اگر به دنبال یک اپلیکیشن جدید و بروز برای آنلاک از طریق تشخیص چهره هستید، بهتر است AutoInput را امتحان کنید. توجه کنید که این اپ تنها در محصولاتی با اندروید نوقا یا اوریو (اندروید ۷ و ۸) قابل استفاده است و نه نسخه‌های قدیمی‌تر. به علاوه در برخی گوشی‌ها مثل محصولات شیائومی، اگر رام مورداستفاده MIUI این کمپانی باشد، نمی‌توان از این اپ استفاده کرد. بهتر است در این محصولات از رام کاستم به جای رام اصلی سازنده استفاده کنید.

در ادامه روش استفاده از این اپلیکیشن اندرویدی را بررسی می‌کنیم.

آنلاک کردن گوشی با قابلیت تشخیص چهره و اپ AutoInput

ابتدا اپلیکیشن AutoInput را دانلود و نصب کنید. در اولین مرتبه‌ی اجرای اپ، پیام Starting Trial به معنی شروع دوره‌ی آزمایشی ۷ روزه نمایش داده می‌شود و با تپ روی OK می‌توانید به مدت یک هفته از امکانات کامل اپلیکیشن استفاده کنید و در صورت مناسب بودن، با پرداخت ۲ دلار، ثبت نام کرده و نسخه‌ی کامل را استفاده کنید.

قدم بعدی این است که اگر سیستم عامل گوشی‌تان اندروید ۷ است، سرویس Accessibility را برای این اپلیکیشن فعال کنید. در اندروید ۸ چنین کاری لازم نیست. اپ اتواینپوت به صورت خودکار پیامی نمایش می‌دهد و شما را به اپ Settings اندروید هدایت می‌کند تا سرویس موردبحث را فعال کنید. در تنظیمات بخش Accessibility اندروید اسکرول کنید و اپ AutoInput را فعال کنید. اگر سیستم عامل گوشی اندروید ۸ باشد هم پیام سبزی مبنی بر فعال شدن سرویس موردبحث نمایش داده می‌شود.

قدم بعدی این است که روی دکمه‌ی Auto Dismiss Keyguard در سمت راست و پایین تب Standalone Features تپ کنید تا این ویژگی فعال شود.

اکنون زمان آن فرارسیده که چهره‌ی خود را به گوشی معرفی کنید. در تنظیمات گوشی روی Security and Location تپ کنید و سپس روی Smart Lock تپ کنید. اگر رمزی از نوع PIN یا طرح اتصال نقاط برای آنلاک کردن گوشی در نظر گرفته‌اید، از آن استفاده کنید و به مرحله‌ی بعدی بروید. 

روی Trusted Face تپ کنید و با تپ کردن روی گزینه‌ی SET UP در پایین صفحه، مراحل معرفی چهره را دنبال کنید. توجه کنید که برای اسکن دقیق‌تر چهره، می‌بایست روشنایی اطراف کافی باشد. در نهایت به صفحه‌ی All Set می‌رسید و مراحل به پایان رسیده است.

حال می‌توانید عملکرد گوشی خود در تشخیص چهره را امتحان کنید. کافی است زمانی که نمایشگر گوشی خاموش است، کلید پاور را فشار دهید و دوربین سلفی گوشی را روبروی صورت خود بگیرید و کمی صبر کنید تا اسکن و تطبیق چهره به پایان برسد.

آیا استفاده از این اپ امن است؟

در تست و بررسی‌های انجام شده، عملکرد این اپلیکیشن از نظر امنیت چندان عالی نبوده و گاهی گوشی به راحتی آنلاک می‌شود. اما از طرف دیگر اپلیکیشن‌های مشابهی که در فروشگاه اپلیکیشن گوگل پلی و دیگر وب‌سایت‌ها و فروم‌ها قرار داده شده، با ادعای امنیت بالا در عمل چندان خوب نیستند و حتی برخی اپ‌ها مدت‌هاست که بروز نشده‌اند!