جست‌وجو کردن برای بخشی خاص از یک ویدیو که در یوتیوب آپلود شده، به کمک قابلیت تشخیص گفتاری که در یوتیوب موجود است و یک اکستنشن جالب به اسم Invideo fo Youtube امکان‌پذیر می‌شود! در وب‌گرد ۷۲۴ امروز، با این افزونه‌ی گوگل کروم و روش استفاده از آن برای جست‌وجو کردن در ویدیوهای یوتیوب، آشنا می‌شویم. با ما باشید.

تماشا کردن یک ویدیوی آموزشی یا علمی طولانی برای رسیدن به نقطه‌ای که به دنبال آن هستیم، کار وقت‌گیری است. ممکن است قبلاً نیز ویدیو را تماشا کرده باشیم و به دنبال بخشی خاص که چند جمله بیان می‌شود باشیم. اگر زمان تقریبی را به خاطر داشته باشیم، مشکل خاصی وجود ندارد و به سرعت بخش موردنظر را پیدا می‌کنیم اما در غیر این صورت باید با حوصله تمام ویدیو را بررسی کنیم!

به جای بررسی کردن تمام ویدیو، می‌توان از قابلیت جالب یوتیوب که به کمک تشخیص گفتار، زیرنویس ایجاد می‌کند، استفاده کرد و در زیرنویس به دنبال کلمات خاص و آشنا بود. برای این کار یک افزونه‌ی جالب طراحی شده است. در ادامه با روش استفاده از Invideo for Youtube آشنا می‌شویم.

چگونه با Invideo for Youtube در ویدیوهای یوتیوب سرچ کنیم؟

طبق معمول قدم اول نصب کردن اکستنشن Invideo for Youtube روی گوگل کروم است. پس از نصب، به ویدیویی که می‌خواهید محتوای آن را جست‌وجو کنید مراجعه کنید. در صفحات یوتیوب دکمه‌ی Open Invideo زیر ویدیوها اضافه شده است. روی آن کلیک کنید تا ابزار سرچ نمایان شود.

در ناحیه‌ی Search عبارتی که فکر می‌کنید در طول ویدیو تلفظ می‌شود را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. افزونه به دنبال عبارت کامل و همین‌طور بخشی از آن جست‌وجو می‌کند. با کلیک کردن روی نتیجه‌ی جست‌وجو، پخش ویدیو از همان لحظه‌ی خاص شروع می‌شود.

قطعاً هوش مصنوعی گوگل و قابلیت تشخیص گفتار آن کامل نیست و ممکن است برخی جملات یا عبارت‌ها، به درستی شناسایی نشده باشد. بنابراین اگر نتیجه‌ی سرچ مطلوب نیست، با عبارت‌های واضح‌تر کار را ادامه دهید. متأسفانه در مورد ویدیوهایی که صدایی رویشان وجود ندارد، نمی‌توان از این اکستنشن استفاده کرد اما سرچ کردن در ویدیوهای آموزشی و مستند، با دقت بالایی صورت می‌گیرد.