خاموش کردن سرویس مکان‌یابی آیفون و محصولات اندرویدی، اطلاع از موقعیت مکانی را متوقف می‌کند و شاید کار با برخی اپ‌ها مشکل شود اما مصرف باتری را نیز کاهش می‌دهد. در گوشی‌ها و تبلت‌ها، از دو روش برای تعیین موقعیت مکانی استفاده می‌شود: حسگر GPS که با ماهواره‌های GPS و بدون نیاز به اینترنت و نقشه، صرفاً مختصات را بیان می‌کند و تعیین موقعیت به کمک دکل‌های مخابراتی و آنتن‌های Wi-Fi عمومی. روش دوم از نظر مصرف باتری بهینه‌تر است اما دقت آن نیز چند برابر کمتر از روش GPS است. در ادامه به غیرفعال کردن مکان‌یابی از این دو روش در گوشی‌های مختلف اشاره می‌کنیم. با ما باشید.

چگونه GPS آیفون را غیرفعال کنیم؟

کاربران آیفون و در حقیقت سیستم عامل iOS، برای خاموش کردن حسگر GPS می‌بایست مراحل زیر را طی کنند:

  • روی اپلیکیشن Settings در صفحه‌ی خانه تپ کنید.
  • در اپ ستینیگس روی Privacy و سپس Location تپ کنید.
  • سوییچ Location Service که به معنی سرویس مکان‌یابی است را در حالت خاموش قرار دهید.

توجه کنید که با خاموش کردن سرویس مکان‌یابی، Find My iPhone که برای پیدا کردن گوشی‌ها و تبلت‌های اپل به کار می‌رود هم نمی‌تواند موقعیت گوشی یا تبلت شما را شناسایی کند. به عبارت دیگر گوشی گم شده یا به سرقت رفته را نمی‌توان مثل قبل به سادگی پیدا کرد.

آموزش استفاده از Find My iPhone اپل برای پیدا کردن موقعیت آیفون اعضای خانواده و دوستان

خاموش کردن GPS در اندروید

برای خاموش کردن GPS و کاهش مصرف باتری محصولات اندرویدی نیز از اپ Settings استفاده کنید.

  • نوار وضعیت بالای صفحه را به پایین کشیده و روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل تنظیمات تپ کنید و یا اپ Settings را از کشوی اپلیکیشن‌ها پیدا کرده و اجرا کنید.
  • در اپ تنظیمات روی Security & Location تپ کنید.
  • در بخش Privacy روی Lacation تپ کنید. سوییچ Lacation‌ را در حالت غیرفعال قرار دهید.

سرویس مکان‌یابی اندروید از کار می‌افتد اما برای پاکسازی کامل موقعیت‌های مکانی که تاکنون مانیتور و ذخیره شده، روی Google Location History تپ کنید. در این بخش می‌توانید این ویژگی اندروید را نیز غیرفعال کنید تا گوگل سوابقی از موقعیت شما را نگهداری نکند.

معایب خاموش کردن سرویس مکان‌یابی گوشی‌ها

زمانی که مکان‌یابی را غیرفعال می‌کنید، صرفاً اپ‌هایی مثل نقشه و مسیریابی بلااستفاده نمی‌شوند بلکه اثرات مشخص نبودن موقعیت مکانی، در اپ‌های زیادی دیده می‌شود. به عنوان مثال اپ‌های وضعیت آب و هوا، اپ‌هایی که بر اساس مکان شما، فروشگاه‌ها، نقاط دیدنی، بیمارستان‌ها و پمپ بنزین‌ها و دیگر مکان‌های عمومی را پیشنهاد می‌کنند و همین‌طور محتوا را با توجه به موقعیت جغرافیایی برای مطالعه و اطلاع‌رسانی در اختیار کاربر می‌گذارند، همگی متأثر خواهند شد. در مورد برخی اپ‌ها، این اثرپذیری مهم نیست اما در مورد برخی دیگر، می‌بایست موقعیت مکانی را فعال کرد.

خوشبختانه در اندروید و iOS این امکان مهیا شده که بتوان سرویس مکان‌یابی را برای برخی اپ‌ها فعال کرد و برای برخی دیگر، غیرفعال کرد. بنابراین می‌توانید لوکیشن‌ را برای Google Maps و اپ مپس اپل فعال کنید و برای سایر اپ‌هایی که اهمیت خاصی ندارند، غیرفعال کنید.