مک‌بوک‌ها در صورت استفاده‌ی نادرست و حل نکردن مشکلات نرم‌افزاری، ممکن است بسیار کند عمل کنند و این موضوع در مورد لینوکس یا ویندوز هم صادق است. اگر مک‌بوک یا iMac شما به نظر کندتر از قبل عمل می‌کند، با ۱۰ راه حل ساده‌ای که در این مقاله بررسی می‌کنیم، مشکلات احتمالی آن را شناسایی و حل کنید.

یکی از توصیه‌های عمومی که می‌توان به کاربران ویندوز یا مکینتاش کرد این است که از نرم‌افزارهای افزایش سرعت استفاده نکنید! optimize کردن و پاکسازی نرم‌افزارها یا cleaning، معمولاً کاری نیست که بتوان با یک کلیک در نرم‌افزاری همه‌فن‌حریف انجام داد. بهتر است پاکسازی یا حل مشکلات را خودتان با آگاهی کامل انجام دهید و فایل مهم یا نرم‌افزار کاربردی را حذف نکنید و مشکلات را بیشتر نکنید.

پردازش‌هایی که به شدت از پردازنده و رم و ... استفاده می‌کنند را شناسایی و متوقف کنید

در مکینتاش با استفاده از Activity Monitor که مشابه تاسک منیجر ویندوز است، می‌توان پردازش‌های سنگین را به راحتی شناسایی کرد.

  • به این منظور ابتدا کلید ترکیبی Command + Space را فشار دهید تا ابزار Spotlight search اجرا شود.
  • عبارت Activity Monitor را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

در اکتیویتی مانیتور، روی تیتر % CPU کلیک کنید تا پردازش‌ها به ترتیب میزان استفاده از پردازنده مرتب شوند. اگر پردازشی به نظر غیرطبیعی می‌رسد و نباید بیش از حد از پردازنده استفاده کند، می‌توان آن را به راحتی بست مگر آنکه پردازش مربوط به نرم‌افزاری است که در حال حاضر نباید آن را ببندیم.

  • روی پردازشی که به شدت از CPU استفاده می‌کند، کلیک کنید تا انتخاب شود.
  • روی دکمه‌ی X در نوار ابزار کلیک کنید تا پردازش بسته شود.

بستن اپلیکیشن‌ها در Mac OS X برای افزایش سرعت

در نسخه‌ی ۱۰ سیستم عامل مک او‌اس، این قابلیت وجود دارد که اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه اجرا شوند و روی داک نیز آیکونشان نمایش داده می‌شود تا در صورت نیاز به سرعت روی صفحه نمایان شوند. در حقیقت اگر روی علامت ضربدر در گوشه‌ی پنجره‌ی یک اپلیکیشن کلیک کنیم، به صورت کامل بسته نمی‌شود و در حالت آماده به کار باقی می‌ماند. اگر سیستم اپلی شما کند شده است، بهتر است نگاهی به اپلیکیشن‌های روی Dock بیاندازید. برای بستن کامل یک اپلیکیشن و تست کردن سیستم پس از بستن کامل آن، مراحل زیر را طی کنید:

  • روی اپلیکیشن‌هایی که کنارشان نقطه‌ی کوچک وجود دارد راست‌کلیک یا Ctrl Click کنید.
  • گزینه‌ی Quit را انتخاب نمایید.

نرم‌افزارهای استارت‌آپ مک را متوقف کنید

در مک هم مثل ویندوز نرم‌افزارهایی در شروع به کار سیستم و پس از بوت شدن سیستم عامل، اجرا می‌شوند. ممکن است یکی از این نرم‌افزارها علت کند شدن سیستم عامل باشد. برای مدیریت آیتم‌های استارت‌آپ مک، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی آیکون سیب یا Apple کلیک کنید تا پنجره‌ی System Preferences نمایان شود.
  • در System Preferences روی آیکون Users & groups کلیک کنید.
  • نام کاربری فعلی را انتخاب کنید و روی Login Items کلیک کنید.
  • تیک هر اپلیکیشنی که نمی‌خواهید پس از لاگین کردن اجرا شود را حذف کنید.

