فونت‌ها نقش مهمی در خوانده شدن مطالب آن هم در صفحات تلفن‌های همراه و حتی تبلت‌ها دارند. یک فونت نه چندان زیبا می‌تواند انگیزه ما را از مطالعه کتاب یا هر مطلب دیگری در گوشی از بین ببرد. در واقع می‌توان گفت طراحی و فونت مناسب برای هر مطلبی می‌تواند احساس ما را برای خواندن یا نخواندن آن متن برانگیزد. به همین دلیل پیدا کردن یک فونت زیبا می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده برای کسانی باشد که قصد دارد متون مختلفی را در گوشی خود بخوانند.

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای تغییر فونت در اندروید وجود دارد که خوب البته یکسری از این تغییرات نیاز به یک گوشی روت شده دارند.

روش اول: تنظیمات سیستم

اندروید به‌صورت پیش‌فرض امکان تغییرات فونت را نمی‌دهد، اما خوب شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه مبتنی‌بر این سیستم‌عامل امکان تغییر فونت را ایجاد می‌کنند. برای مثال، بعضی از محصولات قدیمی‌تر سامسونگ که از رابط کاربری TouchWiz بهره می‌برند این ویژگی را دارا می‌باشند. برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید:

Setting > My Devices > Display > Font Style

محصولات جدیدتر سامسونگ که از اندروید ۴.۳ به بالا استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با دنبال کردن مسیر زیر فونت دستگاه خود را تغییر دهند؛

Setting > My Devices > Display > Font Style

جالب است بدانید سامسونگ یک فروشگاه آنلاین برای خرید فونت‌های جدید نیز دارد. برای دسترسی به این فروشگاه، روی Get Fonts Online که در صفحه فونت‌ها موجود است تپ کنید. اما اگر تلفن همراه شما از محصولات سامسونگ نیست، تغییر فونت به این موضوع بستگی دارد که کمپانی سازنده این امکان را فراهم کرده باشد یا خیر.

روش دوم: HiFont

HiFont یک اپلیکیشن رایگان است که در فروشگاه گوگل می‌توانید آن را پیدا و دانلود کنید. این اپلیکیشن بالغ بر ۱۰۰ فونت مختلف را در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانید از آنها بجای فونت پیش‌فرض سیستم خود استفاده کنید. خوبی این اپلیکیشن این است که وابسته به نوع نسخه اندروید دستگاه شما نیست. اتفاق جالب درباره این اپلیکیشن این است که می‌توانید بعد از نصب فونت‌ها خود اپلیکیشن را پاک کنید، با پاک شدن اپلیکیشن فونت‌های نصب شده پاک نمی‌شوند. این اپلیکیشن توسط تمامی گوشی‌های سری گلکسی بدون نیاز به روت شدن پتشیبانی می‌شود. البته این اپلیکیشن برای کار روی دیگر تلفن‌های هوشمند نیز نیازی به روت شدن ندارد.

روش سوم: Font Installer

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه گوگل که برای تغییر فونت در اندروید وجود دارد، Font Installer است؛ این اپلیکیشن به شما این امکان را می‌دهد تا از بین صدها فونت مختلف بهترین‌ها را انتخاب کنید. فونت‌های سفارشی را می‌تواند بصورت مستقیم از روی کارت SD نصب کرد؛ ضمن اینکه می‌توان فونت‌های این اپلیکیشن را به اشتراک گذاشت. لازم به ذکر است این اپلیکیشن روی دستگاه‌هایی که روت می‌شوند نصب می‌شود. در مجموع اگر قسد ندارید دستگاه خود را روت کنید، پیشنهاد ما استفاده از HiFont است؛ زیرا این اپلیکیشن بسیار توانمند است.

روش چهارم: PerAppFonts

این اپلیکیشن در چارچوب فریم‌ورک Xposed ساخته شده است و به شما اجازه می‌دهد، فونت‌های مختلف را با تغییرات چشم‌گیر نصب کنید. علاوه‌بر تغییر در فونت سیستم این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد هر اپلیکیشن را با یک فونت مجزا اجرا کنید. این اپلیکیشن در ابتدا ۸ فونت ارائه می‌دهد، اما می‌توانید از طریق SD کارت فونت‌های بیشتری را آپلود کنید.