جیمیل یکی از پرکاربردترین سرویس‌های ایمیل است و برخی کاربران روزانه چندین مرتبه ایمیل‌های دریافتی را چک می‌کنند تا پیام‌ها و فایل‌های دریافتی جدید را به سرعت دریافت کنند. در جیمیل با یک ترفند ساده می‌توان ایمیل‌هایی که دارای فایل ضمیمه هستند را پیدا کرد. به این ترتیب فرآیند چک کردن فایل‌های پیوست شده یا Attachments، سریع‌تر پیگیری می‌شود. در وب‌گرد ۷۲۴ امروز به این موضوع می‌پردازیم. با ما باشید.

اگر بخواهیم لیستی طولانی از ایمیل‌های دریافتی را به صورت یک‌به‌یک بررسی کنیم و ببینیم فایل ضمیمه در کدام ایمیل‌ها موجود است، زمان زیادی صرف خواهد شد و روش بهینه‌ای برای پیدا کردن Attachment موردنظر نیست. در جیمیل تنظیمات مختلف و ابزار سرچ قدرتمندی وجود دارد و به علاوه با نصب کردن اکستنشن‌های مختلف روی مرورگرهایی مثل گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس، می‌توان استفاده از جیمیل را ساده‌تر کرد. بنابراین قطعاً روش ساده‌تری برای یافتن ایمیل‌های دارای فایل ضمیمه وجود دارد. در ادامه به یک روش ساده و جالب اشاره می‌کنیم.

چگونه از Search در Gmail برای یافتن ایمیل‌هایی که اتچمنت خاصی دارند، استفاده کنیم؟

روش کار استفاده از ابزار Search در جیمیل است. در باکس سرچ بالای صفحه، یکی از عبارت‌هایی که در ادامه کاربری هر یک را توضیح می‌دهیم، وارد کنید و کلید اینتر یا دکمه‌ی سرچ را فشار دهید.

  • برای سرچ کردن و فیلتر کردن ایمیل‌هایی که فایل ضمیمه دارند، از عبارت has:attachment به معنی دارای اتچمنت استفاده کنید.
  • برای سرچ کردن ایمیل‌هایی که فایلی با پسوند doc را به صورت ضمیمه همراه دارند، از عبارت has:attachment doc استفاده کنید و طبعاً برای سایر اکستنشن‌ها مثل pdf و mp3 و mp4 و ...، می‌توان از همین روش استفاده کرد.
  • برای سرچ کردن نام فایل‌های ضمیمه شده، می‌توان از عبارت filename:.doc نیز استفاده کرد که کاربری آن مثل عبارت قبلی یعنی has:attachment doc است.

سه عبارت فوق موارد ساده هستند. می‌توان موارد پیچیده‌تر را نیز امتحان کرد و سریع‌تر فایل موردنظر خود را پیدا کرد. به موارد زیر توجه کنید:

filename:google*.doc با این عبارت، فایل‌هایی که پسوند doc دارند و در نام فایل کلمه‌ی google و سپس عبارتی نامشخص وجود دارد، سرچ می‌شود. توجه کنید که به جای هر بخش از نام که دقیقاً به خاطر نداریم، از * استفاده می‌شود. بنابراین filename:*google*.doc به این معنی است که نام فایل موردنظر ما، شامل عبارتی فراموش‌شده و سپس کلمه‌ی google و سپس عبارتی دیگر و در نهایت پسوند doc بوده است.

برای جست‌وجو کردن فایل‌های می‌توان از عملوند منطقی AND و OR نیز استفاده کرد. AND به معنی و است و OR به معنی یا. بنابراین عبارت filename:.doc OR filename:.html به این معنی است که فایل ضمیمه‌شده‌ای که به دنبال آن هستیم، پسوند doc یا html دارد. اگر از filename:.doc AND filename:.html استفاده کنیم، ایمیل‌هایی که هم فایل html و هم فایل doc به آنها ضمیمه شده، نمایش داده می‌شوند. ایمیل‌هایی که فقط فایل html یا فقط doc به صورت ضمیمه داشته باشند، در لیست نخواهند بود.

چگونه ایمیل‌هایی که فایل ضمیمه با حجم و تاریخ خاصی دارند را در جیمیل پیدا کنیم؟

در جیمیل از طریق ابزار قدرتمند سرچ، می‌توان ایمیل‌هایی که ظرفیت خاصی دارند را نیز پیدا کرد. به این منظور از عبارت size:1m استفاده کنید که به معنی پیدا کردن ایمیل‌هایی است که حجمشان معادل ۱ مگابایت است. به جای مگابایت از m یا mb استفاده می‌شود و اگر پس از size، صرفاً یک عدد وارد کنید، واحد عدد بایت خواهد بود. پس از size می‌توان از larger و smaller به معنی بزرگ‌تر و کوچک‌تر نیز استفاده کرد.

برای تاریخ‌ها نیز از عبارت‌های after و before و یا older_than و newer_than استفاده می‌شود.

  • برای ایمیل‌های کوچک‌تر از ۱ مگابایت، از عبارت size: smaller:1mb استفاده کنید.
  • برای پیدا کردن ایمیل‌هایی که ظرفیتی بین دو عدد مشخص دارند، از عبارتی مثل size larger:5mb smaller:10mb استفاده کنید که به معنی بزرگ‌تر از ۵ مگابایت و کوچک‌تر از ۱۰ مگابایت است.
  • برای جست‌وجو کردن ایمیل‌هایی در یک بازه‌ی زمانی مشخص، از عبارت after:2017/11/17 before:2017/11/24 استفاده کنید و تاریخ شروع و پایان را به صورت سال و ماه و سپس روز، پس از after و before وارد نمایید.
  • برای جست‌وجو کردن ایمیل‌هایی که قدیمی‌تر از چند روز یا ماه و سال هستند، از عبارت older_than:1d استفاده کنید. 1d به معنی یک روز است و 1m و 1y به معنی یک سال و یک ماه است. به عبارت دیگر برای روز و ماه و سال از حروف d و m و y استفاده می‌شود.