ویندوز ۱۰ همانند نسخه‌های قبلی ویندوز، از ایجاد چند حساب کاربری پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید حساب‌های کاربری محلی و همچنین حساب های مایکروسافت را برای ورود به ویندوز 10 ایجاد کنید. در ادامه با روش فعال کردن و غیرفعال کردن حساب‌های کاربری در ویندوز ۱۰ آشنا می‌شویم. ما را همراهی کنید.

بسیاری از ما بیش از یک حساب کاربری ایجاد کرده‌ایم تا دیگران نیز از کامپیوترهای شخصی ما استفاده کنند. به عنوان مثال شما ممکن است یک حساب کاربری دیگر ایجاد کرده‌اید تا خانواده‌ی خودتان بتوانند از رایانه شخصیتان استفاده کنند.

اگر شما بیش از یک حساب کاربری روی رایانه شخصی خود دارید، در موارد خاص، ممکن است بخواهید یک حساب کاربری را در رایانه‌ی خود غیرفعال یا مسدود کنید تا بتوانید کاربر را از دسترسی به حساب کاربری خود محدود کنید یا کاربر را از استفاده از رایانه‌ی خود متوقف کنید.

شما می‌توانید یک حساب کاربری را به طور موقت حذف کنید تا این که حساب را به طور دائمی حذف کنید، زیرا ممکن است بخواهید یک حساب کاربری را برای مدت کوتاهی مسدود یا غیرفعال کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید در طول مدت امتحانات حساب کاربری فرزند خود را مسدود یا غیرفعال کنید تا اینکه بازی را در رایانه حذف کنید.

ویندوز ۱۰ قابلیتی برای غیرفعال کردن یا مسدود کردن حساب‌های کاربری دارد. شما می‌توانید یک حساب مایکروسافت یا یک حساب کاربری محلی را مسدود کنید. شما باید به عنوان مدیر سیستم وارد شوید تا بتوانید حساب کاربری را مسدود و یا غیرفعال کنید.

هنگامی که کاربر برای ورود به یک حساب مسدود شده تلاش می‌کند، اگر حساب کاربری محلی است با پیغام "حساب شما غیرفعال شده است، لطفاً مدیر سیستم خود را ببینید" مواجه می‌شود. اگر حساب کاربری مایکروسافت است، با پیغام رمز عبور اشتباه است مواجه می شود، حتی اگر شخص رمز عبور را صحیح وارد کرده باشد.

فعال کردن یا غیر فعال کردن یک حساب کاربری در Windows 10 Pro

توجه : این روش فقط برای Windows 10 Pro و نسخه‌های بالاتر استفاده می‌شود. اگر شما از نسخه Home Edition استفاده می‌کنید، به روش دوم مراجعه کنید.

  • روی دکمه Start روی نوار وظیفه (Task bar) کلیک راست کنید و سپس روی Computer Management کلیک کنید تا باز شود.
  • در قسمت چپ مدیریت کامپیوتر (Computer Management)، پوشه Local Users and Groups را گسترش دهید و روی پوشه کاربران را کلیک کنید.

  • اکنون در سمت راست، شما تمام حساب‌های محلی و مایکروسافت را روی کامپیوتر خود خواهید دید.
  • روی حساب کاربری که می‌خواهید آن را مسدود یا غیرفعال کنید راست‌کلیک کنید و سپس Properties را انتخاب نمایید. به یاد داشته باشید که نمی‌توانید حساب کاربری که در حال حاضر وارد سیستم شده‌اید را غیرفعال یا مسدود کنید. همچنین باید دسترسی مدیر سیستم را برای غیر فعال کردن یا مسدود کردن یک حساب کاربری داشته باشید.

  • در کادر Properties، در زیر برگه General، گزینه Account is disabled را تیک بزنید. در نهایت روی دکمه Apply کلیک کنید تا حساب را غیرفعال یا مسدود کنید.

برای فعال کردن یک حساب کاربری مسدود شده یا غیرفعال در Windows 10 دستورالعمل های ذکر شده در بالا را دنبال کنید و سپس گزینه Account is disable را غیر فعال کنید. روی دکمه Apply کلیک کنید.

فعال کردن یا غیرفعال کردن حساب کاربری در Windows 10 Home

کاربران Windows 10 Home می توانند از CMD برای فعال یا غیرفعال کردن یک حساب کاربر استفاده کنند.

  • باز کردن CMD به عنوان مدیر سیستم
  • در Command Prompt، دستور زیر را برای فعال یا غیرفعال کردن یک حساب کاربر اجرا کنید:
net user accountname /active:no

در فرمان فوق، " accountname " را با نام واقعی حساب کاربری جایگزین کنید.

  • برای فعال کردن حساب کاربری، از دستور زیر استفاده کنید:
net user accountname /active:yes

مجدداً " accountname " را با نام حساب کاربری جایگزین کنید.