برخی از ویژگی‌های جیمیل بعنوان Gmail Labs شناخته می‌شوند که به‌نوعی به آزمایشی بودن آنها اشاره دارد، زیرا این ویژگی‌ها در دسترس عادی قرار ندارد و باید آنها را فعال کنیم. جالب است بدانید بسیاری از ویژگی‌های محبوب جیمیل مانند Undo Send از همین ویژگی‌ها است. کسانی که جیمیل دارند و از آن در موارد مختلفی استفاده می‌کنند، می‌دانند روزانه باید زمانی را برای تمیز و منظم کردن جیمیل خود صرف کنند. با منظم کردن بخش‌های مختلف جیمیل می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید. با ما همراه باشد...

نکته‌ای که باید درباره جیمیل قبل از شروع کار بدانید

باید به این نکته توجه داشته باشید که ویژگی‌های لابراتوری جیمیل تنها در رابط کاربری وب جیمیل کار می‌کند و نمی‌توانید از آنها در سایر کلاینت‌های ایمیل دسکتاپ که از جیمیل پشتیبانی می‌کند استفاده کنید. اگر یکی از ویژگی‌های لابراتوری با مشکل مواجه شد و برای بارگذاری صندوق ورودی مشکل ایجاد شد، از آدرس زیر برای دسترسی به صندوق ورودی استفاده کنید:

https://mail.google.com/mail/u/0/?labs=0

چگونه به Gmail Labs‌ دسترسی پیدا کنیم و آنها را فعال کنیم؟

برای دسترسی به ویژگی‌های جیمیل، ابتدا با هریک از مرورگرهای خود وارد جیمیلتان شوید؛ روی آیکون چرخ‌دنده که در بالای صفحه و سمت راست قرار دارد کلیک کنید، سپس روی گزینه Setting کلیک کنید.

در تب‌های بالای صفحه که بار رنگ آبی مشخص هستند، تب Labs را انتخاب کنید؛ برای فعال ساختن ویژگی‌ها، روی گزینه Enable کلیک کنید و در نهایت روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

برای غیرفعال کردن این ویژگی‌ها نیز باید به همین روش عمل کنید. در ادامه به بررسی ۷ ویژگی محبوب و کاربردی جیمیل می‌پردازیم.

Multiple Inboxes

صندوق‌های چندگانه به شما این امکان را می‌دهد تا ایمیل‌های خود را براساس معیارها و گرو‌های مختلف دسته‌بندی کنید. این ویژگی بعد از مشخص شدن گرو‌ه‌ها، آنها را در صفحات مختلف سازماندهی می‌کند. هر زمان که صندوق‌های چندگانه را فعال کردید، روی آیکون چرخ‌دنده کلیک کنید. این‌بار وارد تب Multiple Inboxes شوید.

می‌توانید با یک موتور جستجو خاص، ایمیل‌های خود را در هر بخش فیلتر کنید. بعنوان مثال، می‌توانید پیام‌های خود را برای یک مخاطب خاص بوسیله تعیین یک جستجو کوئری مانند “from:xyz” فیلتر کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه پشتیبانی جیمیل این موارد را تنظیم کنید. درضمن یکسری تنظیمات پیشرفته وجود دارد که می‌توانید برخی اپراتورهای جستجو را برای افزایش بهره‌وری اضافه کنید.

Custom Keyboard Shortcuts

جیمیل دارای مجموعه‌ای از میانبرهای ترکیبی صفحه کلید بصورت پیش‌فرض است که به شما کمک می‌کند تا از طریق آنها سریع‌تر در جیمیل کار کنید. اما خیلی از این میانبرها با میانبرهای معومل که دیگر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند در تضاد هستند. خوشبختانه این ویژگی جیمیل به شما اجازه می‌دهد تا میانبرهای صفحه‌کلید را بصورت دلخواه تنظیم کنید.

هنگامی که ویژگی سفارشی سازی میانبرهای صفحه کلید را فعال کردید، به سراغ تنظیمات بروید و در تب مربوطه میانبرهای خود را ویرایش کنید. می‌توانید برای شروع یک ایمیل جدید، پاک کردن ایمیل‌ها و... از این میانبرها استفاده کنید.

Auto-Advance

بصورت پیش‌فرض، زمانی‌که یک ایمیل را آرشیو، بی‌صدا یا پاک می‌کنید، جیمیل به صفحه‌ای پر از مکالمات ایمیل بازمی‌گردد. اگر صندوق ورودی خود را منظم کنید، نیاز به کلیک‌های اضافی برای دسترسی‌ها کاهش می‌یابد. این ویژگی جیمیل به شما اجازه می‌دهد رفتارهای جیمیل را تغییر دهید تا بصورت خودکار مکالمات قدیمی‌تر یا جدیدترها را بعد از آرشیو کردن یا پاک کردن یک ایمیلبه نمایش گذاشته شوند. این کار باعث می‌شود از کلیک اضافه پرهیز شود و به‌نوعی در زمان صرفه‌جویی خواهد شد.