اگر در آینده نیاز به اجرای خودکار نرم‌افزاری پس از ری‌استارت کردن سیستم وجود داشته باشد، کافی است آیکون نرم‌افزار را درگ کرده و در همین پنجره رها کنید تا به لیست اضافه شود. روش دیگر کلیک کردن روی دکمه‌ی + در پایین لیست آیتم‌های استارت‌آپ و انتخاب کردن نرم‌افزار موردنظر است.

پاکسازی Launch Agents برای جلوگیری از اجرای خودکار نرم‌افزارها در مکینتاش

یکی از ویژگی‌های پنهان نرم‌افزار بهینه‌سازی CleanMyMac 3 این است که Launch Agents یا نرم‌افزارهایی که پردازش‌ها و نرم‌افزارهای دیگری را اجرا می‌کنند، پاکسازی می‌کند. این نرم‌افزارها در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و در ادامه نرم‌افزارهای دیگری را اجرا می‌کنند و ممکن است پس از مدتی کوتاه، متوجه شوید که تعداد زیادی پردازش به صورت خودکار اجرا شده است.

برای حل مشکل بهتر است از CleanMyMac 3 استفاده کنید. آن را دانلود کرده و اجرا کنید و سپس از مسیر Extensions > Launch agents ، برای پاکسازی اقدام کنید.

کاهش شفافیت و حذف انیمیشن‌ها

در سیستم عامل‌های مختلف، انیمیشن‌ها و افکت‌هایی مثل سایه و شفافیت، برای بهینه کردن تجربه‌ی کاربری استفاده می‌شود تا حس واقعی‌تری از کار با نرم‌افزارها داشته باشیم اما استفاده از این موارد، بار پردازشی برای پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی به دنبال دارد.

اگر Macbook یا iMac قدیمی دارید و سخت‌افزار آن امروزی و سریع نیست، بهتر است جلوه‌های بصری را کاهش دهید یا برخی موارد را به کلی غیرفعال کنید. به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

  • روی آیکون اپل کلیک کنید تا System Preferences اجرا شود.
  • روی Accessibility کلیک کنید.
  • تیک گزینه‌ی Reduce transparency را اضافه کنید تا شفافیت کاهش پیدا کند.

در ادامه تنظیمات Dock‌ را نیز تغییر دهید، روی آیکون Dock کلیک کنید و گزینه‌ی Scale effect را به جای Genie effect انتخاب کنید. استفاده از انیمیشن ساده‌تر، ممکن است سرعت مک‌های قدیمی را به شکل قابل‌توجهی بیشتر کند.

مرورگر Mac OS را سبک کنید تا سریع‌تر عمل کند

مرورگر ممکن است علت اصلی کند شدن مک‌بوک باشد! به خصوص اگر از کاربران Google Chrome هستید توجه کنید که عملکرد این مرورگر در مک چندان جالب نیست. برای سبک کردن مرورگر، می‌توان تعداد افزونه‌هایی که روی آن نصب شده را کاهش داد. روش دیگر این است که تعداد تب‌های باز حین وب‌گردی را با تغییر عادت‌های خود، کم کنید تا استفاده از رم به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

مرورگر Safari اپل که در Mac OS X به عنوان و مرورگر پیش‌فرض پیش‌بینی شده، گزینه‌ی خوبی است. این مرورگر سبک‌تر و بهتر از کروم گوگل اجرا می‌شود و به خصوص در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی بیشتری می‌کند. اگر به اکستنشن‌های خاصی که برای گوگل کروم طراحی شده و قابلیت‌های خاص این مرورگر، وابسته نیستید، بهتر است هر چه سریع‌تر از سافاری استفاده کنید.

بخش‌های این مقاله: